Bukefalos 28 år!

Glukosamin

Rosen

Trådstartare
Hur bra är det? Har läst att det ska förebygga att hästen får ledproblem, men hur är det med det egentligen? Det är ju ganska dyrt om man måste använda det för all framtid. Hur mycket är tro och hur mycket är vetenskap? Var köper man det billigast?
 
Använde själv både Glukosamin och senare Bioglucomin till min häst.
Resultat: Vet ej. Märkte ingen skillnad på min
stela polla.
Därimot kan jag rekomendera Aloe Vera. Hjälper väldigt bra mot leder (använder det själv, hade väldigt ont på vintrarna av det kalla vädret....detta året är jag helt bra i lederna.)
Aloe rensar även tarmarna (förebygger altså sandkolik)
Aloe innehåller dessutom all vitaminer och mineraler. Vilket betyder att man inte behöver köppa massa dyra medel och mineraler mot pälsfällning osv.
Aloe förebygger förkylning
.....och mycket mycket mer!

Vill du veta mer hör av dig!
 
Aloe vera har också flera gånger rapporterats ge biverkningar när det gett invärtes, och kan verka frätande på vissa individer.
 
Använder det på min gamla ponny som börkade kännas stel o tog längre tid på sig att värma upp för ett par år sedan (då hon var 18). Efter två veckor var stelheten försvunnen. Provade att hålla upp för att de vad som hände, och efter att litet tag(ett par veckor här med) kände jag att hon var stelare igen, så på henne funkar det iaf.
 
Jag har använt glukosamin (för häst :crazy:) till mig själv. Det fungerar faktiskt, mina leder blev smärtfria. :idea:

mvh Jessica
 
Glukosamin hjälper ju till med nyskapandet av ledvätska.
Det hjälper faktiskt stela hästar vad jag märkt iallafall ;)
 
Glukosamin hjälper kroppen att bilda ledvätska. Jag har fått det rekommenderat av distanstränare på internationell nivå och tror definitivt att det är något som är bra att ge i förebyggande syfte till hästar som tränas hårt. Framförallt då under uppbyggnadsskedet för en tävlingssäsong och under själva tävlingssäsongen. Det kan ju även ges till hästar med problem i kombination med vila från ridning vid t.ex. inflammerade leder. Glukosamin är inte ett smärtstillande medel, såsom t.ex. butta, och det finns därför ingen risk (som jag förstått det) att hästen gör mer än den klarar.
När nu även glukosamin börjar säljas receptfritt för människor. Det ges då till människor med lindrig atros som ju är ledinflammation av en led som börjar bli utsliten. Så det är detta glukosamin är till för. Det är inte ett allmänt hälsobefrämjande eller smärtstillande ämne, utan hjälper bara till att hålla lederna med ledvätska.
Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 445
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 882
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 393
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp