Gjuta på befintligt golv?

malinsky

Trådstartare
Nu har snickaren varit här och studerat "grishuset" eller ladugården.. vilket man vill :angel: som ska bli min hästs nya hem.

Golvet är väldigt stabilt, och han rekommenderade att vi kunde gjuta med betong direkt på golvet som var "självarmerande".

Någon som vet vad det innebär, är det ngt att satsa på? Jag vill inte ha hästarna direkt på trägolvet, lite opraktiskt också då jag ska göra duschspilta ;)

tillägg.. det är alltså torpargrund!!
 
Senast ändrad:
Sv: Gjuta på befintligt golv?

Bara ni gjuter mer än 10cm, så ska det nog gå bra, har jag hört ryktas om.. Vi gjöt minst en dm och armerade hela för säkerhets skull. Så gjorde vi i stallet i somras/höstas, när vi byggde om. Prata för säkerhets skull med några som är vana gjutare, så det inte blir fel.
 
Sv: Gjuta på befintligt golv?

Glöm inte att potentialutjämna armeringen, det är lag på det.
 
Sv: Gjuta på befintligt golv?

Det innebär att armeringen antingen svetsas ihop och ett plattjärn anslut till PUS eller att man lägger en galvad jordlina i en slinga och linans bägge ändar anluts till en PUS (potentialutjämningsskena). Denna i sin tur är förbunden med alla utsatta metalldelar och ansluten till skydssjord i elcentralen.
Det är en elsäkerhetsfråga och arbetet måste utföras av en behörig elinstallatör.
Ytterligare fördelar är att man förebygger krypströmmar mellan t.ex. vattenkoppar, boxgaller, foderhäckar och golvet.
Många mjölkbönder har fått ökad produktion efter att dom gjort detta då djuren slutade att känna obehag när dom skulle dricka.
Strömmarna är oftast så små att människor inte känner dom.
 
Sv: Gjuta på befintligt golv?

Har aldrig hört talas om det?.. Var finns det mer info om det? Det är inte gjort i vårt stall, även fast det är byggnadsarbetare och golvgjutare som gjort det.. Lägg gärna länkar så vi kan läsa mer om det. Ska bygga om en gammal ladugård på en gård som vi ska köpa och det kunde vara bra med mera info.
 
Sv: Gjuta på befintligt golv?

Länkar till Elsäk FS 1999:5, det är dom gamla föreskrifterna. Dom nu gällande (2004:1) hänvisar bara till Svensk Standard och den är inte en "fri" publikation.
I 1999:5 gavs bara ett råd att man bör anluta armeringen, det är ett skall-krav nu.
Titta under avsnitt 705, och då speciellt 705.413.1.6

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

Det finns även en broschyr som är mycket överskådlig som heter "Handbok för elinstallationer i lantbruk" och där finns ett eget avsnitt om potentialutjämning.

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
 
Sv: Gjuta på befintligt golv?

mul skrev:
Har aldrig hört talas om det?.. Var finns det mer info om det? Det är inte gjort i vårt stall, även fast det är byggnadsarbetare och golvgjutare som gjort det.. Lägg gärna länkar så vi kan läsa mer om det. Ska bygga om en gammal ladugård på en gård som vi ska köpa och det kunde vara bra med mera info.

Tyvärr läser inte många byggnadsarbetare el-lagstiftningen!
 
Sv: Gjuta på befintligt golv?

Tackar! :bow: Ska studera noggrant så jag kan bygga rätt i mitt eget stall.. Hyr stall nu..
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 000
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 530
Senast: Ajda
·
Utrustning Har köpt en christ concord-07 vars golv (trä) behöver bytas, visar sig att gummimattan är gjuten och är på något vis fastlimmad i...
Svar
4
· Visningar
1 889
Senast: Marrsan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 459
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp