Gjort en dålig bilaffär

Mitt boendestöd ringde upp bilförsäljaren idag. De kände inte igen hennes nummer så de svarade. Sen skulle de ringa upp igen före klockan tre. Jag gissade att de inte skulle göra det och fick rätt. Bilfirman känns inte medgörlig alls.
Jag hade velat kommunicera skrifligt med dem angående krav på ersättning. Skicka rekommenderat brev så har du bevis för att de har mottagit försändelsen.
 
Känner mig så jävla irriterad över hela det här bilköpet. Vete fan vart det kommer sluta. Och jag har inte riktigt orken att rodda det här. Men måste ju.

Önskar jag kunde behålla min citroen i stället, men det är kommande reparationer på den som överstiger bilens värde med 20 000 och den har hunnit gå över 25700 mil. Den blir liksom inte nyare heller så även om jag lagar i syfte att behålla så kommer det att komma fler fel.
 
Känner mig så jävla irriterad över hela det här bilköpet. Vete fan vart det kommer sluta. Och jag har inte riktigt orken att rodda det här. Men måste ju.

Önskar jag kunde behålla min citroen i stället, men det är kommande reparationer på den som överstiger bilens värde med 20 000 och den har hunnit gå över 25700 mil. Den blir liksom inte nyare heller så även om jag lagar i syfte att behålla så kommer det att komma fler fel.

Ibland kan det vara värt ändå att kosta på bilen dom reparationerna. Jag har en 30 år gammal skrutt som jag repar allt eftersom. Den är typ vård 5000:- men skatten är låg och den drar knappt något så den får rulla så länge den gör det.

Väg fördelarna not nackdelarna nu. Även fast värdet på bilen är lågt kan man tjäna på att repa den.

Hoppas att det löser sig med bilen du köpte
 
Ibland kan det vara värt ändå att kosta på bilen dom reparationerna. Jag har en 30 år gammal skrutt som jag repar allt eftersom. Den är typ vård 5000:- men skatten är låg och den drar knappt något så den får rulla så länge den gör det.

Väg fördelarna not nackdelarna nu. Även fast värdet på bilen är lågt kan man tjäna på att repa den.

Hoppas att det löser sig med bilen du köpte
Jag har som max 5000:-/år på min gamla bil. Den är fin i övrigt, ingen rost osv. Men tycker @Wille s bil verkar vara ett tydligt exempel på säljarens ansvar.
 
Ibland kan det vara värt ändå att kosta på bilen dom reparationerna. Jag har en 30 år gammal skrutt som jag repar allt eftersom. Den är typ vård 5000:- men skatten är låg och den drar knappt något så den får rulla så länge den gör det.

Väg fördelarna not nackdelarna nu. Även fast värdet på bilen är lågt kan man tjäna på att repa den.

Hoppas att det löser sig med bilen du köpte
Ja, det kan vara värt att laga den gamla bilen, men det känns liksom som om det bara kommer att bli mer och mer fel på den då den gått så långt. Och jag vill inte ha bilen stående på verkstad stup i kvarten.

Jag hoppas ju att bilen jag köpte inte har fler fel än att den inte startar, men med tanke på att två fel uppenbarat sig innan jag ens fått hem bilen, så känns det som om jag inte vill ta i den bilen ens med tång.

Kan det vara generatorn? Oavsett så här du köpt via bilfirma har du garanti . Vänd dig till ARN om dom krånglar.
Ingen aning. Jag är ingen bilexpert. Men jag kontaktade verkstan nu på morgonen och bad dem felsöka bilfan och sedan kontakta mig när de vet vad felet är. Jag vet att jag får betala för det, men det är pengar jag kommer att kräva av bilfirman. Och ja, jag kommer att vända mig till ARN, för jag räknar inte med att bilhandlaren blir medgörlig, men då måste jag vänta en månad, annars avslår ARN automatiskt.
 
Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck. Inga kända fel på den. På hemvägen tappade den ett framhjul. Däcket hittades, stoppades in i bakluckan och sen lämnade jag bilen där. Åkte hem i min gamla bil som mitt ex körde. På måndagen fick jag tag i bilfirman som hämtade bilen och åtgärdade den. På fredagen ringde jag upp och hörde hur det gått med bilen. Jodå, den var klar sedan gårdagen fick jag veta. Då jag nu inte längre hade möjlighet att åka till orten där bilen fanns och hämta den så skulle jag få den hemlevererad under helgen. Fick ingen bil under helgen. På måndagen skulle de leverera till en ort nära mig dit det går att ta sig med allmänna färdmedel. De ville inte köra den ända hem till mig. Accepterade det. Bilen kom efter en del väntan och ställdes sedan på en långtidsparkering eftersom jag inte kunde köra hem två bilar samtidigt och för att det inte gick några bussar i vettig tid den dagen. Tog bussen dit dagen efter och skulle köra hem bilen. Då startade den inte. Fick psykbryt.

Bilen är såld med trygghetsgaranti. Säljaren går inte längre att få tag i. De svarar inte på sms, svarar inte i telefon och inte heller på meddelande som är skickat genom formulär på deras hemsida.

Det finns ingen konsumentvägledare i min kommun för tillfället då tjänsten är vakant, men har snackat med hallå konsument som tycker jag ska stå på mig mot bilfirman, med hänvisning till trygghetsgarantin och reklamationsrätten, trots att bilen är gammal. Bevisbördan på att felet inte fanns när jag köpte bilen ligger på säljaren.

Nu ska man dock ge bilfirman tid på sig att svara. Fyra veckor är tydligen rimligt.

Men vad ska jag göra med bilen under tiden? Den står kvar på långtidsparkeringen där den stått sedan i måndags. Den får stå max 7 dygn där. Ska jag få den bärgad till en verkstad? Säljaren har ju tecknat en helförsäkring med extra allt på bilen som gäller i två veckor så bärgningen kostar exakt 0 kronor för mig men då måste den bärgas senast idag. Men ska jag låta verkstan felsöka och laga? Är det klokt att göra så? Eller ska jag försöka bogsera bilen hem till mig och låta den stå här tills tvisten är löst? Det är drygt 2 mil att bogsera. Och jag vet inte vem som kan hjälpa mig. Hjälp mig tänka.
Inga möjligheter att häva köpet?
 
Försökte göra det redan när däcket lossnade. Men det gick inte. De hävdade då att de först behövde åtgärda felet, vilket de gjorde. Man får tydligen inte häva köp hur som helst.
De får prova avhjälpa fel två gånger, men är det samma fel två gånger kan man oftast häva efter ett avhjälpande, alltså när de lagat en gång och det blir exakt samma grej igen. Är det en orimlig kostnad för avhjälpning kan de istället göra omleverans, alltså att man får en annan vara.
 
De får prova avhjälpa fel två gånger, men är det samma fel två gånger kan man oftast häva efter ett avhjälpande, alltså när de lagat en gång och det blir exakt samma grej igen. Är det en orimlig kostnad för avhjälpning kan de istället göra omleverans, alltså att man får en annan vara.
Jo, jag har också uppfattat det ungefär så. Nu är det ju två olika fel på den här bilen.

Och jag tror det blir svårt för dem med en omleverans då jag har specifika krav på bilen.
 
Jo, jag har också uppfattat det ungefär så. Nu är det ju två olika fel på den här bilen.

Och jag tror det blir svårt för dem med en omleverans då jag har specifika krav på bilen.
Tror definitivt du har rätt att häva köpet om de inte lyckas avhjälpa felet, att en bil köpt för att köra med inte startar är rätt ordentligt väsentligt, det är bara att säljaren har rätt att försöka fixa felet först innan du får häva.
 
Tror definitivt du har rätt att häva köpet om de inte lyckas avhjälpa felet, att en bil köpt för att köra med inte startar är rätt ordentligt väsentligt, det är bara att säljaren har rätt att försöka fixa felet först innan du får häva.
Visst är det så att felet måste lagas inom rimlig tid också? Dom kan inte dra ut på det hur länge som helst @Wille fast det kanske är då som man kontakta ARN, att 1 månad ingår i "rimlig tid"? Jag personligen tycker att det är för lång tid att vara utan bil, kan dom ordna en ersättningsbil åt dig under tiden?
 
Tror definitivt du har rätt att häva köpet om de inte lyckas avhjälpa felet, att en bil köpt för att köra med inte startar är rätt ordentligt väsentligt, det är bara att säljaren har rätt att försöka fixa felet först innan du får häva.
Wish me luck. Säljaren är inte ens kontaktbar. Jag får ingen respons alls på mina kontaktförsök.
Visst är det så att felet måste lagas inom rimlig tid också? Dom kan inte dra ut på det hur länge som helst @Wille fast det kanske är då som man kontakta ARN, att 1 månad ingår i "rimlig tid"? Jag personligen tycker att det är för lång tid att vara utan bil, kan dom ordna en ersättningsbil åt dig under tiden?
Jo, jag tycker också en månad är lång tid, men det är vad som anses rimligt.

Jag har ju min gamla citroen att åka med, men den vill jag ju sälja så snart som möjligt för att slippa kostnader som kommer snart. Skatt t.ex. Och så har jag en tid hos verkstad för fix av bromsar men vill kunna avboka den då det kommer att kosta 4200. Det är fan besvärligt att jag inte kan sälja den nu på en gång.
 
Skicka dina krav som rekommenderad försändelse istället, om nu säljaren vägrar att svara på telefon/mejl. Så har du bevis för vad du sagt/gjort och också bevis på att informationen har kommit fram till mottagaren.
De måste inte hämta ut rekommenderade försändelser utan kan skita i det.
 
Skicka dina krav som rekommenderad försändelse istället, om nu säljaren vägrar att svara på telefon/mejl. Så har du bevis för vad du sagt/gjort och också bevis på att informationen har kommit fram till mottagaren.
De kan välja att inte hämta ut det, men jag kollade med en kompis när jag bråkade med en verkstad och det var ok att sätta honom som avsändare på reket och sedan skriva från mig i själva brevet. Jag gick även vidare till ARN och fick rätt, men det tog ett år så det får man vara beredd på. Sen kan de välja att inte följa rekommendationen iaf utan hellre hamnar på svarta listan, om de inte redan finns där.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 444
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 903
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp