Bukefalos 28 år!

Ge upp eller ej?

nexxa

Trådstartare
Det har vi nog funderat många gånger på..men man känner sig så misslyckad om man nu skulle göra det..
Vi har en rottweiler tik på 5 år.Hon blev våran för 3 år sedan.När vi fick henne drog hon fram som ett expresslok (hon väger hela 48 kg alltså lite för mkt dock är hon stor för att vara tik..) när vi fick rätt på detta insåg vi att vi hittat en riktigt bra och fin hund! Det är ju trots allt lite annorlunda mellan att köpa en valp att forma själv och en vuxen hund att fortsätta/ändra om. Däremot kvar stod ett problem nämligen att hon inte klarar av att möta andra hundar.Hon har som valp, vad vi förstått, fått stryk både från människor och hundar.Det gör att hon tappat total tillit till andra. När vi möter hundar oavsett kön så reser hon ragg, blir okontaktbar och vill dra emot den andra hunden.Hon skäller,morrar och gör tillslut ett utfall (det gäller att vara med hon väger ju som sagt en hel del). Under tiden är hon helt onåbar.Det går inte be henne sitta,ligga eller locka med godis utfallet kommer ändå om man kan inte få henne att glömma av hunden på andra sidan som ska passera.
Saken gör det inte bättre när anda hundmänniskor i området bestämt sig för att rottweilers är farliga och bör utrotas!
Vi försöker visa hänsyn så mycket vi kan genom att tex. byta håll när vi ser någon komma gåendes med valp eftersom vi inte vill riskera att denna blir skrämd och blir precis som vår hund.
Men vad gör man? Efter 3 års i härdigt tränande med hundratals olika metoder vill det ändå inte fungera..
Två i familjen har dessutom blivit allergiska vilket gör att några släktingar till oss har henne ett par dagar i veckan.
Vår hund hade passat bättre på landet där hon kunde gå fritt där man inte behövde möta alla "faror", hon är helt enkelt för gammal för att ändra sig.Och vi vill inte sätta henne i ett annat hem, hon har redan haft det för krångligt..
Men vad ska man göra? Ska man ge upp eller vad? :crazy:
 
Sv: Ge upp eller ej?

det går att göra något åt! men att göra det själv (om man inte redan är halvexpert på sådana hundar) är skitsvårt! jag höll ut i fyra år innan jag allvarligt övervägde avlivning. men så fick jag till slut tag på ett par "gubbar" som löste våra problem och hon kan gå hur fint som helst i kopplet. hon var också som eran, okontaktbar och fick hon chansen som fullföljde hon utfallet (d v s gick till angrepp).

vilka har ni varit i kontakt med? brukshundklubben? privata? kolla noga upp instruktören som ska hjälpa er, det finns tyvärr en hel del lurendrejare där ute. nästan alla vill visserligen hjälpa, men de saknar ibland kunskap om sådana hundar.
 
Sv: Ge upp eller ej?

Har du lust att Pm:a över vem som hjälpte dig?
Vi har tyvärr bara kommit i kontakt med människor som är kunniga men på andra saker.
 
Sv: Ge upp eller ej?

Håller med Cillamuffins. Det går att göra något åt detta. Men det krävs en hel del kunskap för att de ska funka. Men Du bör nog söka hjälp med detta.

Kan dock ge Dig ett litet tips som faktiskt får många att ändra lite åsikt om dessa "farliga hundar". Jag brukar råda mina kursare, om de har liknande problem, att köpa en gullig snusnäsduk, men ett lika gulligt koppel. De tar bort mycket av stämpeln "tuff hund"

Men detta kommer ju inte hjälpa Din hund just nu, mer än att många kanske inte går med samma osäkra gång mot dig och din hund, vilket kan spä på.
 
Sv: Ge upp eller ej?

Jag har två rottisar nu och har haft en som varit skitjobbig med utfall osv. Han vägde sina 60 kg och var som ett enda muskelpaket.

Jag köpte ett halsband som heter Halti, som du sätter runt nosen på henne. När hon drar eller ska göra utfall så blir det att hennes huvud vrids åt sidan vid utfallet och du har då mycket lättare att orka hålla henne. Jag brukar rekommendera att ha ett vanligt halsband på också för säkerhets skull, så du knäpper i båda halsbanden.
Nu hjälper det här ju kanske inte så mycket till orsaken av din hunds bteende men kanske att det känns lite enklare för dig att gå med din hund ute.
Min rottistik som jag har som omplacering var ett riktigt lokomotiv när hon kom till mig och jag använde detta halsband till henne och det behövdes inte många gånger förrän hon fattade att hon inte skulle dra.
Det här halsbandet är inte något burdust medel, jag känner många instruktörer på bruks som också använder dessa. PROVA, dom är inte dyra.
Sen angående tikens beteende får du försöka att träna henne eller söka hjälp hos en hundpsykolog, nu vet jag inte var du bor men jag vet en som jag känt i åratal som är mycket erkänd och kanonbra.
Lycka till med din lilla rottistik, kolla min tråd så ser du bilder på mina älsklingar
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 832
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 933
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp