Bukefalos 28 år!

Gård inne i samhället

G

Gisburne

Vad gäller det för regler för djurhållning om en bebyggd lantbruksenhet ligger inne i ett mindre samhälle? Måste man då söka samma tillstånd för djurhållning, som man måste om man har en småhusenhet och vill ha häst på tomten? (Det vill säga, man måste fråga alla grannar vad de tycker, samt ha tillstånd från kommunen att ha häst på sin villatomt.) Men eftersom det är en lantbruksenhet så undrar jag om man verkligen måste ha såna tillstånd, eller om samma regler gäller som för andra lantbruk, som ligger mer friliggande...?

Mäklaren sa att man inte kan ha djur där för att det ligger för nära samhället, och när jag påpekade att "det ju är ett lantbruk", så sa han att man inte kan ha djur där för att det finns för lite mark i anslutning till gården. Så han ändrade sig alltså, eller så undvek han bara att svara. I mitt fall, eftersom jag har en shettis och vill skaffa fler, så behöver det ju inte vara en miljon hektar i anslutning till själva fastigheten, men visar det sig att det inte ens räcker till små ponnyer så kommer jag ju inte bry mig om den gården i alla fall. Men jag skulle gärna vilja veta om gården är helt körd för djurhållning eller inte.
 
Sv: Gård inne i samhället

Kolla noga, häromkring har det varit människor som har sålt gården för att grannen i princip kör ut dem och inte vill ha hästar nära.

Även om gården låg där först.

Vet att det finns minst två sådana här fall prövade. Sök reda på dem och kolla så inget liknande är på gång. Kan bli väldigt surt...
 
Sv: Gård inne i samhället

Jo, jag kan tänka mig det! På bilderna ser det ut som att gården ligger i utkanten av samhället, för den har en stor åker precis bakom ladan, men det är ju svårt att avgöra var de andra byggnaderna i samhället ligger i förhållande till gården. Fotografen kanske stod med en villa precis i ryggen bara 50 meter ifrån gården, men det syns ju inte på bilden... :smirk:

Där jag hade hästarna förut, på mina pärons tomt, krävdes tillstånd från grannarna och kommunen, och vi hade väl tur, för ingen klagade. Men det var ju på en villatomt, så jag tycker inte att det borde vara samma regler som för lantbruk.
 
Sv: Gård inne i samhället

Fick tacka nej till den på grund av vissa omständigheter. Men jag ska på 3 visningar den här veckan...
 
Sv: Gård inne i samhället

Hm, vi kanske är och tittar på samma gårdar... Vi har också tre visningar inbokade den här veckan. Är det runt Uppsala du rör dig eller? Vi sträcker oss genom Västmanland också nu och en bit mot Örebro. Längre och längre bort åker vi och tittar. :D Vad gör man inte för att kunna ha älsklingarna hemma.

Vi har precis samma problem, man sitter och tyder de där små bilderna så man blir snurrig. Frågar man mäklaren om grannar kan man få de mest underliga svar. Sist skulle det vara femhundra meter till närmsta granne - toppen - men det huset låg direkt utanför tomten. Bra avståndskänsla han hade. ;)

Hoppas du hittar något!
 
Sv: Gård inne i samhället

Hihi, smart mäklare! :smirk:

Nja, jag tror inte vi ska till samma. Två av mina visningar är "privatbokade" typ. Inte öppna visningar. Och jag ska inte till Örebro/Västmanland den här gången, det var förra veckan. :D Bara ett tips, se upp för gården i Skinnskatteberg, den är INTE vad den ser ut att vara på bilderna. Huset får man be brandkåren tutta eld på, och sedan bygga ett nytt, samma med ladan. Men marken är fin... Blev så jädra arg på den mäklaren, som sa på telefon att man kunde bo där om man stod ut med att det ser lite tråkigt ut. Jaha, tänkte jag, jag har inget emot att göra om inredningen, och åkte därför glatt ner från Stockholm för att titta. Men det är typ en knarkarkvart som använts som soptipp de senaste 2 åren, och någon har slitit bort fasadbrädorna så att isoleringen varit blottlagd mot väder och vind hela vintern... Behöver jag säga att hela huset är en fukthärd? Det är riktiga vägbulor i golvet! Typ 20 cm höga... Som sagt, brandkåren får göra en insats där.

Kul att du också tittar, hoppas att vi inte fastnar för samma bara! :D
 
Sv: Gård inne i samhället

Jag med, jag med. Och nu! Visst kan jag vänta ett halvår (har lånelöfte så länge) men min ena häst kommer hem 1:a september och den andra kommer i vinter, OM hon föder en liten fölis vill säga. Annars kommer hon tidigare. Så jag måste ha någonting klart innan sommaren är slut för att vara på den säkra sidan...
 
Sv: Gård inne i samhället

Va roligt att titta på gård. Kommer ihåg när vi gjorde det.. åkte runt överallt i typ fem år innan vi hittade vårat ställe. Men det var det värt. Hoppas att ni hittar en fin gård!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna...
Svar
9
· Visningar
2 402
Senast: mamman
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 087
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp