Göra egen ost

Äh, jag jobbar med att förlösa lamm på våren, då hinner man känna på många efterbörder och annat klägg;)

Ost var som ett svart hål i min kunskapsbank också förut. No more:D
 
Coolt! Kul att få se steg för steg i bilder :)
För en som inte vet hur livmoderkaka känns.. det ser lite tofu-aktigt ut, är det sådan konsistens?
 
Jag har glömt att reflektera över hur man mjölkar en valross. Kan bero på den skrala tillgången på just mjölkbara valrossar (eller valrossar ö h t) i närområdet.

Men någon upplyst kan väl ge mig info - hur (och var) hittar man en valross och hur mjölkar man den om den är lakterande?
 
Senast ändrad:
Jag har glömt att reflektera över hur man mjölkar en vallors. Kan bero på den skrala tillgången på just mjölkbara valrossar (eller valrossar ö h t) i närområdet.

Men någon upplyst kan väl ge mig info - hur (och var) hittar man en vallross och hur mjölkar man den om den är lakterande?
Ser framför mig att man rullar valrossen fram och tillbaka över en klippa, typ "rullarullalitenbulla" liksom. Och vips kommer mjölken!
 
Har för mig att valrossar inte direkt har några välavgränsade juver, så det här med mjölkuppsamling kan nog vara knepigt. Man kanske kan rulla dem på en presenning så att den utsipprande mjölken enkelt kan samlas upp?
 
Det ser onekligen farligt gott ut!

Det är tur att de intagna på mitt jobb inte har tillgång till får. Vi slänger nämligen deras egentillverkade färskost (tillverkad av fil) ett par gånger i veckan och det vore ju trist på något så smaskigt som egentillverkad Fetaost :d
 
Det var kreativa intagna ni har, hur lyckas de göra egen färskost utan lov? Sila fil i kallingarna?
 
Alltså ska man inte ens få bråka med Felia i fred några dagar utan att tråden spårar ur (observera ordvitsen av lokföraren)? Nej nu växlar vi tillbaka till ämnet. @Migo om jag fixar valrossmjölk gör du ost åt mig då? :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp