Glutenfritt mjöl

Efwa

Trådstartare
Jag bakar ju gärna glutenfritt. Speciellt cup cakes, kladdkakor och smulpajer.

Idag bör jag baka och jag tänkte göra bananrutor med frosting. Till det behövs ca 5 dl glutenfritt mjöl.
Jag tycker t.ex att Sempers Fin mix är ett bra substitut för dessa bakverk.

Nu vill jag baka flera omgångar och lägga i frysen och det enda som verkar finnas är de där jäkla små förpackningarna som knappt räcker till en sats.

Finns det inte "stora" förpackningar alls i affärerna? Så stora som vetemjöl? Finns det någon annan stans?
 
Jag bakar ju gärna glutenfritt. Speciellt cup cakes, kladdkakor och smulpajer.

Idag bör jag baka och jag tänkte göra bananrutor med frosting. Till det behövs ca 5 dl glutenfritt mjöl.
Jag tycker t.ex att Sempers Fin mix är ett bra substitut för dessa bakverk.

Nu vill jag baka flera omgångar och lägga i frysen och det enda som verkar finnas är de där jäkla små förpackningarna som knappt räcker till en sats.

Finns det inte "stora" förpackningar alls i affärerna? Så stora som vetemjöl? Finns det någon annan stans?

Finns tyvärr bara en storlek på mjölen.
Inte sett någon som har olika storlekar på frp av gf mjöl. tyvärr.
 
Finns tyvärr bara en storlek på mjölen.
Inte sett någon som har olika storlekar på frp av gf mjöl. tyvärr.

Jag misstänkte det. Lite konstigt nu när så många är inne på glutenfritt.

Som om man inte lagade lika stora kakor och sådant när man bakar med glutenfritt.
 
Jag misstänkte det. Lite konstigt nu när så många är inne på glutenfritt.

Som om man inte lagade lika stora kakor och sådant när man bakar med glutenfritt.

Finax har även gått från 1000g till 900g paket, vilket ställer till det då alla gamla bra recept är grundade på 1000g. Jag har ursvårt att få till brödet bra idag, mot var det var innan. (haft celiaki hela mitt liv)
 
Finax har även gått från 1000g till 900g paket, vilket ställer till det då alla gamla bra recept är grundade på 1000g. Jag har ursvårt att få till brödet bra idag, mot var det var innan. (haft celiaki hela mitt liv)

Ja, vill vi baka till jobbet vill vi göra glutenfritt eftersom en kollega har celiaki. Då är det ju kakor (kladdkakor, muffins och sådant) så jag gör ju aldrig bröd även om jag gärna avstår från gluten.

Jag vill ju gärna baka lite att ha i frysen, dvs många satser på en gång men det är ju jäkla löjligt att behöva ha 10 småpaket att hälla ur.
 
Ja, vill vi baka till jobbet vill vi göra glutenfritt eftersom en kollega har celiaki. Då är det ju kakor (kladdkakor, muffins och sådant) så jag gör ju aldrig bröd även om jag gärna avstår från gluten.

Jag vill ju gärna baka lite att ha i frysen, dvs många satser på en gång men det är ju jäkla löjligt att behöva ha 10 småpaket att hälla ur.

Ja och sedan är dom snordyra med :p
 
Apropå detta har jag hört att man får bidrag om man har celiaki, just för att allt är dyrare som glutenintolerant. Någon som vet om det stämmer?

De flesta kommuner har plockat bort det bidraget, men vissa har det ännu kvar. Halland har det kvar, men då måste man lämna in läkarintyg som inte får vara äldre än 6 månader. Räcker att läkaren skiver ut journaler och skriver under.

Men en annan som haft celiaki i 29år och min gamla läkare är pensionerad och har flyttat till Kina... har lite problem då jag, för att få bidraget, måste genomgå en ny provokation och äta gluten i 2 månader. Så jag kan leva utan de där 1800:-/år
 

Liknande trådar

Mat Okej, befinner mig i Georgien. I lägenheten jag bor i finns 2 grytor, en liten stekpanna, en slev, 2 tekokare, en liten plåt och några...
Svar
11
· Visningar
1 185
Senast: zaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp