Går inte att fånga utan grimma

F

flickancarra

Jag har en ponny som knappt var hanterad när jag köpte henne. Första veckorna kunde jag knappt fånga henne i hagen. Hon hade haft samma fölgrimma hela tiden hos förra ägaren tror jag.Hatade att få på sig grimma. Jag vill inte ha grimma på mina pållar i hagen ifall de skulle fastna. Jag gjorde misstaget att ta av grimman någon gång men det slutade med att vi efter två timmars lockande och pockande fick in henne från hagen till en box och kunde få på den där.

Jag köpte sen en ponny till som kommer på direkten när man man kommer till hagen och då har min andra ponny hakat på det och vill komma till mig först, så nu kan jag snabbt fånga henne på kvällarna. Försöker tänka på att hon är rädd för att bli "fångad". Allt är jättesmidigt nu och allt funkar, så länge hon har grimman på i hagen. Den är lätt att både ta av och på i stallet.

Hur ska jag träna bort grimman i hagen? Vill göra som med den andra ponnyn att jag har på grimman när jag hämtar in henne.

Tacksam för tips.
 
Sv: Går inte att fånga utan grimma

Fattar jag rätt att själva problemet är att ta av och på grimman i hagen, och inte så mycket själva "infångandet"?

Om så är fallet så hade jag i din situation satt på hästen en halsring med grimskaft att hålla kvar hästen med så att du slipper ägna tid åt att fånga in den, och gått ut i hagen och tränat att ta av och på grimman. Av-på, av-på, av-på, av-på.. lugnt och avslappnat och massor av beröm, gärna godis, varje gång grimman är på. Upprepa tills hästen är avslappnad och accepterar hanteringen. Sen tar du av halsringen och övar samma sak i "fritt tillstånd".
 
Sv: Går inte att fånga utan grimma

hejsan ..

såg ditt inlägg här och ville svara..:)
tvinga inte hästen till nånting den inte vill då kommer den aldrig att vänja sig vid grimman utan ta det i hennes takt.. l
vill hon springa ifrån grimman så låt henne göra det .. håller du fast henne så kommer hon bara fortstta tycka det är läskigt ..
då hästarna är flyktdjur å flyr från sina obehag..
utan om hon går att leda med bara hjälp av ett grimskafft till å från stallet så börja med det ..
och låt d ta tiden med grimman som hon behöver ...
ett tipps e att lägg grimman framför hästen låt henne undersöka den visa henne att den är inte farlig men sätt inte på henne den när hon accepterar grimmans närhet lägg den mot hennes kropp tills hon accepterar det överallt å då kan du börja vandra upp mot huvudet till slut lovar jag att det är inget problem men tvinga henne inte utan låt det ta tid..=)
mvh ewa


http://midnightracing.dinstudio.se/
 
Sv: Går inte att fånga utan grimma

Ja, det är alltså i hagen hon inte kan gå utan grimma för då får jag inte fatt i henne. Nu har jag på henne grimman i boxen (går jättebra) och så får hon ha den på under dagen. På kvällen så kommer hon fram lätt och låter mig koppla på grimskaftet. Den andra kan vara bar i hagen och så kan jag komma ut med både grimma och grimskaft och ta på det på kvällen.

Men jag ska träna det där med halsring. Nu har det gått en halv vintersäsnong sen sist jag vågade släppa henne bar så hon kanske vant sig med grimmpåsättning nu så det kanske går. Jag har ledigt nästa vecka så då ska jag lägga ner tid på detta. Tack för tipsen.
 
Sv: Går inte att fånga utan grimma

Fick en lite knasig idé, vet inte om det går att lura henne/honom, iallafall.
Låt hästen ha sin vanliga grimma på i hagen men ta på en extra grimma utanpå som du tar av när du släpper ut och tar på när du ska ta in. Då har du ändå en grimma på om det skulle behövas.
Hade ett halvårsföl som blivit skrämmd i sammband med grimmor, det var ett jäkla jobb men det gick med mycket tålamod och en och annan morot:angel:
 
Sv: Går inte att fånga utan grimma

Ja, nu är jag inspirerad! Längtar till helgen så ska jag börja testa. Tack för tipset. Bukefalos är så himla bra tycker jag. Finns så snälla folk här! ;)
 
Sv: Går inte att fånga utan grimma

Ville bara berätta att jag nu använder en grimma som jag inte drar över öronen, utan knäpper bakom öronen. Jag kan fånga henne lätt på morgonen, ta ut henne i hagen och ta av grimman. På kvällen tar jag på grimman lätt igen och tar in henne. Precis som jag ville kunna! Lite struligare har det väl kankse blivit iofs med tanke på inför fölningen-temperament och sånt.. =) Tack än en gång för all hjälp!

jag testade att fånga henne utan att röra vid grimman som satt på, utan att sätta på en annan utanpå. Det funkade.. så jag testade att ta av grimman en morgon. Det tog kankse en halvtimme innan hon insåg att om hon skulle komma in behövdes nog den där grimman iaf och då gick hon med på det. Dagen efter tog det kanske tio minuter osv..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 184
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp