Bukefalos 28 år!

Gjort abort och är så nöjd!

anhe

Trådstartare
Förstår att det här med abort är jobbigt för många osv. Men för mig känns det helt underbart. Jag har varit totalt upp och ner och kommer inte ihåg att det var så jobbigt att vara gravid (trött, hungrig och konstant illamående). Det tog bara timmar efter första tabletten innan det började vända, och det är så skönt att känna igen sig själv igen.

Vill egentligen inte så mycket med tråden, mer än att få fram att inte alla behöver tycka det är jättejobbigt med att göra abort. De flesta i omgivningen (de som vet om) verkar förutsätta att man ska vara mer eller mindre knäckt, och tycker nästan det är konstigt att man inte tycker det är speciellt jobbigt. Det känns som att det talas rätt så tyst om lätta aborter, men att man hör mer om (psykiskt)jobbiga. Det är legitimt att tycka en abort är jobbig, men tycker man det är enbart en bra lösning på en situation man helt enkelt inte vill vara i, då ska man nästan känna skuld.

Givetvis ser jag inte abort som ett preventivmedel man tar till hur som, det är ingenting jag vill genomgå. Men i vårt fall är situationen inte svårare än att jag har två barn, sambon har två barn, vi varken orkar/vill börja om, finns inga andra anledningar. Vi skyddar oss, och fattar inte när det här blev till, men uppenbarligen är skydd inte 100%iga....

Sjukvården har bemött oss väldigt bra. Inga pekpinnar eller fördömande överhuvudtaget. Är helnöjd från början till slut och har inga moraliska skuldkänslor alls när det är så tidigt som i vårt fall.

Hur har ni andra där ute upplevt era aborter?
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Det låter lite fel att du är glad över att ha gjort abort... fast Jag antar att du menar att du är glad att ni fick en bra lösning på ett problem.

Jag har också gjort en abort utan några kval eller men efteråt. Men Jag tycker det var dumt av mig att hamna i den situationen.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Håller med vindvissla, det ser illa ut när du skriver att du är "nöjd" med din abort..
Men men, nu tänker jag inte sitta o säga vad jag tycker o tänker om abort utan nöjer mig med att säga att det är bra om det var rätt val för dig, lycka till vidare!
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Jag är för aborter och tycker att man har rätt att bestämma över sin egen kropp. Men jag blir provocerad av din rubrik faktiskt och nästan lite förbannad. Men jag antar att det var meningen, att få folk att reagera? Annars förstår jag inte vitsen med din rubriksättning alls...
 
Senast ändrad:
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Jag har inte gjort abort men uppfattar abortdiskursen som oerhört polarsierad: man ska känna på ett visst sätt och abort ska vara problematiskt och jobbigt, annars är man ansvarslös, okänslig och anser att det är en bra idé att använda abort som preventivmedel - eller rentav gör det själv. De svar du hittills fått tycker jag illustrerar detta.

(Kanske utvecklar jag senare; nu ska jag iväg på en föreläsning.)
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Skriver under på Kimz0rs inlägg.

Jag förstår inte heller vad som är provocerande med rubriken - det är väl inget konstigt att man är nöjd med att ha gjort en abort? Man är väl inte nöjd över att ha blivit gravid trots skydd, utan snarare nöjd över att ha löst situationen på det sätt som känns som bästa alternativet. Det är väl bättre att det känns rätt även efter aborten än att man ångrar sig då och mår dåligt?
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Håller med vindvissla, det ser illa ut när du skriver att du är "nöjd" med din abort..
Men men, nu tänker jag inte sitta o säga vad jag tycker o tänker om abort utan nöjer mig med att säga att det är bra om det var rätt val för dig, lycka till vidare!

Men handlar det inte om att vara lycklig att man bor i ett land där man faktiskt KAN få göra abort om man vill?
Det är ju helt underbart. Jag kan mycket väl förstå att man kan vara nöjd över att ha gjort abort om man betänker alternativen.:crazy:
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Vad skönt för dig att du tycker så. :) Och precis som du säger, inga preventivmedel är säkra till 100 %. Vet inte hur det är för kvinnor, men för män är inte ens sterilisering en helt säker metod.

Och gud så skönt att vi bor i ett land där vi har möjlighet att göra abort, när ni hamnade i den här sitsen trots skydd. :)

Förstår inte helt det provocerande i rubriken, om du vill utveckla det viv? :)
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

*kl*

Instämmer med Escodobe, jag är dagligen nöjd med att bo i ett land där vi kvinnor får bestämma över våra egna kroppar.

Hellre en kvinna som är nöjd med sin abort än en kvinna som är missnöjd med sitt barn.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Varför blir man provocerad?

Hon skriver: Gjort abort och är så nöjd... Jag tolkar det precis som så att hon är nöjd över sitt beslut och ångrar det inte.

Allmänt:

Ang pekpinnar från vården. Kan det ha att göra med att Anhe är "äldre" och har två barn i bakfickan så att säga. Sjukvården ser kanske med mer blida ögon än om en tonåring / ung tjej utan barn ska göra abort för då kan det i vissa fall hagla pekpinnar. Som att man anser att Anhe är "stor nog" att fatta det bästa beslutet för henne men att vissa inte anser att en ung tjej är det på samma vis?
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

För min del hade det känts bättre om hon varit nöjd med beslutet hellre än aborten. Jag tycker såklart också det är kanonbra att man får bestämma själv och att abort finns som möjlighet när man hamnat i en sådan situation.

För övrigt håller Jag inte med om att det är polariserat, Jag skulle gissa på att under 10% mår jättedaligt och ångrar aborten, och att ett par procent använder det som preventivmedel. Resten är nog som Jag, tycker det var onödigt att hamna i den situationen och lär sig av misstaget och sen är det bra med det.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Det låter lite fel att du är glad över att ha gjort abort... fast Jag antar att du menar att du är glad att ni fick en bra lösning på ett problem.

Det är ju det som är problemet när man inte kan tala irl.
Man kan tolka det på så många sätt och skriva samma sak med så många olika ord.



Men jag tror faktiskt att många är nöjda med sina beslut att avsluta en graviditet. Man kan faktiskt vara nöjd fast man mår dåligt över ingreppet.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Jag tolkar det som att hon är nöjd över själva beslutet, fast jag förstår inte riktigt skillnaden?

Varför är det bättre att hon är nöjd över att beslutet om abort än abort? Är det inte lite same same but different? Jag tycker det är onödigt om man slarvar med skydd trots att man inte vill ha barn, men både du och jag vet ju om att skydd inte är 100% tillförlitliga och har man skyddat sig så...

Eller menas onödigt att ha sex öht om man inte vill ha barn om det skulle bli?
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Tja ts är ju förälder som genomgått en abort och vill skapa diskussion, förälder har nog haft en beskärd del av abortdiskussioner förut. Men den kanske hör mer hemma på senior egentligen..
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

För min del hade det känts bättre om hon varit nöjd med beslutet hellre än aborten. Jag tycker såklart också det är kanonbra att man får bestämma själv och att abort finns som möjlighet när man hamnat i en sådan situation.

För övrigt håller Jag inte med om att det är polariserat, Jag skulle gissa på att under 10% mår jättedaligt och ångrar aborten, och att ett par procent använder det som preventivmedel. Resten är nog som Jag, tycker det var onödigt att hamna i den situationen och lär sig av misstaget och sen är det bra med det.

"Lära av misstaget" det får det att låta som man slarvat. Så behöver inte alls vara fallet.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Jag har också gjort abort en gång och det var och är jag nöjd med. Jag tycker inte att rubriken är provocerande alls, men jag förstår Kims poäng med hur polariserad diskussionen om abort är. Att en del finner rubriken provocerande illustrerar detta väl.

Jag betraktar inte den abort jag gjorde (för typ 25 år sedan eller mer, jag har glömt) som något misstag, och alltså lärde jag mig heller inget av den. Tycker inte att en abort är en stor grej.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Ni som blir provocerade av rubriken måste ju tolka det som att jag på något vis gjort mig medvetet gravid för att jag tycker det är så himla skoj att göra en abort. Jag kan inte förstå hur man kan se på saken på så vis när jag skriver att vi skyddar oss. Naturligtvis är jag nöjd över beslutet, inte över att ha hamnat i situationen, det var implicit menat i rubriken. Men det är intressant att kombinationen abort och nöjd i samma mening provocerar så mycket, det var lite det jag ville ha fram med mitt inlägg. Kimz0r beskriver det bra med hur ämnet är polariserat tycker jag.

Moderator får gärna flytta tråden till senior. Jag var osäker på var den hörde hemma.
 
Sv: Gjort abort och är så nöjd!

Jag blev inte jätteprovocerad. Inte mer än Jag blir av rubriker i stil med "äntligen älgjakt" eller så, för även om Jag gillar kött tycker Jag det är konstigt att någon kan tycka det är kul att ha ihjäl någon. Men det var ju bra att du.inte var nöjd med att ha genomgått en abort utan över att slippa få ett barn.

Vad ville du med tråden, bara provocera eller?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 752
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Hellhound
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 652
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 014
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp