Laga mat utan rätt grejer

hovtassfot

Trådstartare
Okej, befinner mig i Georgien. I lägenheten jag bor i finns 2 grytor, en liten stekpanna, en slev, 2 tekokare, en liten plåt och några knivar och thats it. Svårt att hitta samma råvaror och ingredienser som jag använder i Sverige. Mycket av det som finns (t.ex. kakaon) smakar annorlunda dessutom.

Har försökt få tag i kokosmjölk, tonfisk, mozzarella, ströbröd, grädde (något slags sötat pulver finns som man ska vispa med vatten för tårtor osv men inte vanlig grädde) och creme fraiche med ljus och lykta men det verkar inte finnas. Knappt någon pratar engelska vilket försvårar ytterligare. Så det är väl bara att försöka hitta substitut och alternativ. Jag har mycket andra okända ostrester och chili så jag vill försöka göra chili cheese tops, vad kan man ha i mjöl+ägg+(ströbröd) paneringen istället för ströbröd? Går det att göra någonting med havregryn? Letar för fullt efter cornflakes men är rätt trött på att leta i varenda affär nu. :p

Saknar kladdkakan fruktansvärt mycket och vill göra en, får väl improvisera en form med aluminiumfolie men decilitermått orkar jag inte åka och leta. Hur gör man kladdkaka utan dl-mått?

Har ni några recept på laxpasta utan grädde men med sour cream (som en blandning av gräddfil o creme fraiche)? Helst inga ostar heller då det är svårt att hitta typ parmesan. Superbasic med andra ord. Vill också gärna ha recept på kycklinggrytor eller kycklingpastor som inte kräver grädde eller kokosmjölk. Det är dessutom svårt att hitta rätt kryddor och örter.

Hjälp mig! :confused:
 
Ströbröd är ju plättlätt att göra själv.

Annars rekommenderar jag nog att laga mat utifrån de råvaror som finns.
 
Det är lättare att ge förslag om du berättar vad som finns och är lättillgängligt. Hur är det med tomater, t ex? Om tomater är tillgängliga och prisvärda så öppnas en väg till många pastasåser. Hur ser utbudet av grönsaker ut generellt? Jag tycker personligen det är lättare att laga mat utomlands om jag släpper tanken på hur en rätt "ska" vara om jag gör något liknande hemma och anpassar och ändrar efter befintliga råvaror. Ordbok kan vara bra i affären inledningsvis.

Du kan göra eget ströbröd genom att rosta och hacka eller riva bröd.

Jag bakar aldrig, men jag skulle i brist på decilitermått ta typ en kaffekopp och utgå från den så att proportionerna blev rätt.

För övrigt har jag hört översvallande saker om maten i Georgien. Har dock inte satt mig in i köket där. Har du ätit ute något och vad är ditt intryck?:)
 
Okej, befinner mig i Georgien. I lägenheten jag bor i finns 2 grytor, en liten stekpanna, en slev, 2 tekokare, en liten plåt och några knivar och thats it. Svårt att hitta samma råvaror och ingredienser som jag använder i Sverige. Mycket av det som finns (t.ex. kakaon) smakar annorlunda dessutom.

Har försökt få tag i kokosmjölk, tonfisk, mozzarella, ströbröd, grädde (något slags sötat pulver finns som man ska vispa med vatten för tårtor osv men inte vanlig grädde) och creme fraiche med ljus och lykta men det verkar inte finnas. Knappt någon pratar engelska vilket försvårar ytterligare. Så det är väl bara att försöka hitta substitut och alternativ. Jag har mycket andra okända ostrester och chili så jag vill försöka göra chili cheese tops, vad kan man ha i mjöl+ägg+(ströbröd) paneringen istället för ströbröd? Går det att göra någonting med havregryn? Letar för fullt efter cornflakes men är rätt trött på att leta i varenda affär nu. :p

Saknar kladdkakan fruktansvärt mycket och vill göra en, får väl improvisera en form med aluminiumfolie men decilitermått orkar jag inte åka och leta. Hur gör man kladdkaka utan dl-mått?

Har ni några recept på laxpasta utan grädde men med sour cream (som en blandning av gräddfil o creme fraiche)? Helst inga ostar heller då det är svårt att hitta typ parmesan. Superbasic med andra ord. Vill också gärna ha recept på kycklinggrytor eller kycklingpastor som inte kräver grädde eller kokosmjölk. Det är dessutom svårt att hitta rätt kryddor och örter.

Hjälp mig! :confused:


Jag skulle googla på georgisk mat och laga sådan istället. Så länge du inte måste slakta din egen get så tror jag det blir bättre.
 
Georgisk mat är ju helt galet gott! Jag skulle gå ut och äta en del och så titta på utbudet i affärerna så att jag kunde laga ungefär det jag hade gillat på restaurangerna.
 
Min erfarenhet av georgisk mat är väldigt positiv! Jag tänker att du borde kunna få tag på rätt mycket bra grönsaker, paprikor, tomater, auberginer etc och även en del baljväxter och en hel del spännande ostar, så ratatouiller med ost i, ugnsbakade grönsaker, mustiga grytor med linser? Om du har möjlighet kan det vara inspirerande att, som @Petruska skriver, hämta inspiration på traditionella restauranger.
 
Min erfarenhet av georgisk mat är väldigt positiv! Jag tänker att du borde kunna få tag på rätt mycket bra grönsaker, paprikor, tomater, auberginer etc och även en del baljväxter och en hel del spännande ostar, så ratatouiller med ost i, ugnsbakade grönsaker, mustiga grytor med linser? Om du har möjlighet kan det vara inspirerande att, som @Petruska skriver, hämta inspiration på traditionella restauranger.
Partner och jag hade Georgiskt Tema häromåret. Det var så gott att det fick avbrytas i förtid pga viktökning.
 
Är du säker på att det där pulvret verkligen är till vatten? I Ungern, Österrike, Slovenien, Slovakien, Rumänien m.fl. länder så använder man en liten påse pulver till grädde för att kunna vispa den. Ofta köps grädden i små plastpåsar.
 
Okej, befinner mig i Georgien. I lägenheten jag bor i finns 2 grytor, en liten stekpanna, en slev, 2 tekokare, en liten plåt och några knivar och thats it. Svårt att hitta samma råvaror och ingredienser som jag använder i Sverige. Mycket av det som finns (t.ex. kakaon) smakar annorlunda dessutom.

Har försökt få tag i kokosmjölk, tonfisk, mozzarella, ströbröd, grädde (något slags sötat pulver finns som man ska vispa med vatten för tårtor osv men inte vanlig grädde) och creme fraiche med ljus och lykta men det verkar inte finnas. Knappt någon pratar engelska vilket försvårar ytterligare. Så det är väl bara att försöka hitta substitut och alternativ. Jag har mycket andra okända ostrester och chili så jag vill försöka göra chili cheese tops, vad kan man ha i mjöl+ägg+(ströbröd) paneringen istället för ströbröd? Går det att göra någonting med havregryn? Letar för fullt efter cornflakes men är rätt trött på att leta i varenda affär nu. :p

Saknar kladdkakan fruktansvärt mycket och vill göra en, får väl improvisera en form med aluminiumfolie men decilitermått orkar jag inte åka och leta. Hur gör man kladdkaka utan dl-mått?

Har ni några recept på laxpasta utan grädde men med sour cream (som en blandning av gräddfil o creme fraiche)? Helst inga ostar heller då det är svårt att hitta typ parmesan. Superbasic med andra ord. Vill också gärna ha recept på kycklinggrytor eller kycklingpastor som inte kräver grädde eller kokosmjölk. Det är dessutom svårt att hitta rätt kryddor och örter.

Hjälp mig! :confused:
Ströbröd fixar du på torrt bröd. Kladdkaka höftar man till. Det är ju mest proportionerna som ska bli rätt. Använd nån liten mugg.
 
Tips om kakaon, kolla efter holländsk kakao. Den brukar vara bra, lite kraftigare smak än svenska märken men jag gillar den bättre. Sen kan du tillaga kladdkakan i stekpannan i ugnen.om den är av gjutjärn. Annars finns det säkert aluminiumformar att köpa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp