Bukefalos 28 år!

Gecko i Julklapp?

Sv: Gecko i Julklapp?

kl. Har haft ett helt underbart marsvin, Malte, (flera år sedan så han gick ensam) som bodde i köket. Han hoppade in i sin bur när han skulle kissa och bajsade nästan allt på ett särskilt ställe. Han sov på en vikt handduk under köksoffan. När man åt frukost kom han å ryckte lite i byxbenen eller slickade en på tårna så att man skulle bjuda lite.

Han älskade att mysa med en i sängen, hände inga olyckor där heller. En gång glömde jag honom i sängen :eek: precis när jag kom på det (efter kanske 2 timmar :o ) så hörde jag ett dunk från mitt rum. Det va Malte som hoppade ner från sängen och kom ut i köket för att kissa i sin bur :D

En gång va Malte borta, mamma letade i en halvtimme innan hon hittade honom nergosad mellan 2 vikta filtar på golvet i mitt rum..
Han älskade julen för då kunde han äta mandlar, russin, dricka lite glögg (skojjar inte!) och ta sig ända ut till vardagsrummet, över parkettgolvet (som han annars gärna inte gick på) för att få ta sig en liten tugga på julgranen. Även expert på att ta sig in i matkassarna när man handlat för att dra med sig hela påsen vindruvor in under köksoffan....

Kan babbla på i timmar om denna otroligt gulliga lilla kille som var den som bestämde hemma hos oss :o men jag tror jag slutar här annars blir det en novell :D (fast det har det väl redan blivit...)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Va härlig han låter! Mina har också varit charmiga som jag hade innan jag flyttade ut på landet men dom kissade överallt så det var ett himla jobb att städa efter dom.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Ja jag kan som sagt babbla om honom och hans upptåg hur länge som helst!

(OT men min mormor bor i Rydaholm :D)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Ja jag kan som sagt babbla om honom och hans upptåg hur länge som helst!

(OT men min mormor bor i Rydaholm :D)

*skratt* Alla känner någon som bor i den där hålan, helt otroligt, är ju inte ens logiskt möjligt :D Jag bor en bit utanför iaf, så jag slipper det mesta skvallret.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

förlåt lena bara ETT ot inlägg till... :o

G: Ja visst borde det vara logiskt omöjligt i det superlilla samhället! Min morfar var Ragnar som hade "Ragnars ur, optik och guld" men finns tyvärr inte med oss längre. Affären har ju supergulliga Anna tagit över och mormor lever pensionär. Så roligt att sitta med på kafferep när de talar om att det vart inbrott i 'kioskahuset' och att de vart i tjöööökan *småländsk dialekt* :D

R: Och så bor du i V-ås, hur stor är chansen? :D
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Tycker hon om ormar?
Kanske en liten strumpebandssnok vore nagot?

De ar aktiva, nyfikna och snalla.
Valdigt lattskotta.

Jag tror jag var 10 ar nar jag fick den forsta och det gick jattebra. :)
Forsok fa tag pa en halvvuxen handtam for de sma ar sa svara att hitta om de kommer losa... ;)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Åh, hon skulle älska en liten orm!!! Men .. ska inte dom matas med levande möss .. eller avlivade men färska ..? DET skulle nog inte vara så poppis...
Bits dom?
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Man ska helst inte mata ormar med levande föda eftersom det är stressande för musen och utgör en skaderisk för ormen så om inte ormen är väldigt krånglig i maten (vissa vägrar äta dött) så är det död föda som gäller. På skolan kommer jag ihåg att de köpte in möss i "portionsförpackningar" som tinades från frysen på värmelampan och gavs genom att man viftade lite med den på änden av en lång tång. Fast även döda möss är väldigt söta för de flest nioåringar, dessutom är ormar kanske inte heller så himla mysiga. Jag skulle titta mer på igelkott än terrariedjur om jag var du, tror att det kan bli roligare i längden.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

De som ar bra med strumpebandssnokar ar att de ater fisk, hela pyttefiskar eller fisk skuren i smabitar. Daggmask ar populart med.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Ormar ar ju jattemysiga.:love:
Mina var supertama. Mysigt att ha dem slingrade runt fingrarna och de pussas valdigt gulligt med sin tunga. :D
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Tack för svar! :-)

Jag skulle gärna ha marsvin och dottern skulle älska dem oändligt, men jag är rädd att katterna tar dem. De tar ju kaniner utomhus så varför inte ett litet marsvin...? Hunden kan vi nog lära att hålla tänder och tassar borta, tror jag.

Dottern vill gärna ha en jättespindel också... Suck! Jag gillar spindlar men tror inte de passar som söt-djur åt en 9åring hur duktig hon än är!

Vi har hund, katt och marsvin. Katten har varit intresserad av marsvinet såtillvida att hon traskat förbi med näsan i vädret när de sprungit på golvet. Hundarna däremot är väldigt intresserade och marsvinsbajs är på gourme topp 10!

Vi har marsvinen i ett barnrum, då kan vi stänga dörren lätt när de är ute och springer. Vi stänger även dörren om vi inte är hemma.

Om din dotter gillar att klappa och kela så tror jag att ett marsvin passar bra.

Väldigt trevliga små personligheter, med ett minus: de låter som ett brandlarm när jag ska titta till det sovande barnet. Jag tassar in på tå, men blir upptäckt av två pälsgrisar som tjuter, visslar, vrålar: Se mig, hör mig, rör mig!

Det här med spindel? Tja, de är väl också håriga och kanske gossiga, men jag har spindelfobi och promotar marsvin istället. :angel:
 
Sv: Gecko i Julklapp?

*KL*

hej!

Apropå katter och ta mindre djur.

Vi hade två rejält duktiga fågeljägare hemma och fick lite smått panik när vi blev vakter åt en undulat, men det visade sej snabbt att våra katter inte såg undulaten som mat. Dom försökte inte ens jaga den. Den ena katten sov ofta på fågelburen, och då passade pippin på att klättra upp och ner under kisses mage:-).

Undulaten blev senare bofast och det var inga problem alls!

Så det kan gå med marsvin och katt- bara dom vet att det inte är mat, utan familj.

Vi va fågelvakt åt en nymfparakit också- den skrämde upp vår yngre katt såpass att hon inte vågade gå i närheten av den..

/ Lavinia
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Fast jag avråder från att köpa djur ifrån djuraffärer. Tycker det är sorgligt hur djuren föds upp, i regel har man ingen aning om djuret man får ens är friskt.
Chansen att få en trevlig, välmående individ är så mycket större om man köper från uppfödare. Kottar är inte helt ovanliga längre heller, utan det finns flera forum med många uppfödare aktiva på sidorna. :)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Men hur får man hem den, då? Man kan ju inte skicka en igelkotte med posten... Vi bor i Skåne. Och just nu är dottern, 9, helt lyrisk över Igelkottarna!! Help! Jag som börjat luta åt två marsvin jag... Eller en liten orm, om den nu kan äta fisk! ;)
Ett akvarium ska hon också få, men inte till julklapp.
(När ska nån ge mig en Andalusier i julklapp???)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Man åker till uppfödaren och hämtar den? :p
Det är ju precis som med vilket djur som helst.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Ja, Givetvis. Korkad fråga. Skulle aldrig frågat så om det gällt en valp...! Ursäkta...!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp