Bukefalos 28 år!

Går inte upp i vikt och darrar

Boll

Trådstartare
Vad kan det vara för fel??
Min kompis har ett sto med föl vid sidan. Fölet är lite över en månad gammal.
En månad innan fölet föddes fick stoet förstoppningskolik och tappade mycket i vikt.
Denna vikt har hon inte lyckats gå upp igen. Hon tappar t.o.m mer vikt dag för dag.
Nu har hon börjat darra oxå. Mest på kvällarna.
Hon har fått en foderstat uträknad av Helsingborgs djursjukhus foderexpert, Den har hon stått på ca 2 veckor lite drygt, men ännu går hon inte upp, utan fortsätter neråt.
Tycker det här är lite obehagligt.
Fölungen är stor och kraftig, så hon får i sig vad hon behöver och det är ju bra.
Jag tror inte stoet fryser när ho darrar. Öronen är inte kalla och hon har inte ståpäls. Hon står inte heller hoptryckt som de brukar göra när de fryser.
Hon bara darrar...
Någon som vet vad detta kan vara???

// Anna
 
Har ingen aning om vad det kan vara, men tänker att om inte stoet går upp i vikt så måste hon ju få mera mat. Strunta i vad experten har sagt och öka fodergivan tills det sker en vändning i vikten.
 
Hon får masor med mat.
Det är svårt det här. Ökar man mer finns risken att hon inte orkar äta den mängd hö hon behöver och då går hon ner ännu mer... Jag vet inte vad som skulle ökas om något skulle ökas... :crazy:
Lilla pållen är t.o.m tunn i ansiktet.

// Anna
 
För det första, ett fölsto som tappar i vikt, darrar och verkar ämlig behöver definitivt kontrolleras av veterinär. Vad säger att hon inte står med livmoderinflammation efter ffölningen t ex (ja, inget du skriver tyder på det, men som exempel). Andra frågor, är hon regelbundet avmaskad/träckprov taget? Har någon kontrollerat tandstatus den senaste tiden? Har hon feber!?

Foderexperter i all ära, men stoet verkar onekligen behöva mer mat. Det är visserligen viktigt att grovfodergivan är täckt, men kanske måste ni byta till ett grovfoder med högre protein/energikvot. Det finns u också koncentrerade protein och energifoder (soja, olja mm) som kan komplettera foderstaten utan att direkt öka volymen mat. Vad äter stoet i dagsläget? Hur pass säkra är ni på analysen av grovfodret?

Det är ju svårt att bedöma hur avmagrad stoet är utan att ha sett henne. Trinda föl brukar ha självuppoffrande, tunna mödrar, men det är i sig ingen anledning att inte gå vidare för att hjälpa stoet.
 
Hon har inte feber iallafall.
Regelbundet avmaskad är hon och när hon var på klinik pga förstoppningskoliken en månad innan fölning gjordes ett träckprov som var bra.
Tänderna kollades för ca 1,5 år sedan. Så det är ju ett tag sedan, men hon verkar inte ha ont i munnen. Men det är klart man vet ju aldrig.

Vad hon äter nu är:
3 kg lusern
2.5 kg korn
1.5 kg havre
0.5 kg betfor (torr vikt)
Linfrön, vet ej mängden eftersom ägaren lägger linfröna iblöt själv. Ca 1 liter skulle jag tro
1 dl olja
Fri tillgång på bra hö. Har ej analysen på det, men jag kan skaffa fram den.
Stoet äter dåligt med hö. Max 7 - 8 kg per dygn
Det är ett arabiskt fullblod.

Jag får väl försöka skaffa fram ett foto på henne :D
Hon är tunn. Höftbenen sticker ut och ryggraden börjar se höjd ut. Revbenen känns tydligt, men syns "bara" lite när ljuset ligger på "rätt". Hon är uppdragen, lite vinthundsstuk på henne. Men hon är pigg och springer gärna.
Hon ser inte vanvårdat jättemager ut ännu (så som de ser ut på sånnadär bilder man ser ibland), men fortsätter det såhär så gör hon det snart.
Pälsen är fin på henne iallafall...

Jag tycker oxå att ägaren bör ta ut en veterinär för att kolla hästen...

// Anna
 
Vad hon äter nu är:
3 kg lusern
2.5 kg korn
1.5 kg havre
0.5 kg betfor (torr vikt)
Linfrön, vet ej mängden eftersom ägaren lägger linfröna iblöt själv. Ca 1 liter skulle jag tro
1 dl olja
Fri tillgång på bra hö. Har ej analysen på det, men jag kan skaffa fram den.
Stoet äter dåligt med hö. Max 7 - 8 kg per dygn
Det är ett arabiskt fullblod.

Arabiska fullblodsstoet här åt vid digvining 12 kilo hö med BRA värden (53 gr SRP/kg foder) och dessutom åt hon Krafft Breed, soja, lucern, havre och korn. Dvs MYCKET mer energi och protein ärn den du beskriver får i sig. Och det här stoet var LÄTTFÖTT i vanliga fall, dvs under icke digvining).

Det stoet du beskriver äter 7-8 kg stråfoder plus 3 kg lucrn som vi kan räkna dit med. Dvs strax under vad mitt sto åt (och bar värden på höet hade jag som sagt). Sen äter det du nämner havre och korn bara och så betfor. Inget av det är direkt proteinfodermedel, och stoet går ner och fölungen är stor och fin = stoet ger allt hon får till fölet, stoet behöver mer mat eller ffa ANNAN mat.
 
Ja, jag kan hålla med om att något måste hända.
Min kompis skulle gärna stoppa i henne mer hö. Men hon vill inte ha mer. Hon får som sagt fri tillgång.

Hur mycket åt Keles mamma av de olika fodersorterna förutom höet?
Soja har min kompis blivit tillsagd av vet. att inte ge sitt sto. Varför vet jag ej, men kraft breed kanske skulle vara något att prova.
Linfrön är ju oxå proteinrikt och lusern förståss.

// Anna
 
Byt fodersorter till foder som inte är lika svårsmällt.

Hon får sammanlagt 4 kg av havre och korn. Det tar hårt att ta hand om dessa fodermedel, energin går åt till att spjälka och det blir inget kvar som kan ta hand om proteinet som i sin tur kan slagga igen kroppen, varpå hästen inte går upp i vikt, + att fölet tar en hel massa från sin mor.

Byt ut till något av Hippo Alfa, Krafft Breed, Krafft protein, linfröcubes och Hippos lucern och sätt ihop en annorlunda foderstat med dessa ingredienser eller några av dessa så kommer hästen garanterat gå upp i vikt om hon för övrigt är frisk.

MVH/
 
Hur mycket åt Keles mamma av de olika fodersorterna förutom höet?
Soja har min kompis blivit tillsagd av vet. att inte ge sitt sto. Varför vet jag ej, men kraft breed kanske skulle vara något att prova.
Linfrön är ju oxå proteinrikt och lusern förståss.

Jag minns tyvärr inte, och jag har inte den gamla foderstaten kvar någonstans, det är ju snart ett år sen. Men det var en hel del..

Linfrö är inte speciellt bra som proteinfodermedel annat än i väldigt små mängder. Lucern i all ära men ett kilo lucern har 8,5 MJ och 105 gr SRP, 1 kg Krafft Breed har 10 MJ och 200 gr SRP.

Om man inte kikar på soja eller krafft KP så är det svårt att hitta foder som värdemässigt per kilo mäter sig mot Krafft Breed.

Det enklaste vore ju om du hade hövärdena, då skulle man kunna räkna på det och se var stoet hamnar någonstans.

Och, vill hästen inte äta mera hö så får man öka kraftfodret istället. Om du ökar det för mycket orkar de dock äta ännu mindre hö precis som dus kriver, men om du byter ut 1 kg (till att börja med) havre mot 1 kg breed (heter förresten Krafft Pluss Grön nuförtiden) så har du ju inte ökat MÄNGDEN mat hästen ska äta, men däremot har du ökat intaget av protein.

Jag ska rota i datorn och se om jag hittar Keles mammas foderstat, jag sökte lite förr men hittade den inte men ska kolla igen om den ligger någonstans.
 
Nu har jag hittat vad hon åt, det är bra med Bukes sökfunktion ;)

Digivande arabsto, 8 år, lättföd, rids inte men ger di:
13 kg hö (7.7 MJ och 53 gr SRP/kg foder)
0,5 kg havre
0,5 kg korn
1 kg lucern
1 kg Krafft Breed
0.4 kg soja

Detta gav 135 MJ och en SRP/MJ-kvot i den totala foderstaten på 9,1..

Förutom detta åt hon en del gräs i hagen, inte att räkna som bete, men det kom ju mer och mer gräs så lite gjorde det nog.

Och hon var som sagt inte direkt svårfödd annars, när betet kom (jag har BRA bete) så stod hon på bara bete och mineraler, INGET kraftfoder. Och var RUND och fin och fölis växte så det knakade och var rund och fin (fölis växte ju lite FÖR bra tom).

EFTER avvänjning stod hon på 7 kg hö (samma hö som tidigare) och typ 0,25 kg havre som 'tröstmat' när de andra glufsade i sig. (59.4 MJ och SRP/MJ 7)

Det ger en viss vägledning i hur enormt mycket det gick åt att producera mjölk. Hon var i samma hull hela tiden, dvs lite överhull och runt och fin. Föll inte ur alls under någon del av digivning etc.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 384
Senast: inverterad
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 238
Senast: skuggi
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: cambodia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 379
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp