Bukefalos 28 år!

Gemensamt omklädningsrum?

"Så det jag ser som nackdel är om det blir folk som ska kolla på varandra"
Men absolut.Så tycker väl alla hoppas jag. Men dels var din erfarenhet från pryda England o dåvarande Spanien.
Men som som jag skrev förut så är ju dagens killar o tjejer vana vid att sova i samma rum och byta om ihop som kompisar,på klassresor,scouter och läger av olika slag Och då finns ju inte ngt behov att kolla på andra när man redan är van vid det
 
Jag skulle inte bry mig faktiskt.
Har nog aldrig varit så känslig för det men när jag jobbade på operan blev jag extra härdad, allt var kaoz, folk sprang runt halv (eller typ helnakna) det fanns liksom ingen tid och ingen brydde sig.
Samma gäller backstage på modevisningar. Alla näckar, ingen har tid att ens reflektera över det.
Känner mig ganska härdad av random nakenhet både min egen och andras ;)
Jag har ju hållit på med dykning mer än halva livet och i början var det ju enbart våtdräkt som gällde. Badbyxor-baddräkt under våtdräkt funkar inget bra på gamla hederliga typen av dräkter, dessutom fick man ju lov att hjälpa varann på och av med dräkterna för att inte slita sönder dom men det var på den tiden ingen brydde sig, alla skulle dyka och alla skulle ha kul och att stå näck runt den obligatoriska efter-dyket-grillen och torka i solen och bli varm var mer regel än undantag, ingen brydde sig oavsett kön.
 
Och som sagt varför kan vi inte ha gemensamma omklädningsrum på badhus i Sverige när det funkar så bra i länder som Tyskland,Holland och Österrike?
Dom dykarklubbar jag varit med i genom åren (och nu snackar vi från 1975 och framåt) där har alla använt samma duschar, samma omklädningsrum och samma bastu och det har aldrig varit några som helst problem nån gång.
 
Hur vanligt det är vet jag förstås inte Men att det förekommit och att polisen har plockat pedofiler på badhus är ju inget nytt tyvärr.
I min ungdom gick ju varningen att man skulle se upp med badhusbögen, alla "visste" att han fanns men ingen hade sett honom. :laugh:
 
Jag föredrar att kunna byta om avskilt, alltså ensam. Framförallt om det är naket/dusch.
Sen skäms jag inte på något sätt inne på damernas iaf, men jag skulle nog inte vara bekväm med att ha gemensamt omklädningsrum/dusch om det är typ gym eller badhus där man är naken.
Är man inte helnaken spelar det ingen större roll.
 
"
En annan aspekt är ju att killar o tjejer ju ofta sover i samma rum som kompisar,på läger av olika slag t.ex scouter ridläger osv och även på klassresor Ibland duschar dom ihop ibland inte. Så det här betyder ju att dom flesta killar o tjejer är ju vana vid att byta om tillsammans o tom duscha ihop Så varför detta då inte kan tillämpas även i offentliga omklädningsrum tycker jag känns förlegat
Fast näe, jag var på mycket läger när jag växte upp och åkte även iväg en del med skolan osv på klassresor, aldrig att killar och tjejer delade rum och var nakna framför varandra i den åldern. Så nä, där jag växte upp var det iallafall verkligen inte vanligt att tjejer och killar bytte om ihop och var nakna tillsammans direkt.

Har väldigt svårt att tro att på klassresor att killar och tjejer duschar tillsammans osv, inte i den åldern iallafall. Det är inga småbarn direkt då.

Det kanske dock har ändrats dom senaste 15 åren dock. Kanske är jättevanligt nu att alla är så ihop så att säga på läger och så.
 
Senast ändrad:
Det är ju högst individuellt så klart Det finns ju också barn med handikapp
Det finns anpassade omklädningsrum för personer med funktionsnedsättningar på i princip alla badhus, på ett eller annat sätt. Ofta är det grupprum utan könsuppdelning så har en ett barn med funktionsnedsättning som innebär att den inte klarar sig själv så kan det ju vara läge att använda sig av de möjligheterna som finns...
 
Fast näe, jag var på mycket läger när jag växte upp och åkte även iväg en del med skolan osv på klassresor, aldrig att killar och tjejer delade rum och var nakna framför varandra i den åldern. Så nä, där jag växte upp var det iallafall verkligen inte vanligt att tjejer och killar bytte om ihop och var nakna tillsammans direkt.

Har väldigt svårt att tro att på klassresor att killar och tjejer duschar tillsammans osv, inte i den åldern iallafall. Det är inga småbarn direkt då.

Det kanske dock har ändrats dom senaste 15 åren dock. Kanske är jättevanligt nu att alla är så ihop så att säga på läger och så.

Jo det har ändrats ja

Det där med grupprum på badhus finns tyvärr inte på alla Långt därifrån Något som inte sällan är till bekymmer eftersom majoriteten handikappade är av manligt kön och majoriteten personliga assistenter av kvinnligt
 
Jo det har ändrats ja

Det där med grupprum på badhus finns tyvärr inte på alla Långt därifrån Något som inte sällan är till bekymmer eftersom majoriteten handikappade är av manligt kön och majoriteten personliga assistenter av kvinnligt

Känns fel bara att barn i den åldern ska behöva dela duschar o duscha tillsammans. Trots allt en relativt känslig ålder då alla utvecklats så olika etc..kanske jag som är lite mesig med nakenhet dock. Att snabbt byta om tillsammans osv då man kan dölja det man inte vill visa nån enstaka gång visst men gemensamma duschar känns inte rätt på nåt sätt.

Vad jag har läst har dom flesta badhus visst handikappomklädningsrum, det är relativt få som inte har det. Och är dom flesta handikappade manliga? Visste jag inte. Intressant.
 
Fast näe, jag var på mycket läger när jag växte upp och åkte även iväg en del med skolan osv på klassresor, aldrig att killar och tjejer delade rum och var nakna framför varandra i den åldern. Så nä, där jag växte upp var det iallafall verkligen inte vanligt att tjejer och killar bytte om ihop och var nakna tillsammans direkt.

Har väldigt svårt att tro att på klassresor att killar och tjejer duschar tillsammans osv, inte i den åldern iallafall. Det är inga småbarn direkt då.

Det kanske dock har ändrats dom senaste 15 åren dock. Kanske är jättevanligt nu att alla är så ihop så att säga på läger och så.

Jag har heller aldrig varit med om det. Nu var vi iofs enbart tjejer på de ridläger jag varit på, men på klassresor har vi alltid haft skiljda duschar även om vi ibland sovit i samma rum/militärtält som killarna.

Jag är 22, så det är ju inte en evighet sen jag gick i skolan och jag har svårt att tänka mig att det ändrats så mycket sen dess.
 
Om jag bara ska byta kläder och alltså har underkläder på mig som minst så bryr jag mig inte om det finns män i närheten, jag är nöjd med min kropp. Sen går jag väl inte runt i underkläderna längre än nödvändigt utan byter om snabbt.

Dusch däremot nja, har delat dusch på många jobb och jag tycker det är sådär faktiskt. På ett ställe hade jag ett omklädningsrum som mitt, men ändå "råkade" folk (män) gå in där när jag skulle duscha/byta om. Ganska obekvämt, jag pallar inte med bli utstirrad när jag ska duscha/klä på mig efteråt.

Jag hade inte använt gemensamt omklädningsrum på gym. Möjligtvis om jag bara ska tex byta från svettig T-shirt till torr tröja och sen gå hem och duscha där.
 
Det där med grupprum på badhus finns tyvärr inte på alla Långt därifrån Något som inte sällan är till bekymmer eftersom majoriteten handikappade är av manligt kön och majoriteten personliga assistenter av kvinnligt

Att inte göra miljöer tillgängliga för personer med funktionsbedsättning är diskriminerande så saknas vettiga möjligheten i en kommunal simhall (exempelvis) för personer med funktionsnedsättningar och du stöter på det, så hoppas jag verkligen att du uppmärksammar dem på detta!

Sen kan lösningarna såklart se olika ut, men det ska vara tillgängligt och möjligt för personer med funktionsnedsättningar att ex byta om med assistenter i en simhall.
 
Att killar är mer våghalsiga än tjejer är ju ingen nyhet så det förklarar varför fler killar är fysiskt handikappade Men även förståndshandikapp är vanligare bland killsr Varför vet jag inte.
För många (fysiskt) handkappade är bassängträning en viktig del i behandlingen.
Många badhus har avsatt särskild tid för detta och då räcker ofta gemensamhetsutrymmena (om dom nu finns) inte till.
PA (personlig ass) byter ju i princip alltid om och duschar själv tillsammans med brukaren oberoende av kön.Och som sagt gemensamhetsutrymmena fungerar utmärkt och det gäller ju även om man inte är handikappad Så jag tycker fortfarande att gemensamma omklädningsrum ska vara regel men med möjlighet för pryda att byta om enskilt
 
Att killar är mer våghalsiga än tjejer är ju ingen nyhet så det förklarar varför fler killar är fysiskt handikappade Men även förståndshandikapp är vanligare bland killsr Varför vet jag inte.
För många (fysiskt) handkappade är bassängträning en viktig del i behandlingen.
Många badhus har avsatt särskild tid för detta och då räcker ofta gemensamhetsutrymmena (om dom nu finns) inte till.
PA (personlig ass) byter ju i princip alltid om och duschar själv tillsammans med brukaren oberoende av kön.Och som sagt gemensamhetsutrymmena fungerar utmärkt och det gäller ju även om man inte är handikappad Så jag tycker fortfarande att gemensamma omklädningsrum ska vara regel men med möjlighet för pryda att byta om enskilt
Jag tycker nog inte man behöver säga att folk är pryda som inte vill ha gemensamt omklädningsrum?

Jag som i vardagliga livet med kläder på brukar få män som ska stirra och kommentera mina bröst lär ju få det ännu mer i ett gemensamt omklädningsrum. Medan detta aldrig förekommer bland kvinnor,
Om jag då vill slippa såna kommentarer så måste jag då gå in i det enskilda omklädningsrummet. Knappast för att jag är pryd.

Om man har gemensamt omklädningsrum - vem tar ansvar för att inga olämpliga kommentarer fälls? Många män kan ju inte ens sköta sig när man har kläder på! :mad: :rage:
 
Jag tycker nog inte man behöver säga att folk är pryda som inte vill ha gemensamt omklädningsrum?

Jag som i vardagliga livet med kläder på brukar få män som ska stirra och kommentera mina bröst lär ju få det ännu mer i ett gemensamt omklädningsrum. Medan detta aldrig förekommer bland kvinnor,
Om jag då vill slippa såna kommentarer så måste jag då gå in i det enskilda omklädningsrummet. Knappast för att jag är pryd.

Om man har gemensamt omklädningsrum - vem tar ansvar för att inga olämpliga kommentarer fälls? Många män kan ju inte ens sköta sig när man har kläder på! :mad: :rage:

Du har rätt Det var ju bara för det skulle gå lite fortare som jag skrev pryd Vad jag menar är att man alltid ska ha möjlighet att byta om enskilt om man vill.Ngt skäl behöver man ju inte.
Jag håller helt o hållet med dej om detta med att killar inte kan uppföra sej Har också råkat ut kommentarer och ser det som ett problem så klart.
Men det har då aldrig hänt i Tyskland så förhoppningsvis kan även killar lära sej hur man uppför sej om man vänjer dom från början.
På mitt jobb har vi gemensamt omklädningsrum men där är bara några få killar.
Kan tänka mej att sånt blir värre om killarna är i majoritet Har dock hör av tjejer som gjort lumpen att det ldrig var ngt problem.
Men rötägg kommer det nog alltid att finnas tyvärr
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 805
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 888
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 249
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 348
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp