Bukefalos 28 år!

Glasögon och mörker.

MissFideli

Trådstartare
Jag var hos optiker och läkare idag för kolla mina torra ögon. Då visade det sig att jag har nedsatt syn på ena ögat. Jag känner inte att det påverkar så mycket att jag måste köpa glasögon direkt och syntestet för körkortet varnade inget.
Men.
Jag tycker det är väldigt jobbigt att köra i mörker. Framförallt när det regnar. Optikern sade att det skulle bli bättre med glasögon. Så ni som har erfarenhet, stämmer det? Jag är alltså närsynt.

Hjälp!?
 
Jag var hos optiker och läkare idag för kolla mina torra ögon. Då visade det sig att jag har nedsatt syn på ena ögat. Jag känner inte att det påverkar så mycket att jag måste köpa glasögon direkt och syntestet för körkortet varnade inget.
Men.
Jag tycker det är väldigt jobbigt att köra i mörker. Framförallt när det regnar. Optikern sade att det skulle bli bättre med glasögon. Så ni som har erfarenhet, stämmer det? Jag är alltså närsynt.

Hjälp!?

Stämmer mycket bra. När jag förlorar mörkerseendet så är det dags att gå till optikern. Så har det varit sedan jag skaffade glasögon för typ 100 år sedan. Regn gör det värre också, även i dagsljus.

Det blir bra direkt man får på de nya glasögonen (och så svär man över att man inte gått dit tidigare :angel:).
 
Stämmer mycket bra. När jag förlorar mörkerseendet så är det dags att gå till optikern. Så har det varit sedan jag skaffade glasögon för typ 100 år sedan. Regn gör det värre också, även i dagsljus.

Det blir bra direkt man får på de nya glasögonen (och så svär man över att man inte gått dit tidigare :angel:).

Jag har alltid haft lite sämre mörkerseende och alltid varit lite närsynt. Men tycker inte det ställt till det. Förrän nu. Optikern sade att det går nån gräns vid 40 och den passerade jag förra året :angel: Så mycket möjligt att det blivit sämre.
Men glasögon är dyrt och eftersom jag inte känner jättestort behov av dom annars, så ville jag kolla om han bara ville att jag skulle köpa eller om det verkligen stämmer. För jag lägger gärna tusentals kronor på bättre mörkerseende, men inte på bara lite marginellt kanske bättre mörkerseende.
Verkar som det blir glasögon då.
 
Ja, det är tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt det. Särskilt med ditt jobb! Du kommer att undra varför du inte gjorde det tidigare!

Jag börjar nästan gråta av lättnad nu :o För jag tycker det är riktigt obehagligt, även om jag inte anser mig trafikfarlig än, nu på mornarna. Om nått så enkelt som glasögon kan hjälpa, så blir det såklart sådana!
 
Jag har alltid haft lite sämre mörkerseende och alltid varit lite närsynt. Men tycker inte det ställt till det. Förrän nu. Optikern sade att det går nån gräns vid 40 och den passerade jag förra året :angel: Så mycket möjligt att det blivit sämre.
Men glasögon är dyrt och eftersom jag inte känner jättestort behov av dom annars, så ville jag kolla om han bara ville att jag skulle köpa eller om det verkligen stämmer. För jag lägger gärna tusentals kronor på bättre mörkerseende, men inte på bara lite marginellt kanske bättre mörkerseende.
Verkar som det blir glasögon då.

Kolla om du hinner med Synoptiks erbjudande om halva priset. Ta heller inte de allra billigaste glasen, det är skönt med tex repskydd, antireflex osv.

Sedan avråder jag från billighetskedjorna. Man får det man betalar för och synen är viktig.
 
Kolla om du hinner med Synoptiks erbjudande om halva priset. Ta heller inte de allra billigaste glasen, det är skönt med tex repskydd, antireflex osv.

Sedan avråder jag från billighetskedjorna. Man får det man betalar för och synen är viktig.

Jag var hos en kedja med läkare nu, Memira. Har jag rätt att få ut mina resultat eller måste jag göra om hos andra?
Jag vill ha så billiga glasögon som möjligt nu i början, utan att det förstås är jättemycket sämre. Mamma pratade om runt 2000, kan det stämma? Om man inte ska ha nått fancy alltså.
 
Jag var hos en kedja med läkare nu, Memira. Har jag rätt att få ut mina resultat eller måste jag göra om hos andra?
Jag vill ha så billiga glasögon som möjligt nu i början, utan att det förstås är jättemycket sämre. Mamma pratade om runt 2000, kan det stämma? Om man inte ska ha nått fancy alltså.

Du har rätt att få dina resultat, ja. Mina bågar kostade 300 eller 500 kr (kommer inte ihåg, de var billiga) och glasen skulle ha kostat 7700 kr men det är för att jag har progressiva (och jag betalade ju halva pga erbjudandet). Samma kvalité enkelslipade kostar 3500kr, dvs hälften av det just nu.
 
Jag sa till min optiker att jag ser viisst bra på håll!:) Så då tyckte han att vi skulle gå ut på gatan och titta på skyltarna lite längre bort och han satte på mig de där roliga provglasögonen. Jamen då blir det glasögon sa jag tillintetgjord.

Jag var också lite tveksam. Men jag behövde inte gå ut, det räckte med att lägga till och ta bort glasen för att jag skulle fatta att jag nog inte såg så bra som jag trodde :angel: Sen blev nja ett kanske när jag hörde det där om mörkerseende och nu efter denna tråd blir det Täby Centrum i helgen .
 
För min del hjälpte det inte ett dugg med glasögon. Så då fick jag gå till en ”ögonläkare” på sjukhuset och då visadedet sig att jag skelar. Utåt med båda ögonen. Visste inte ens att man kunde göra det. Så det blev specialslipning på glasögonen och det gjorde stor skillnad. Har dock fortfarande svårt att snabbt ställa om från ljus till mörker och tvärt om så det blir fortfarande lite problem när jag kör i mörker och det kommer mötande bilar med glest mellanrum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Alltså, det är inte enkelt. Vissa av er kanske minns att jag för ett drygt år sen hade problem med att se bra i mörker och regn. Var in...
Svar
10
· Visningar
1 057
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Erfarenheter? Jag var in idag för en skada i ögat på tanten, ögonlyste iom skadan och då upptäcktes det att hon haft (har?) en cysta...
Svar
6
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp