Bukefalos 28 år!

Går jag för fort fram?

Marlan

Trådstartare
Har börjat lastträna mina två unghästar, Aleiga och Lokkur. Dom är födda i Maj 2009.

I måndags lastade jag först Aleiga utan några problem. Gick rakt på utan att fundera.
Lokkur krävde en hel del övertan för att gå på. Men efter han kollat att lemmen höll genom att slå ORDENTLIGT med ena framhoven gick han på. Något spännd. Lastade ut och in igen 4-5 gånger.

Igår, onsdags, lastade jag igen. Aleiga sprang in i lastbilen när hon såg att lemmen va nere :love: gullinge! Stängde om henne utan att hon brydde sig. stod lungt och åt... Startade motorn och rullade fram och tillbaka på gårdsplanen. Hon började skrapa när maten tog slut....:cool: När hon slutade stannade jag och öppnade för henne.
Provade att lasta en gång efter jag kört för att kolla om det hade skrämt henne.. men ikke! Lika cool som vanligt :D

Lokkur gick på utan att bli spänd i kroppen eller knoppen:p Provade att stänga om honom... Detta va ingen hit!:o Han frös och slutade äta av kraftpelletsen och morotsbitanrna jag lagt in... Provade öppna och lasta ut och i igen. Provade stänga och samma sak hände. Provade att vänta ut honom lite. 3-4 min kanske... Har kamera så jag ser vad som händer.

Hade tänkt köra en lite runda med Aleiga i morgon, fredag, på 4-5 min kanske. Prova lasta Lokkur igen och se om han blir mindre spänd.

Går jag för fort fram? Gör jag helt galet? Hur skulle jag gjort istället? Något speciellt jag bör tänka på?:crazy:
 
Sv: Går jag för fort fram?

Jag skulle lastat och kört iväg och gjort något, lastat in och kört hem.

Jag är inget fan av att lastträna och göra en grej av lastning/körning utan lastar bara på och åker iväg till det jag vill att hästen ska lägga fokus på - någon typ av träning. Hästen inser då väldigt snabbt att lastning/körning är lika vardagligt som att gå in i boxen eller bli uppbunden på stallgången inför träning :)
 
Sv: Går jag för fort fram?

Tänk på säkerheten bara. "För fort" beror ju lite på hästen, är den väldigt nervös kanske den behöver några dagar emellan för att fundera på saken. Stoet verkar ju acceptera läget utan problem. Valacken kan du känna av lite och se hur den verkar. Det kanske räcker att han får sin kraft där varje dag, i en vecka - du behöver inte stänga och köra. Bara ställ honom där. När han är helt cool med det kan du stänga in honom under tiden han äter. Och den tredje veckan kör dig lite.

Jag tycker det är skitbra att hästarna ser på trailern som en cafeteria, där går man in och äter, och vilar sig. Lägg in hö till stoet om hon bankar när kraften är slut.
 
Sv: Går jag för fort fram?

Hehe - du var snabbare. Tja, så länge det funkar i slutänden för man det som känns bäst. ;)
 
Sv: Går jag för fort fram?

Är inte heller ett fan av att göra någon big deal av lastningen... men tyvärr har det blivit det för min del då jag gjorde precis som du säger... lasta, köra iväg å göra någon och sen hem igen... Det höll på å kosta min häst livet 3 ggr....:cry:

Därför är jag fegare... Eller mer försiktig... vill ha koll på läget....

Sen är det inte så lätt å ha kommit iväg, lastat ur och sen gjort vad man ska. Om hästen sen är skrämd och inte vill in igen... då står man där... på bortaplan... ingen hit i mitt huvud. Kan få panik av bara tanken...:eek:
 
Sv: Går jag för fort fram?

Stoet är precis som du säger inga större bekymmer. Men är därför rädd att det är lätt att gå för fort fram för hennes eget bästa... Fast magkänslas säger egentligen att hon VERKLIEN är så cool som hon verkar :D

Valacken är cool när han står där med rampen nere. Äter, tuggar och vilar ett bakben. Men ska låta det gå några dagar där jag bara lastar och stänger, öppnar och ger kraft. Eller ger han kraft när lemmen är stängt. Kan ge det via bodelen som är bakom höseglet ;). När han ser mig där så äter han och slappnar av.

Fördelar/nackdelar med att lasta båda unghästarna samtidigt?
 
Sv: Går jag för fort fram?

Tror det kan vara en fördel att lasta båda, för valacken iaf. Då kanske du kan stänga, och när han ser ser att den andra är cool så varvar han också ner.

Jag hade fodrat i transporten varje dag under en period. Öppna bodelen, och ge därifrån om han fixar det. Stäng helt bakom. De vänjer sig förvånansvärt fort.
 
Sv: Går jag för fort fram?

En av dessa hästarna eller en annan? Varför?

Bara om hästen visar tendenser att hoppa så kan jag vilja ha en som åker med typ första rundan så hästen direkt får lära sig att man står på alla 4 tassarna.

Vi har inte ens någon kamera faktiskt. Men nu är jag fegare så med ny häst så vill jag ha kamera :p

Åka med sällskap ser jag faktiskt bara som en nackdel. Då måste man vänja av vid sällskap sedan oxå. Men isf hade jag hellre valt en du vet står lugnt o tryggt än två ynglingar. Men det beror ju på vilka möjligheter du har :)
 
Sv: Går jag för fort fram?

Har ett 10åeigt sto som jag försökte åka med... Hon hoppade över bommen tre gånger... Då hade använde jag vår gamla transport med fasta bommar i...:cry: ingen hit å få ner en häst på 400 kg på rätt sida som inte alls ville hjälpa till...
Därav är jag lite pjåskig med sånthär. Nu har jag lastbil med V-galler in till foderbordet och det är således "omöjligt" att hoppa över där.

Stoet kommer få åka själv, utan tvekan!:devil:
Men valacken kan jag prova lasta tillsammans med mitt vuxna sto som numera åker fint :idea: Iaf tills han har förstått att man kan vara cool i lastbilen:cool:

Ska fortsätta att ge kraft varje dag i lastbilen så det blir en vana att stå där i cafeterian ;)
 
Sv: Går jag för fort fram?

32964599.jpg


Bild på vuxna damen i lastbilen :love:
 
Sv: Går jag för fort fram?

Äsch, ja såklart... lastträna valacken med den vuxna. Inte den andra som också ska lära sig...
 
Sv: Går jag för fort fram?

Usch! Det jag skrev i mitt första inlägg syftar såklart på hästar som inte har någon erfarenhet (iaf ingen negativ) av att lastas/åka. Är det problem (och kanske om det är vuxna individer som aldrig åkt) får man anpassa sig mera. Tror det kommer gå finfint för er, du verkar ha en klok inställning :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp