Bukefalos 28 år!

Göra en boxskylt. U och E?

J

Jenny054

Nu står det totalt jäkla stilla..

Håller på och gör en boxskylt och som vanligt blandar jag ihop U: och E:

Vilken bokstav ska mamman och pappan stå efter?:confused:
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

Tusen tack!
Men spelar det roll vilken man skriver först?
Brukar väl vara mamman som man skriver först?

Har googlat på massa sökord, men ändå inte hittat det jag sökte..
Får skylla på att jag är trött!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

Man skriver alltid pappa först och sen mamma alternativt morfar som man ofta gör på halvblod. Då sätter man ofta streck mellan namnen ex Ceylon - Columbus.
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

E och U står för Undan (mamma) respektive Efter (pappa).

Jag tycker du ska följa Görels råd och skriva fader och morfar med mellanslag och bindestreck emellan - det ser snyggast och renast ut! Alltid pappa först, som sagt.
Mamman har jag bara skrivit ut på egen uppfödning där jag tycker det är extra kul.
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

E och U står för Undan (mamma) respektive Efter (pappa).

Jag tycker du ska följa Görels råd och skriva fader och morfar med mellanslag och bindestreck emellan - det ser snyggast och renast ut! Alltid pappa först, som sagt.
Mamman har jag bara skrivit ut på egen uppfödning där jag tycker det är extra kul.

Om det är halvblod ja! Dödsdömt på ponny, där räknas morsan lite mer (finns väl liiite färre ;)) :) Jag skriver mao alltid ut far, mor och morfar.
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

Kanske lite ot men...

Jag har en liten minnesregel som brukar hjälpa. Jag brukar alltid tänka att det är som när hästen blir till... dvs pappen "efter" och mamman "under" (undan är ju rätt, men under hjälper mig bättre i minnesregeln). :D
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

Kanske lite ot men...

Jag har en liten minnesregel som brukar hjälpa. Jag brukar alltid tänka att det är som när hästen blir till... dvs pappen "efter" och mamman "under" (undan är ju rätt, men under hjälper mig bättre i minnesregeln). :D

Ägaren till min första foderhäst jämförde också med hur det kan gå till när fölet ska bli till: "Stoet går undan och hingsten efter" :D
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

Samma på travsidan också.

e. Pappan
u. Mamman

Och allt annat är ointressant.

Dom allra flesta inom travet vet vem mammorna är nämligen.

AM
 
Sv: Göra en boxskylt. U och E?

Så här gör jag!

enkel_mini.jpg


Jag tycker det är synd att man inte skriver mamman på "halvblod", men jag kan förstå det då det brukar vara ganska många ston med samma namn när man tittar i stamboken.
Fader och moder står för lika många gener, men stoet har påverkat fölet mer socialt eftersom de levt tillsammans de första månaderna.

Dessutom kan mitocondrieDNA endast nedärvas via mödernelinjen och det borde vara därför som vissa stofamiljer är framgångsrikare än andra (inom halvblodsaveln F2 t ex). Men nu kom vi långt från den ursprungliga frågan!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 332
Senast: Pinus
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 453
Senast: Oknytt
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 093
Senast: bettysmatte
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 796
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp