Bukefalos 28 år!

Garderob eller walk in closet?

qwerty

Trådstartare
Har köpt lägenhet och helrenoverar för fullt. Men står nu i valet och kvalet! Det är en 2a på 63kvm och "problemet" är att jag inte vet om vi bör göra om klädkammaren till walk in closet eller köpa en garderob att ha i sovrummet.

Det är faktiskt pojkvännen som insisterar på att ha en walk in closet (har hotat med mitt klädberg men han är orädd) men jag funderar mer på förvaringsmöjligheterna. Det finns utöver klk två fasta garderober i lägenheten (ett städskåp och ett till annat) som vi ska behålla.

Klädkammaren är 2,5m lång och 1,5m bred. Och det ryms en garderobslösning i sovrummet som isåfall får vara max 1,9m bred.

Aaah! Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Hade ju varit UNDERBART med en egen WIC men utrymmet kanske behövs till annan förvaring? Vi har även ett separat förråd förstås.
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Jag förstår inte riktigt? Hur gör man om en klädsammare till en walk in closet? En klädsammare är ju ett litet rum man kan gå in i för förvaring av kläder. Vad skulle skillnaden med en "walk in closet" bli?

Bra klädförvaring ska inte underskattas! Jag hade definitivt försökt ha det till klädförvaring! Framför allt om ni även har ett förråd.

Men jag hade nog skippat att köra rummet genom google translate :)
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Jag hade förmodligen satt in klädförvaring (garderober eller byråer) i sovrummet också. Man behöver alltid mer förvaring än vad man tror.
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

... och för att svara på frågan så hade jag definitivt använt klädkammaren som klädförvaring. :)
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Klädkammare är toppen!! Vi bor på 52 m2, varav ett rum på ca 8 m2 är en klädkammare och det är guld att kunna förvara allt möjligt förutom kläder där, speciellt när vi bor så litet.
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

"problemet" är att jag inte vet om vi bör göra om klädkammaren till walk in closet eller köpa en garderob att ha i sovrummet.
.

Eh är inte redan en klädkammare en " walk in closet" det är ju typ ett litet rum där man hänger kläder ....:banghead:
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Svarar alla.

Ja, det heter klädkammare på planlösningen och ja, min fråga är om jag bör förvara kläder DÄR eller om jag bör spara det rummet till att ha andra saker i, blir ju isåfall som ett "förråd" inne i själva lägenheten. Med kanske skor, jackor, pärmar, lådor och sådant man inte vill/behöver ha framme. Förvaring är ju a och o i en lägenhet. Det är därför jag undrar om jag bör falla för min dröm om en wic, eller om det är smartare att ha en separat garderob i sovrummet för kläderna. Gör jag en total wic av rummet så kommer jag inte ha någon garderob i sovrummet. Det är därför jag undrar hur ni skulle ha gjort :-)
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Hur man gör om en klädkammare till en Walk in closet:

Förra ägaren hade bokhyllor längs väggarna därinne för förvaring av andra saker. Det är betongväggar och tråkigt och eftersom vi renoverar kommer det bli tapeter, vitlaserat ekgolv och klädställningar med bra översikt över tex skor och väskor. Kläderna kommer hänga på galgar och underkläder i lådor. Speglar skulle sättas upp och behaglig belysning. Vips så har man gjort en klädkammare/förråd till walk in closet ;-)

Men det var inte det min fråga i trådstarten gick ut på, utan om man bör ha förrådet till annan förvaring eller till kläder enbart.
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Men det var inte det min fråga i trådstarten gick ut på, utan om man bör ha förrådet till annan förvaring eller till kläder enbart.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Det låter inte möjligt att klara sig med bara en ytterligare garderob (städskåpet borträknat), jag hade aldrig gjort det (möjligen om det är mycket nära till ett bra källar/vindsförråd). Om det fick plats med fler garderober i sovrummet så hade jag satt in det.

PS En klädkammare heter walk-in-closet på engelska, det är inte skilda saker.
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Hur man gör om en klädkammare till en Walk in closet:

Förra ägaren hade bokhyllor längs väggarna därinne för förvaring av andra saker. Det är betongväggar och tråkigt och eftersom vi renoverar kommer det bli tapeter, vitlaserat ekgolv och klädställningar med bra översikt över tex skor och väskor. Kläderna kommer hänga på galgar och underkläder i lådor. Speglar skulle sättas upp och behaglig belysning. Vips så har man gjort en klädkammare/förråd till walk in closet ;-)

Men det var inte det min fråga i trådstarten gick ut på, utan om man bör ha förrådet till annan förvaring eller till kläder enbart.

Och min fråga var varför du skulle börja kalla rummet för walk in closet bara för att du renoverar den? Det är ju fortfarande en klädkammare du har :) Klädkammare är inte en synonym för förråd. Jag läste din fråga i ts som "ska jag göra om min klädkammare till en klädkammare eller inte".

Men som sagt tycker jag absolut att du ska använda din klädkammare som klädkammare och inte som förråd för all möjlig förvaring. Märker ni att resten av era saker inte får plats i förrådet får ni väl sätta upp vägghyllor högt upp för annat i klädkammaren eller ngt :)
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Jag tror att det har med var vi är ifrån att göra, här där jag bor är det ingen som har kläder i klädkammaren även fast det heter så, alla jag känner har sina kammare som förråd typ. Ber om ursäkt för eventuell förvirrning ;-)

Vägghyllor var smart, det ska jag komma ihåg! :-)
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Jag gjorde om min klädkammare

så här va orginalet

0009_520298f79606ee74f826d54d.jpg


Måtten 1,75 x 1,75

Så här är resultatet

Inte riktigt klar

klk016_52029928ddf2b335843724d7.jpg


Nästan klar

klk023_5202994fe087c30ca7fa020e.jpg


Och jag använder den både som förråd och klädkammare... =)
Sen har jag en byrå i sovrummet + 2 garderober till ;) MKT kläder har jag ;)
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Jag hade ärligt talat skitit i förvaringsaspekten om jag kunde ha en klädkammare. I värsta fall hade jag skaffat sovrumsgarderober för förvaring av annat än kläder, så mycket vill jag ha en klädkammare :o
 
Sv: Garderob eller walk in closet?

Jag bor ensam och har både klädkammare med kläder och skor och garderob i sovrummet, samt byrå. Jag får inte plats med allting i klädkammaren, haha. Iofs har jag resväskor och lite annat förvarat där också.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska snart flytta och får då en egen liten Walk in closet! :D Nu är det ingen stor och lovely ala SATC men det är alltid något...
Svar
11
· Visningar
4 099
Senast: KungTulle
·
L
Hemmet Har några rum som jag och pojkvännen inte kommer ha användning av och tänkte därför unna oss lite lyx, nämligen en enorm walk-in-closet...
Svar
5
· Visningar
5 476
Senast: malllle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp