Giftstruma hos katt! Snabba svar!

S

Sphynxes

Jag har en gammal kastrerad hankatt, han fyller tjugotre år nu i juni. Han har diagnostiserats med njursjukdom och äter Royal Canin Renal för katter med dåliga njurar. När jag var och vaccinerade hundarna sist bokade jag en tid hos veterinären för att kolla njurarna samt även ta lite kompletterande prover, sköldkörtel och glykos/diabetes bland annat.

Jag har läst på nätet och idag hittade jag en artikel om giftstruma hos katt. Jag kände på gammelkattens sköldkörtlar och kunde med lite fantasi ana en lätt utbuktning (fast jag vet inte om jag kanske inbillade mig). Däremot reagerade jag stort på att Mouse visade på smärta när jag tryckte på de ställen där körtlarna ska sitta! Utgår nu ifrån att han ådragit sig giftstruma.

Mouse har magrat och är matt i pälsen, men inga beteendeförändringar - han är pigg, äter som han ska, avföring och urinavgång fungerar fint, är väldigt social, nyfiken och kelig.

Nu till min fråga - om det är giftstruma, hur akut är det? Jag har en veterinärtid på fredag. Kan jag vänta eller måste jag boka in en tidigare tid? Tilläggas bör att jag medvetet valt en särskild veterinär eftersom jag har så stort förtroende för henne och jag vill helst inte gå till någon annan om det inte är akut.

Tacksam för svar!
 
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Sålänge han inte ändrar beteende/hälsotillstånd akut kan du lugnt vänta ett par dagar. Min gamle behandlades för struma för ett par år sedan, och är still going strong (dock "bara" 17 år) :)
 
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Då provar jag att vänta. Han ser ju inte så fräsch ut längre, benig och dålig i pälsen, men jag har utgått ifrån att det varit hans aktningsvärda ålder + njurarna som gjorde det, men då kanske det är det här också. Ska bli skönt att få prata med vetten och kanske sätta in medicin.

Tack än en gång för ditt svar!
 
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Skönt att du fick ett svar vännen!
Så jag inte lurade hit dig i onödan.
 
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Jag tycker inte att du behöver oroa dig just för giftstruma innan du fått svar på proverna. Det är trots allt inte så vanligt. En liten utbuktning på halsen kan man känna ändå, och det är så klart obehagligt när man känner där precis som på sin egen hals. Giftstruma brukar inte vara förenat med någon smärta eller ömhet i sköldkörteln.
 
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Min "gamling" började lossa hår som attan och tappade i vikt förra sommaren. Jag tog henne till veterinär och de gjorde T4-test. Hon diagnosticerades med hypertyreos. Thacapzol sattes in och hon äter det varannan dag nu. Det har inte varit några problem alls sen dess. Som veterinären sa: Så länge man upptäcker det, sätter in medicin och lyckas kalibrera dosen (jag var in ett halvår efter första diagnos och tog nya prover så att dosen av Thacapzol ändrades och ska tillbaka igen nu i oktober för en ny kalibrering) så ska hypertyreos inte påverka kattens livskvalitet.

Nu vet jag ju inte om det är samma medicinering som gäller för giftstruma. Det ordet nämndes aldrig när det gäller min katt men tänkte att jag skriver här bara för att önska lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Jag tycker inte att du behöver oroa dig just för giftstruma innan du fått svar på proverna. Det är trots allt inte så vanligt. En liten utbuktning på halsen kan man känna ändå, och det är så klart obehagligt när man känner där precis som på sin egen hals. Giftstruma brukar inte vara förenat med någon smärta eller ömhet i sköldkörteln.

Det är betydligt vanligare än "folk" tror, men ofta missar man det för att symptomen ofta anses vara "normala" för en äldre katt. De tappar lite i kondition, blir risiga i pälsen, lite oroliga, kanske lättretliga... I vissa fall ser man inga symptom alls utan bara organpåverkan. Hanoo blev hängig och lite stressad, fick påverkade levervärden och tappade matlust. Inte direkt så att hypertyreos är det första man tänker på men efter jod-behandling var han sitt gamla vanliga jag igen.
 
Sv: Giftstruma hos katt! Snabba svar!

Det heter inte giftstruma på katt, det är en dålig översättning eftersom det inte handlar om samma bakomliggande orsaker. Hypertyreos är det korrekta namnet och sjukdomen, som ofta beror på en tumöromvandling i sköldkörteln, innebär att katten får för höga nivåer av sköldkörtelhormon i blodet. Så visst, det är ju samma förändringar i hormonnivå och samma symptom, men .. ;)

Det är inte särkilt akut, men om man misstänker sjukdomen ska man förstås inte vänta flera veckor. Symptomen är ffa avmagring trots bibehållen aptit, ökad törst, lite "stirrande" blick och förändrad röst. De symptom du nämner utöver avmagringen förknippar jag inte öht med hypertyreos, smärta vid sköldkörteln är inte något man brukar se.

Njursvikten kan också vara en orsak, men många katter har faktiskt problem med båda. Hypertyreos, som ökar blodtrycket, kan påskynda njursjukdomen (det ökade trycket förstör kärlnystanen i njurarna och proteinförlusterna som blir följden när det trycker på för mycket leder även det till njurskada).
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Min ca 14-åriga katt har levt med konstaterad njursvikt i två år. Hon äter njurdietfoder och en halv tablett Fortekor varje dag...
Svar
7
· Visningar
6 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp