Gödselstack

T

tratten

Nu vet jag inte riktigt om denna tråd kommer i rätt forum, men jag vet inte var jag skulle lägga den annars.
Ni som har hästar, vart gör ni av gödselstacken?
I vårt inackorderingsstall (vi strör med spån) kommer en bonde 1 gång om året och tar hand om gödselstacken och plöjer ner den på sina gärden innan han ska så. Nu pratade jag med en tjej som haft hästar i många år, och hon sa att den har aldrig tagits om hand, den har förmultnat av sig självt. Visserligen har hon bara 2 hästar och så stör hon med halm, men det verkar nästan otroligt!
 
Sv: Gödselstack

Jag tycker också att det låter otroligt.
Jag har också bara två hästar och strör med torv och spån, och nu efter ett drygt halvår börjar det bli dags att tillkalla bonden:D
(Men mina hästar är kallblod i 700-kilosklassen, de äter mycket och producerar en hel del gödsel:D )

Immer
 
Sv: Gödselstack

Vad jag har hört så måste gödsel med spån i ligga i 2 år innan man får köra ut det på åkrarna. Det är visst något med att spånen ska förmultna innan man blandar ner det i jorden. Halm o torv däremot behöver bara 1 år innan det förmultnar. Så gör de hos oss, men vi har ju då också ganska stor gödselplatta, så de puttar liksom bort i ena änden och så fortsätter vi fylla igen. Och när det de puttat bort är 2 år kör de ut det och gödslar med. Hänger ni med?
 
Sv: Gödselstack

Någon som vet vad för regler som gäller med gjuten platta mm?
 
Sv: Gödselstack

Vi har 4 hästar + kor och får, strör bara ned halm, har egen binge på gjuten platta bakom stallet, kör själva ut gödseln på våra egna åkrar.
 
Sv: Gödselstack

Vartannat - vart tredje år blir stacken såpass stor att en bonde i trakten kommer och strör ut den över någon av mina vallar.

Men en tredjedel går åt varje år när jag gödslar alla mina växter, fruktträd och buskar. Då tar jag från undre delen av stacken, där det är ordentligt brunnet.
 
Sv: Gödselstack

Min gödselstack ligger i en sluttning och har alltid legat där, utan större problem. Den har aldrig blivit tömd utan förmultnar. I år har jag haft 4 hästar och halm och det har blivit lite väl mycket skit. Så i och med det + de nya reglerna med gödselplatta så blir jag väl så illa tvungen att gjuta och hitta nån bonde som då kan ta hand om det.
 
Sv: Gödselstack

Nädå m halm som strö och en skicklig mockare så brinner 2 hästars skit på ett år.
Men det är klart - kör man ut flera kärror varje dag från en häst då blir det mer.
Tänk på att tiden i hagen påverkar och om hästarna fodras ute.

Mina går på lösdrift fast i sina boxar och jag mockar så gott som dagligen - har halvbädd - de dagar jag pga vädret måste fodra inne ökar skitmängden brutalt.
 
Sv: Gödselstack

Yoshi skrev:
Någon som vet vad för regler som gäller med gjuten platta mm?

Riktlinjer för hantering av hästgödsel kan variera från kommun till kommun, kontakta miljökontoret i din kommun för mer information. Här kommer information från ett miljökontor.

Allmänt om gödselhantering
All gödsel oavsett antal djur skall lagras utan att läckage sker till mark och grundvatten. Även regnvatten från gödselplattor skall samlas upp och lagras, gödselplattan bör anläggas med lutning så att gödselvattnet inte kan rinna ut. Från den 1 januari 2005 får man inte lägga organiskt material på deponi. Detta innebär att man inte längre ska ta emot hästgödsel på avfallsanläggningarna. Verksamheter som inte har möjlighet att själv lagra gödseln under den tid som krävs (se nedan) kan lösa detta genom att t ex skriva kontrakt med någon som har tillräckligt stor gödselplatta för att lagra gödseln vidare. Att däremot lämna bort gödseln till lantbrukare som lägger den direkt på marken räknas inte som en godkänd lagring. Det finns även företag som hyr ut och tömmer gödselcontainrar.
Observera att du som gödselproducent också ansvarar för att gödseln lagras och hanteras på ett godtagbart sätt.
Gårdar med ≤ 2 hästar
Inget generellt krav på gödselplatta eller container finns, men vid all
gödselhantering/lagring gäller att miljöbalkens allmänna hänsynsregler måste beaktas. Det innebär att risken för förorening av mark och vatten skall beaktas. Man måste också ta hänsyn till risken för att olägenheter för omgivningen i form av t ex. lukt och flugor kan
uppstå.
Gårdar med 2 - 10 hästar
Lagringskapacitet skall finnas för minst 6 månaders gödselproduktion. Gjuten gödselplatta eller annan tät lagringsmöjlighet, t ex container, krävs.
Gårdar med > 10 hästar
Lagringskapacitet skall finnas för minst 8 månaders gödselproduktion. Gjuten gödselplatta eller annan tät lagringsmöjlighet, t ex container, krävs. För dessa verksamheter krävs även att man upprättar ett spridningsavtal mellan den som producerar gödseln och den som tar
emot och sprider den på sin mark, om hästägaren inte själv har möjlighet att sprida gödseln. Maximalt får gödsel från 3 hästar spridas per hektar mark. Avtalet skall vara skriftligt och gälla minst ett år.

Riktvärden
När man beräknar behovet av lagringskapacitet finns det en del förhållanden som påverkar hur stor lagringsyta som behövs, t ex mängden strö, nederbörd och typen av hästar. Nedan visas riktvärden per häst för behov av lagringskapacitet, men värdena kan justeras om man exempelvis kan lagra gödseln högre.
Lagringstid i månader lagringskapacitet, m² m³ per vid 1.5 m höjd
6 7.2 4.8
8 9.6 6.4
10 12.0 8.0


Stukalagring
Mellanlagring av gödsel direkt på marken (stukalagring) kan i vissa fall accepteras, t ex för att gödseln ska få högre koncentration av växtnäringsämnen och bli lättare att sprida. Stukalagringen får däremot aldrig räknas in i den enligt ovan erforderliga
lagringskapaciteten. De lantbrukare som tar emot gödsel från hästgårdar som inte har egen tillräcklig lagringskapacitet får alltså inte lägga gödseln direkt på marken, med undantag för förvaring i samband med spridning (:heart veckor). Stukalagring behöver
numera inte anmälas till kommunen utan det är gödselproducentens eget ansvar att placering, gödseltyp mm är lämplig. Vid en olämpligt placerad stuka kan verksamhetsutövaren bli tvingad att flytta stukan för att minska dess miljö- och hälsopåverkan.
För att stukalagringen skall vara accepterbar skall följande villkor vara uppfyllda:
gödseln läggs ut vid ett tillfälle
gödseln har en torrsubstanshalt på minst 25%
lagringen sker på det fält där gödseln skall spridas
platsen är vald så att inget vattendrag, dagvattenbrunn eller
vattentäkt är närmare än 50 m
gödseln är oåtkomlig för betande djur
gödseln sprids inom 1-2 år efter stukans uppläggning
utläggningen kan ske utan att markskador uppkommer
vid fler än 10 hästar skall avtal finnas mellan hästhållaren och den som tar emot gödseln. Avtalet skall vara skriftligt och vara minst ett år.
 
Sv: Gödselstack

Ser bara att lagringstabellen ser konstig ut i mitt förra inlägg. Det ska vara 6 månader: 7.2 kvadratmeter eller 4.8 kvadratmeter vid 1.5 meters höjd, 8 månader: 9.6 kvadratmeter eller 6.4 kvadratmeter vid 1.5 meters höjd och 12 månader: 12 kvadratmeter eller 8 kvadratmeter vid 1.5 meter höjd, dessa värden gäller per häst.
 
Sv: Gödselstack

Ja, det är i de flesta kommuner djurskyddsinspektören som inspekterar miljön i lantbruket då de ändå är ute och inspekterar djuren och djurhållningen. Jag vet att vissa kommuner har man lagt den uppgiften på miljöinspektören som inspekterar övrig miljö.
 
Sv: Gödselstack

Då det här är en rätt ny regel, har dom ingen inkörningsperiod? Det är ju lixom inte så lätt för en med redan pressad budget att helt plötsligt bygga en platta eller skaffa en container.
 
Sv: Gödselstack

Det kom den 1/1 2005, om du menar lagen som säger att man ej får lägga organiskt avfall på deponi, den är alltså 16 månader gammal. Det är verksamhetsutövarens skyldighet att hålla sig uppdaterad på vilka lagar som gäller och från när de gäller. Om lagar och regler sedan kollas och efterföljs är upp till inspektören i den kommunen. Vid en kontroll i min kommun ges det en tidsperiod på 1-3 månader för att man ska ordna det som anmärks på beroende på hur mycket som behöver ordnas, är det ett jättejobb typ höja ett helt tak kan det t o m bli 6 månader innan man föreläggs.
 
Sv: Gödselstack

Njä, det är lagen att man måste ha gödeselplatta. I min kommun är det ändrat från förut 5 (tror jag) hästar till nu 2 hästar. Trodde att denna lag började först i år? Och då jag inte hört om den innan kan de ju vara lite svårt att över en natt fixa gödeselplatta eller container?! Har inspektörerna förståelse för detta?
 
Sv: Gödselstack

Det är som sagt olika i olika kommuner. I min kommun har man varit tvungen att ha gödselplatta oavsett hur många hästar man har i flera år, det grundar sig på lagar i miljöbalken. Om det i din kommun har bestämts att man måste ha gödselplatta för två istället för fem hästar f rom den 1/1-06 så har lagen nu varit i kraft i fyra månader, och det är väl en rimlig tid att man ska ha hunnit åtgärda det på. I min kommun hade det troligen bedömts så att nästa gång man har tömt sin gödselstack så ska det gjutas en platta där, förutsatt att man tömmer den inom en rimlig tid, vilket kan vara t ex 3 månader från inspektionstillfället. Som sagt kan jag inte uttala mig om din kommun, men så arbetar de i min kommun.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 676
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 243
Senast: manda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 072
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp