Bukefalos 28 år!

Går det ens att komma efter 10 månader och begära..

Helt rätt, blir mycket lättare att bemöta om man får reda på exakt varför de pekar ut din bil.
Precis, men vi får väl se vad som händer. Har lämnat över de "bevis" jag har till fordonsansvarig så får han ta det vidare. Tycker bara det är synd att han ska behöva lägga tid på detta när han har massa annat att göra också..
 
Skulle dock vara intressant att se försäkringens bevis på varför de pekar ut just min lastbil. :)

Jag förstår ingenting. Varför skulle försäkringsbolaget (för försäkringen i sig är ju en tjänst som inte gärna kan anmäla något) lägga fram bevis? Det måste ju rimligen vara kommunen (som ägare till lyktstolpen) som ställer krav?

Möjligen via sitt försäkringsbolag, och det i sig kan ju vara anledningen till att det dröjt. Det är ju inte så att det går snabbt att få in skadeanmälan och sedan skicka ut reparationspatrullen, utreda och lägga fram utredningen.
 
Jag trodde du ville slippa älta och känna dig skyldig men om det inte är så så kan du bortse från det jag skrev.
Det enda jag undrade över var om det gick att komma 10 månader efter händelsen, skrev det i ursprungsinlägget. Sen ältar jag inget, även om det kanske tycks så i dina ögon. :)
 
Jag förstår ingenting. Varför skulle försäkringsbolaget (för försäkringen i sig är ju en tjänst som inte gärna kan anmäla något) lägga fram bevis? Det måste ju rimligen vara kommunen (som ägare till lyktstolpen) som ställer krav?

Möjligen via sitt försäkringsbolag, och det i sig kan ju vara anledningen till att det dröjt. Det är ju inte så att det går snabbt att få in skadeanmälan och sedan skicka ut reparationspatrullen, utreda och lägga fram utredningen.
Jag förstår det, då du inte förstår vad jag menar. :)
Med bevis menas det bevis som pekar ut min lastbil som skyldig, borde rimligtvis komma från den som anmält och det skulle vara intressant att se. :)
 
Gissningsvis har den skadelidande parten (kommun om de äger stolpen) gjort en utredning (som tagit tid). Den utredningen ser det som möjligt/troligt att du med din bil orsakat skadorna, vilket de lagt fram.

Inget konstig, bara att lägga fram er version, d v s att du inte är skyldig till skadan. Ur den synvinkeln är processen rätt snabb. Då arbetsplatsen fick en stolpe nedkörd av bussen (ingen efterforskning nödvändig, allt erkänt och på papper) tog det två år innan det var utrett tillräckligt för att åtgärda.
 
Det enda jag undrade över var om det gick att komma 10 månader efter händelsen, skrev det i ursprungsinlägget. Sen ältar jag inget, även om det kanske tycks så i dina ögon. :)
Kan vara att @lil-sis syftade, helt förståeligt tycker jag, på detta inlägg :)

Jo, det är sant, men varför börjar man tänka "men tänk om det var jag ändå och jag inte märkte nått?" fast man är oskyldig, man börjar ifrågasätta sig själv lite. Det är ändå 10 månader sedan och vem kommer ihåg alla detaljer från så längesedan?
 
Första åkeriet jag jobbade på (30 år sen :eek:) råkade ut för att en specifik bil pekades ut av en personbilsägare som den som hade kört på hans bil. Personbilsägaren hade då gått runt bland de parkerade bilarna på åkeriets plan och hittat en som hade buckla och märken på stötfångaren, med samma färg som hens bil hade.
Grejen var bara att just de bucklorna och märkena kom från en helt annan olycka, som försäkringsbolaget m.fl hade koll på.
Den personen försökte alltså bara dra en rövare för att få loss pengar.
 
Det är nog lättare sagt än gjort, jag förstår TS oro.
Det är olustigt att bli anklagad, oavsett vad det gäller.
Då kan jag förtydliga att jag varken ältar eller är orolig, för detta kommer inte beröra mig det minsta egentligen, men vill hjälpa fordonsansvarig så det blir rätt för försäkringsbolaget. Sen mer att jag funderar på det, inte ältar. Ältar inte saker som jag inte gjort. :)
 
Då kan jag förtydliga att jag varken ältar eller är orolig, för detta kommer inte beröra mig det minsta egentligen, men vill hjälpa fordonsansvarig så det blir rätt för försäkringsbolaget. Sen mer att jag funderar på det, inte ältar. Ältar inte saker som jag inte gjort. :)
Nej, det känns lite onödigt att kalla det för ältande.
Fundera och undra har man all rätt att göra, det är naturligt.
 
Gissningsvis har den skadelidande parten (kommun om de äger stolpen) gjort en utredning (som tagit tid). Den utredningen ser det som möjligt/troligt att du med din bil orsakat skadorna, vilket de lagt fram.

Inget konstig, bara att lägga fram er version, d v s att du inte är skyldig till skadan. Ur den synvinkeln är processen rätt snabb. Då arbetsplatsen fick en stolpe nedkörd av bussen (ingen efterforskning nödvändig, allt erkänt och på papper) tog det två år innan det var utrett tillräckligt för att åtgärda.
Nej, det är faktiskt för det mesta försäkringsbolaget som driver den frågan åt kommunen. VI lämnar ofta över frågan helt åt försäkringsbolaget som får hantera hela frågan. För oss är det förvisso oftast det omvända fallet, någon privatperson som vill ha skadestånd för något som hänt dem, typ halka på en isfläck eller så.
 
Nej, det känns lite onödigt att kalla det för ältande.
Fundera och undra har man all rätt att göra, det är naturligt.

Jisses.

Jag har själv jobbat i trafik där det ibland dyker upp saker långt senare. Men eftersom jag alltid tagit på mig det jag gjort eller möjligen gjort var det lätt att strunta i sådant. (För sin _egen_ hälsas skull, ett sätt att hantera funderingarna på.)

Det var vad jag menade i ett försök att hjälpa TS utefter vad jag uppfattade som att hon skrev.

Men det var ju tydligen inte så och då föreslog jag att hon skulle bortse från det jag skrev.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 370
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 490
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 989
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp