W

windsong

Hej alla!

Har provat en Globus Esperanza till min häst. Bomvidd 38 och den låg jätte bra. Men jag gillar den inte, det är ju en hoppsadel och var väldigt flack i sitsen. Jag är heller ingen hoppryttare. Undrar nu om G. Loke är jämförbar i bomvidden, eftersom jag har haft problem att hitta en sadel som ligger så här bra som G.Esperanza.
Vissa sadlar skiljer sig i vidden trots att det är samma storlek....någon som har erfarenhet av båda sadlarna????
 
Sv: Globus

Gällande själva vidden bör det inte skilja sig så mycket men jag har sett globus sadlar som varit märkta med ett nummer som inte alls stämt. Exempelvis såg jag en 34a som var lika vid som en 38a.

Men även om bomvidden är lika så är inte bomformen lika i dessa sadlar!
 
Sv: Globus

Bommvidden kan skilja mycket på globussadlar.
Sedan så är esperanzan rakare i bommen än loken. Har en esperanza till min dam och innan har jag provat en loke, det var samma bomvidd...men loken var mkt mera svängd i bommen=låg inte alls nå bra...medans esperanzan låg jätte bra!
 
Sv: Globus

då hoppar jag in och kapar lite, skiljer det sig något mellan hopp och dressyr när det gäller clicen?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
870
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp