Gnagare 60L akvarium?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Vad för gnagare tycker ni man kan ha i ett 60L akvarium? Får olika svar oavsett vart jag frågar.
Enligt lag får mus, guld samt alla dvärg hamstrar och gerbiler bo där i men vad tycker ni?
Är det för litet?
 
Beror väl på måtten? Är golvytan liten men höga kanter så är det ju en sak, en annan om kanterna är låga men golvytan är stor. Jag har funderat på om man skulle kunnat bygga på höjden om man hade det första alternativet.
 
Minimimåttet för hamstrar är 100x50 cm (i alla fall här där jag bor men tycker det är ett rätt bra minimått, även om jag personligen tycker det är för smått).
 
Instämmer i att det hänger på mått, men jag hade iaf oavsett inte stoppat i varken hamstrar eller gerbiler i ett så litet kar. Mus möjligtvis, eller pygmémöss?
 
Tycker det låter på tok för litet, om man ska kunna ge djuret någon form av stimulans.

Hade hellre inrett det med räkor/ snäckor och/ eller bara vattenväxter. :)
 
Vad för gnagare tycker ni man kan ha i ett 60L akvarium? Får olika svar oavsett vart jag frågar.
Enligt lag får mus, guld samt alla dvärg hamstrar och gerbiler bo där i men vad tycker ni?
Är det för litet?
Jag har tre gerbiler i ett 100 liters och det är verkligen på gränsen till för litet för mitt samvete - men inga problem enligt regler! Meningen var att bara ha två men det fanns bara tre totalt på djuraffären och jag hade inte hjärta att lämna den sista så den fick följa. Men för två hade det ändå känts på gränsen till för litet.

I Sverige är minimåtten 25cm som kortast sida och vårt är 37cm x 80cm och vi har ett helt hyllplan så dom har ytan gånger 2 att röra sig på. Planen är att uppgradera även om jag tycker dom klarar sig bra då dom har hela botten att gräva och sedan hyllan för sandbad, hus, mat osv plus mycket miljöberikning varje dag. Men mindre hade jag inte rekommenderat!
 
Vill påpeka att jag inte tänkt använda det utan bara undrade då det är många som använder det.
Ett 60L har måtten 60x30x30cm (bxdxh).
Silikon är inte farligt för gnagare.
Sen ska man inte ha våningar till hamstrar så det är ju isf gerbil eller mus man hade kunnat bygga på höjden till :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 619
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 476
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp