GEtingbiten...!

Kanske...? Vad jag vet saknar de i alla fall den naturliga funktionen, alltså en geting ska inte lämna gadd om den "får som den vill"? Däremot som sagt om man skadar den rätt rejält är det viss möjlighet att gadden blir kvar. Men finns det alltså getingarter som lämnar gadd också?
(Nörderi, thy name is Monstermom...)

1177.se skriver att det är troligast att det är ett bi, men de utesluter alltså inte att en geting kan göra det.

Om det stämmer som någon skrev att bins gaddar har hullingar, men inte getingens - så tänker jag att gadden kanske kan fastna för att kräket trasslade in sig i TS hår, även om dess gadd saknar hullingar.

Läser också att ett bistick lämnar tio gånger mer gift än ett getingstick, så överkänslighetsreaktioner är vanligare efter bistick.
 
Kanske...? Vad jag vet saknar de i alla fall den naturliga funktionen, alltså en geting ska inte lämna gadd om den "får som den vill"? Däremot som sagt om man skadar den rätt rejält är det viss möjlighet att gadden blir kvar. Men finns det alltså getingarter som lämnar gadd också?
(Nörderi, thy name is Monstermom...)
Det blev i alla fall gadd kvar när sambon här hemma blev getingstucken, och jag såg getingen flyga iväg efteråt, och vi vet att det är getingar vi har haft lite överallt här hemma i sommar. Tror Anticimex städat bort över 10 olika bon här i sommar, även ett med bålgetingar. Usch, tycker inte om de djuren.

/Camilla
 
Är man inte överkänslig eller blir stucken inuti halsen så är geting- och bistick inte alls farliga, de kräver ingen sjukvård. De gör bara jävligt ont.
Saken är väl att man vet inte att man är överkänslig förrän man just reagerar med överkänslighet. Det kan ske när som helst, även om man blivit stungen tidigare och inte varit överkänslig.

Jag blev getingstucken på överarmen/axeln en gång i bilen med öppet fönster i 110km/h. Jag har aldrig varit närmare ett dike i den hastigheten än då och jag hann tänka "fan antingen dör jag i diket eller så dör jag av en anafylaktisk reaktion!" innan jag fick stopp på bilen. Jag reagerar anafylaktiskt mot nötter, men klarade mig utan den resan av getingen.
 
Saken är väl att man vet inte att man är överkänslig förrän man just reagerar med överkänslighet. Det kan ske när som helst, även om man blivit stungen tidigare och inte varit överkänslig.

Jag blev getingstucken på överarmen/axeln en gång i bilen med öppet fönster i 110km/h. Jag har aldrig varit närmare ett dike i den hastigheten än då och jag hann tänka "fan antingen dör jag i diket eller så dör jag av en anafylaktisk reaktion!" innan jag fick stopp på bilen. Jag reagerar anafylaktiskt mot nötter, men klarade mig utan den resan av getingen.
Bi eller geting, jag kan maila till någon om den vill lägga ut bilden på den döde till allmän beskådan (och gissande?)
 
Blev stungen 6 ggr vid ett och samma tillfälle förra sommaren bland annat i huvudet och det gjorde hiskeligt ont, men inte mer än så. Förra veckan blev jag stungen 1 ggr i benet vilket resulterade i en 15*15 cm stor knallröd svullnad som kliade helt galet, det tog flera dagar innan svullnaden la sig och en vecka innan den var helt borta. Hade verkligen inte velat bli stucken på halsen. :crazy:
 
Jag blev stucken på halsen vid en frontalkrock med geting då jag åkte moppe för massa år sedan. Helvete va ont de gjorde men överlevde. En annan lyckades också flyga rakt in i ärmen på jackan, också vid mopperes, gjorde satans ont men inte tillstymmelse till de på halsen.
Jag drog slutsatsen att mopedåkning innebar en ökad risk för getingstick. De enda stick jag fått sen jag va liten o klev på nån fick jag samma sommar. Tur jag åker bil nu mera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
693
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
407
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp