Går inte att longera, tips?

T

Tola

Min häst är (än så länge) oduglig på att longeras. Jag och en kompis har försökt vilket ledde till att vi fick mer motion än hästen.

Om jag ställer mej i mitten och ska longera honom så går han bara emot mig. Funkade inte om det var min kompis som stod i mitten heller. Så en av oss fick springa mellan hästen och den som longerade så visa hur han skulle springa.

Någon som har något tips på hur man skulle kunna få honom att gå runt istället för att avvika och gå in i mitten?...

Tacksam för svar!
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Har han fått lära sig vad longering innebär? Det är inget man bara kan göra, det måste läras in. Om du står i mitten så går din kompis på hästens utsida och leder honom. Mha pisken lär du honom att inte gå emot dig. Enklast är att du lär honom kommando för gå och stanna vid hand först, innan ni börjar longeringsträningen.
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Det är också viktigt att du inte står helt stilla när du longerar. Gå gärna runt i en liten volt och befinn dig jämte hästen (ev. strax bakom) för på det sätter driver du hästen frammåt. Blicken är också viktig, visa vägen för hästen. Håll ögonen på spåret hästen ska gå, titta inte på honom, då är det lätt att han stannar.

Men viktigt är ju först att han förstår vad det innebär att bli longerad.

Lycka till!

// CW
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Jag har nyligen köpt honom så jag vet inte vad dom lärt honom. Men med tanke på hur han aggerade så kan man ju säga att hur som hellst får vi nog börja om med att lära ut det..
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Har du själv lärt dig att longera? Det brukar fungera med alla hästar, bara man själv kan, det handlar mycket om ditt kroppsspråk.

CarelessWhisper gav bra råd, tycker jag.

Immer
 
Sv: Går inte att longera, tips?

KL
Är de ng´n som har "longerat in " hon?altså vet va det innebär? våran häst var så,men vi tästade att ensatt på och visade vägen lite,och ensom stog i mitten,och sedan gfattade han vad som var emnigen med de hel!;)
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Tre av mina hästar har inte varit longerade innan de kom till mej, men det är jag som lärt dem att bli longerade genom att visa dem med mitt kroppsspråk hur jag vill att de ska gå.

Immer
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Jag kan inte påstå att jag är något proffs på att longera, men det funkade inte när min kompis, som kan longera, testade heller... Han ville bara in till oss i mitten.

Har du några tips då på hur vi ska göra för att få honom att gå runt istället för att avvika?

Men visst har han aldrig gjort så innan så är det ju inte konstigt att han gjorde som han gjorde...
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Okej.
Vi har gått mycket i paddocken nu eftersom han inte går att longera och har övat mycket på gå och stanna. Märker framsteg:)
 
Sv: Går inte att longera, tips?

Min häst är (än så länge) oduglig på att longeras. Jag och en kompis har försökt vilket ledde till att vi fick mer motion än hästen.

Om jag ställer mej i mitten och ska longera honom så går han bara emot mig. Funkade inte om det var min kompis som stod i mitten heller. Så en av oss fick springa mellan hästen och den som longerade så visa hur han skulle springa.

Någon som har något tips på hur man skulle kunna få honom att gå runt istället för att avvika och gå in i mitten?...

Tacksam för svar!

Driv ut henne på volten igen?
Man behöver inte lära en häst att bli longerad, bara man visar med tydligt kroppspråk vart man vill att den ska gå så fattar den snart :)
Longering går ju egentligen (förenklat) ut på att driva hästen ifrån sig och sen visa vägen med linan (eller ja man kan ju ta bort linan också om man är riktigt duktig ;) )
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 793
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 741
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp