Godkänd stalldörr

G

Gisburne

Jag hittade precis en mindre gård till salu och när jag tittade på bilderna så såg jag bara små dörrar till ladan. (Ser inte baksidan, så det är ju möjligt att det finns bredare dörrar där.) Men jag bara undrar om det finns regler för hur breda och höga stalldörrar ska vara? Jag har ansökt om bolån för att köpa gården, men även om jag får det så räcker inte pengarna till att bygga nya dörrar! :smirk:

Och hur högt måste det vara i tak? Är det samma regler för att bli godkänd av jordbruksverket som det är för att bli godkänd av STC? Hur skiljer sig deras regler åt, eftersom trav- och galopptränare måste ha ett godkännande från STC även om Jordbruksverket redan godkänt stallet...?
 
Sv: Godkänd stalldörr

Kommer inte ihåg vilket mått det är på vår stalldörr, kan det vara 120 cm bred? Den är i alla fall godkänd. Det jag ville säga är att om det är ett trästall är det inte så svårt att göra ett befintligt dörrhål större. Vi gav under 3000:- för en dubbeldörr med stalllås hos ett snickeri i närheten. Vi fick då sätta dit den själva och måla den. Det räcker ju att du har en dörr med godkänt mått så länge du kan ta hästarna den vägen när ni ska in och ut ur stallet.
 
Sv: Godkänd stalldörr

Okej. Det här är en äldre lada byggd i timmer, så jag tror att det är ganska svårt att göra om dörrhålen. Jag har ju inte sett än att jag får något lån, men man blir ju så himla sugen! Satt och lusläste reglerna för stallbygge på SJV:s hemsida igår och fick massor med kloka idéer... Och så hittade jag ytterligare en billig mindre gård som nästan är ännu mer lockande än den med timmerladan, så nu är jag kluven.
 
Sv: Godkänd stalldörr

Timmer blir kanske lite krångligare men inte omöjligt. Vi har timmerhus och har satt in en högre altandörr där. Vårt stall är i skiftesverk så där gäller det att passa in mellan stolparna och det gjorde dörren precis!
 
Sv: Godkänd stalldörr

Gisburne skrev:
Men jag bara undrar om det finns regler för hur breda och höga stalldörrar ska vara?

Enligt allmänna råd i Djurskyddsmyndighetens information om häst bör boxdörr och stalldörr vara minst 1,2 m x 2,2 m.

Vad jag vet är det inte olika regler angående takhöjd för STC och Jordbruksverket.

Hade jag varit som du hade jag kontaktat kommunens miljökontor, de är ändå de som kommer ut och kollar om måtten är de rätta sedan, lika bra att göra rätt från början så slipper man bygga om sedan.
 
Sv: Godkänd stalldörr

Precis, det är därför jag frågade här redan nu. Så man kan ha det i åtanke när man kontaktar mäklaren för att komma ut och titta på stället.

Nej, takhöjden är nog samma. Men vad är det för regler som skiljer sig för STC-godkännande och SJV-godkännande?
 
Sv: Godkänd stalldörr

Reglerna från Djurskyddsmyndigheten och STC skiljer sig inte åt. STC har bara en egenkontroll av de anslutna medlemmarna för att förhindra att problem ur djurskyddssynpunkt uppstår.

Hittade även följande om kontroll från STC.

"All utrustning som har betydelse ur djurskyddssynpunkt, som till exempel körspö, sulky och sele, skall vara så utformad att den inte kan skada hästen och sådan utrustning skall godkännas av STC.

Den som inte följer djurskyddsbestämmelserna och de etiska krav som ställs kan fråntas sin licens.

Varje bana skall ha en licenskommitté som ansvarar för kontroll av såväl licensinnehavares kompetens som uppstallningsplatsernas status. Dessa kommittéer skall arbeta i nära samarbete med STC.

Samhällets kontrollverksamhet kommer att utökas betydligt i framtiden, samtidigt som travsporten även i fortsättningen kommer att ha en egenkontroll. För att uppnå högre effektivitet och en rationell hantering är det viktigt att vi samordnar vår egenkontroll med den kontroll som utövas av samhället."
 
Sv: Godkänd stalldörr

Boxdörrarna bör vara 1,20*2,20 men det bör finnas en utrymmningsdörr som är 1,50*2,20.
 
Sv: Godkänd stalldörr

Vilken storlek på hästar och hur många ska stå i stallet??
Gamla lador har en förmåga att vara lite låga i tak för stora hästar... takhöjden ska vara minst 1,5 * hästens mankhöjd, eller minst ?? (minns inte) högt..
Sen finns det ju regler för hur breda stallgångarna måste var mm mm... hade nog tagit reda på dessa måttbestämmelser innan jag köpt en gård med en gammal lada som du avser ha hästar i! :) Lycka till!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 517
Senast: Pilot
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp