Bukefalos 28 år!

Gnisslande stövlar - blir tokig!

ylvalill

Trådstartare
Mina nya (eller ok, nygamla... :o ) ridstövlar har varit en sväng till skomakaren för utlästning. Troligtvis passade han då också på och putsade upp dem en aning för att lämna tillbaka dem i bra skick. Problemet är bara att nu gnisslar de mot sadeln så jag tror jag blir galen! Har dem när jag rider lektion och det är ju så man skäms. Hur ska jag bära mig åt för att få bort detta? Antar att det är skokräm eller nåt liknande han har använt på insidan av skaften. Kan man tvätta bort det på nåt sätt, eller hur bär jag mig åt??
 
Sv: Gnisslande stövlar - blir tokig!

Det brukar ge med sig efter ett tag men om du absolut vill ha bort gnisslet så får du misshandla stövlarna lite med något som tar bort fett/silikon för det är oftast det som gnisslar.. så typ diskmedel kanske ;) Om man bara tar lite på insidan där det ligger emot sadeln så tror jag inte de tar någon större skada :D
 
Sv: Gnisslande stövlar - blir tokig!

Det brukar sluta efter några ridturer, men om du vill tvätta dem så är kemisk bensin bra. Det har jag fått som tips för att ta bort fett på läder. Det är skonsamt mot lädret och funkar super! :) Finns på apoteket.
 
Sv: Gnisslande stövlar - blir tokig!

Ställer en följdfråga här - med vad ska man putsa/rengöra insidan av stövelskaften, om man inte vill ha detta gnissel?
 
Sv: Gnisslande stövlar - blir tokig!

Det slits bort på några gånger, lite sadelklister/glycerin tvål kan nog hjälpa mot gnisslandet.

Annars är det bara att träna på att ha skänklarna så stilla som möjligt så att de inte gnisslar :p.
 
Sv: Gnisslande stövlar - blir tokig!

Jag putsar inte insidan alls, men vet inte om det är "rätt".
 
Sv: Gnisslande stövlar - blir tokig!

Tack för tipsen! Ska testa med lite kemisk bensin, tror vi har det stående nånstans. Eftersom jag för närvarande bara använder stövlarna på lektion så står jag inte ut med att låta det "gå över av sig själv efter ett par gånger" (och det gör nog inte de andra stackars lektionsryttarna heller med tanke på hur det låter...).

Ja, enda fördelen med gnisslet är väl just det att man blev rätt medveten om när man inte lyckades hålla skänkeln helt stilla. :D
 

Liknande trådar

P
Utrustning I början av veckan kom sadeln som blivit utprovad till hästen. Bara 5veckors fördröjning, skulle ta 4veckor men det har tagit 9veckor...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Centaur
·
Hästvård ...ja snart blir jag tokig på Queens högra framben. :crazy: Resume kommer här: I början av juni är hon svullen/svampig över...
2
Svar
25
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp