Gör jag verkligen rätt nu?

E

ElinJ

Sedan ett par veckor tillbaka har jag och min sambo tingat en fantastisk pyrenéervalp som kommer komma hem till oss om en vecka. Missförstå mig rätt nu, jag längtar mer efter det här än efter något annat någonsin, men samtidigt har jag börjat få kalla fötter och jag skulle bara vilja höra någon annas åsikt.

Jag och min sambo är båda studenter. Under det kommande året kommer han att ha hemstuder = vara hemma alltid. Jag har fyra års studer kvar totalt. Ingen av oss har tidigare ägt hund, men vi har båda haft mycket kontakt med hundar och förra året var vi under långa perioder (månadsvis när ägaren var utomlands) hundvakt åt en ettårig dobbis. Jag har dessutom haft hand om hästar de senaste tolv åren och är uppväxt med katter, kaniner och reptiler. Jag älskar att vara ute och gå, och går som det är idag redan minst en timma om dagen. Vi är inga "partymänniskor" som känner ett behov av att vara ute ofta (maximalt 1-2 gånger i månaden) och vi är nästan alltid hemma eller hos någon vän som bor i närheten. Vi ska också gå en valpkurs med henne i slutet av sommaren har vi tänkt oss. Vi lever båda på studiemedel och vi bor i en trea (kommer flytta till tvåa inom snar framtid). Vi äger ingen bil men har tio minuters promenad till skogen. phf... där har ni hela mitt liv :)

Tror ni att vi gör rätt när vi skaffar den här hunden? Jag vet att vi kommer att älska henne och göra allt vi kan för att hon ska få en meningsfull, trygg och spännande vardag. Jag vill som sagt bara höra en andra åsikt från någon som kan så mycket mer om ämnet än vad jag kan. :confused:
 
Sv: Gör jag verkligen rätt nu?

Det enda jag vet är viktigt när man skaffar Pyrre är att man är påläst om rasen och att man gillar att gå! Många vill gärna vandra mycket!

Enbekant till mig skaffade Pyrre som första hund och det slutade i katastrof. Hon visste ingenting om rasen och hon säger i efterhand att hon är så arg på uppfödaren som sålde hunden till någon som visste nada. Hon gjorde allt fel som man kan med en Pyrre och det slutade med att han fick avlivas när han var nått år gammal (bl.a. så kastade han sig ut genom ett fönster på 2:a våningen)

Om ni gör rätt att köpa hundvalp vet bara ni :) Det är bara ni som vet hur era dagar och hur er livsstil ser ut!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 266
Senast: Praefatio
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 588
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 784
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp