Bukefalos 28 år!

Gödselhantering

S

Spider84

Tanken är att det kommer att vara mellan 5 och 10hästar i stallet som går på lösdrift och givetvis måste då en välutänkt gödselhantering finnas.
Det finns tyvärr inget gjort för detta sedan innan. Vi har en stor bit asfalt utanför stallet, men inga väggar som man kan använda som gödselplatta.
Grannen kommer så gärna och tömmer för en billig peng om vi har t.ex. en container.
Jag har ringt runt till en hel del olika ställen, men de flesta verkar ligga 1000kr/månad för att bara hyra containern. Sedan tillkommer det att de kör upp den och att de tömmer...för de får ingen annan göra tydligen.

Nästa år får vi göra en gödselplatta, men i år går det bara inte. Så någon som har några ljusa idéer?
 
Sv: Gödselhantering

Bygg en stor " fyrkant" av brädor. Se till att man kan ta isär varje vägg från varandra tex med stora haspar. ( Så att det är lätt att tömma). På så vis får ni provisoriska gödselstacksväggar och det går lätt att stapla på höjden. Dvs gödlset tar inte så stor yta som om man lägger det löst på asfaltsplattan.

Dvs som en STOR kompost!

Detta borde fungera rätt bra som ett provisorium över en vinter.

Ha permanentbäddar inne i lösdriften och plocka bara ut gödsel och blött stömedel till den provisoriska gödselstacken. Gödslen från lösdriften kan gödslas ut i samband med när ni tömmer den provisoriska gödselstacken.

/KT
 
Sv: Gödselhantering

1000 kr / månad i container hyra :eek: Här betalar vi 255:-/mån och runt 1000:- / tömning.
Anlitar LBC och det fungerar ypperligt. :bump:
 
Sv: Gödselhantering

KungTulle
Frågan är bara om jordbruksverket (eller om det är kommunen) godkänner det?
Det hade fungerat annars eftersom vi har en solid botten av asfalt.
Löst får jag inte lov att lägga det i vilket fall.

Zelma
Kan man hitta dom kring mig också tror du?
Det låter som ett vettigare pris.
 
Sv: Gödselhantering

Vet faktiskt inte..hm...
Kolla på eniro eller googla (Lbc - lastbilscentralen) :)
 
Sv: Gödselhantering

Googlade lite själv :D och det verkar som om LBC finns på många olika ställen i landet.
Sen vet jag inte om dom har samma priser. Men ring och hör dig för om det går att lösa just där du bor! :)
 
Sv: Gödselhantering

KungTulle
Frågan är bara om jordbruksverket (eller om det är kommunen) godkänner det?
Det hade fungerat annars eftersom vi har en solid botten av asfalt.
Löst får jag inte lov att lägga det i vilket fall.

Det är väl bara att ringa kommunen och fråga.

Men jag har för mig att upp till 10 djurenheter så ska det räcka att lägga gödseln på platta.

Väldigt konstigt dock att en såpass stor gård som ni hyr inte har ordentlig gödselanläggning.

/KT
 
Sv: Gödselhantering

Kommunen bestämmer! Det skiljer inom och mellan kommuner. Färskvattentäkter, känsliga vattendrag och närboende som påverkas!

Du kan åka på dryga saneringskostnader (och det kan vara straffbart) om du förorenar.
 
Sv: Gödselhantering

Jag får ringa dom och fråga så vet jag. Att vi förorenar är inte så troligt då asfalten sträcker sig långt och gör man jobbet bra med träet så ska det inte läcka heller för den delen.

De har en stor gödselanläggning, men den är aldrig använd och har bara stått och förfallit (sån stor rund sak man har till kor). Så den är inte tillåten att använda tyvärr. Den står bara och samlar vatten.
 
Sv: Gödselhantering

Om det ska vara lätt att tömma så ska tre av väggarna vara rejält stadiga så att man har mothåll när man är där med traktorn och lastar... på den fjärde sidan ska det vara öppet eller lätt att öppna i varje fall.

När ni bygger nytt sedan så se till att ni får rejäla betongväggar som är ordentligt höga på tre sidor, det underlättar massor så att man inte flyttar på högen hela tiden när man är där med lastaren/traktorn.

Vid ert provisorium så se till att använda 2-tumsplank eller liknande med fyrkantsvirke 10x10 som som stolpar som grävs ner ½-1 meter ner i marken på de 3 sidor som ni INTE gör öppningsbara.
Inga haspar med andra ord utan stadigt ska det vara, en gödselstack väger åtskilliga TON och då måste det vara rejäla doningar och inte nån liten kompostlåda.

Har ni inte virket till detta hemma så kan det mycket väl löna sig att hyra en container sitället för virke är allt annat än gratis.

Själva lösdriften sen ska ju självklart byggas för att mockas ut med TRAKTOR, finns ingen anledning att bygga 1800-talsbyggnader så att man måste jobba ihjäl sig sedan...
 
Senast ändrad:
Sv: Gödselhantering

När ni bygger nytt sedan så se till att ni får rejäla betongväggar som är ordentligt höga på tre sidor, det underlättar massor så att man inte flyttar på högen hela tiden när man är där med lastaren/traktorn.

Eftersom spider hyr så borde det ju vara hyresvärden som bekostar en godkänd gödselanläggning, annars ska dom ju inte hyra ut till en hästverksamhet tycker man.

/KT
 
Sv: Gödselhantering

Där sa du något. Det har jag inte ens tänkt på. Ska ta och prata med hyresvärdarna om det, men tror inte det blir aktuellt med ett rejält bygge förrän nästa år i så fall.
 
Sv: Gödselhantering

Jag vet några som fyller stora svarta soppsäckar med gödsel som dem sedan säljer..
 
Sv: Gödselhantering

Absolut. Med halm som strö fungerar tyvärr inte det. Den måste bränna ett bra tag innan man kna göra så tyvärr.
 
Sv: Gödselhantering

Funkar bra om man står på torv, den gödseln är "användbar" på nån månad (går att ta färsk rakt av till växter som inte har känsligt rotsystem).... men det blir ju väldigt många sopsäckar :eek:
 
Sv: Gödselhantering

Vad tror ni kommun och jordbruksverk säger om man helt sonika har det inomhus?
En av boxarna som tänkt rivas kan jag lätt spara för att ha gödsel i och kanske sätta presenning runt så det inte luktar allt för mycket.
Så kan jag se till att det töms mins en gång i månaden.
Det borde fungera för alla inblandade tycker jag.
Hästarna står ju ändå inte inne och lösdriften är i andra änden av stallet som ju ligger på 600kvm så de lär inte känna av att det är något sådant där heller.
 
Sv: Gödselhantering

Vad tror ni kommun och jordbruksverk säger om man helt sonika har det inomhus?
En av boxarna som tänkt rivas kan jag lätt spara för att ha gödsel i och kanske sätta presenning runt så det inte luktar allt för mycket.
Så kan jag se till att det töms mins en gång i månaden.
Det borde fungera för alla inblandade tycker jag.
Hästarna står ju ändå inte inne och lösdriften är i andra änden av stallet som ju ligger på 600kvm så de lär inte känna av att det är något sådant där heller.

Tja man har ju permanentbäddar inomhus ibland. Så om du skyfflar in allting i en box kan du ju alltid kalla att du har bädd :).

/KT
 
Sv: Gödselhantering

:D Det var också en variant.
De var upptagna på miljö på kommunen så jag ska ringa tillbaka i em och se vad de säger om saken.
Hade varit en väldigt enkel och billig lösning.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 983
Senast: Marty
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 337
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 206
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp