Göra en mula

Sv: Göra en mula

Hur villiga är åsnehingst ägare att ta emot häst ston igentligen?

Någon som vet vad betäcknings kostnaderna ligger på?
Vad heter tjejen i Blekinge, har hon någon hemsida?
 
Sv: Göra en mula

Hon har ingen hemsida så vitt jag vet, men du kan få hennes mailadress. Jag har heller ingen aning om vad betäckning kan kosta.
 
Sv: Göra en mula

Mulor tänker lite annorlunda än hästar, och det skiljer sig därför en del i träning. Mulor lär sig långsammare än en häst, men det den lär sig sitter lite hårdare.

Opartisk: Det största problemet är inte att hitta en åsneägare (hingstägare) som är berädd att ta emot hästston, utan att få hingsten och häststoet att "tända" på varandra. Därför använder man ofta inseminering. Men har hon en sådan hingst som det funkar med och som är stor nog och med en okej exteriör så sprid gärna den informationen! Vi är fler som längtar efter vår första mula!:love:

Donkey: Skulle du kunna tänkas vara intresserad av poitou semin nästa vår?
 
Sv: Göra en mula

Hej igen! Jag hoppas att mulskapar-planerna för er alla är i rullning! Jag skulle vilja höra om det finns intresse för någon här av att betäcka med poitou (en ras av fransk stor åsna) semin redan i vår/sommar?
Det är fryst sperma som importeras, och ju fler som är med och delar desto billigare kommer vi undan. Exakta priser har jag inte ännu, men det kollas upp av en som ska importerara samtidigt. Största kostnaden är importen till sverige, det är den vi kan dela på.
Hoppas någon hoppar på:bump:
 
Sv: Göra en mula

*kl*

Vad roligt att folk är så intresserade av åsnor. Jag har en hingst men han går endast som sällskap till min häst. Eller ja åsnan är inte min utan min väns, men det är jag som tar hand om han.. ser han som min. :P
 
Sv: Göra en mula

*kl*

Vad roligt att folk är så intresserade av åsnor. Jag har en hingst men han går endast som sällskap till min häst. Eller ja åsnan är inte min utan min väns, men det är jag som tar hand om han.. ser han som min. :P

Hej! Jag letar åsnehingst att betäcka mitt åsnesto med i sommar (snarast). Vad är det för en hingst du har? PMa mig gärna med lite info om honom, gärna reg nr också så jag kan kolla om de är släkt. Vart finns han? Gärna bilder.
mvh Hanna
 
Sv: Göra en mula

Nu får ni hålla tummarna där ute i stugorna för jag har lånat hem en åsnehingst och tanken är att han och mitt nordsvenska sto ska tända på varandra. Han är inte så stor (1.15) men rejäl och fin och om mulan blir mittemellan dem i storlek så räcker det gott och väl. Jag är så nervös för att han inte ska vilja betäcka henne för att hon är häst, men förhoppningsvis går allt vägen! Nu inväntar vi bara hennes brunst! Hoppas, hoppas!
 
Sv: Göra en mula

KL
Genuint och uppriktigt nyfiken...

Varför vill ni ha en mula? Vad är det som gör mulan så speciell? Varför är en mula bättre än en åsna eller häst? Visst är väl mulor sterila?

Om ni känner att ni vill berätta lite om er erfarenhet av "rasen" skulle jag bli jätteglad! :laugh:

(Jag har ingen erfarenhet av åsnor, har bara hört att de e envisa.)
 
Sv: Göra en mula

Mulor är jättehäftiga tycker jag. Jag har en liten mula på foder just nu. Iris mamma är gotlandsruss och pappan då förstås åsna. Hon är tyvärr bara ca 1.07 i mankhöjd, men stark som en nordis och en riktig hetsporre. Iris är riden och lite körd, vi kör helst på bana (hon gick fantastiskt bra på åsneutställningen i dressyrprogranmmet), eftersom hon "sticker" ibland. Hon låter som nåt utomjordiskt när hon försöker skria och det blir nåt slags falsetttjut. Hon är duktig på att hoppa och snabb. Hon blir likt mina åsnor sällan eller aldrig rädd för nåt, så man kan ju säga att hon är väldigt cool fast hon är fullproppad av energi och vill gärna arbeta. Mulor verkar ha en tendens till att kicka, tex mot kompisarna i hagen när det vankas mat eller om du tappat henne och hon fräser runt på stallbacken och du ska fånga in henne. Det har jag hört flera mulor göra. Sen är ju mulor känd för att vara säkra på foten, i USA används de mycket till turridning tex), tålig och tuffare än hästar (alla har väl sett bilderna på mulan som dödar puman!).Åsnor är ju en av mina stora passioner i livet och jag har länge önskat mig en mula, men det finns få av dem i Sverige tyvärr, i alla fall stora, så nu ska jag avla en egen. Mulor, mulåsnor och zonkeys är sterila.
 
Sv: Göra en mula

KL

Jag kan tipsa om Jocke som har Poitevin hästar och åsnor i sverige, han är mycket kunnig på området! Googla på poitevin så hittar ni sidan ;)


Baudet du Poitou är stora åsnor, jättefina och korsas med Poitevin hästar för att få fram jättebra körhästar i Frankrike har jag för mig.

Qu%E9phren%20de%20la%20Baie.JPG
 
Sv: Göra en mula

Kika gärna in på den här hemsidan för mer info om mulor och åsnor: http://asneportalen.leineri.com

Själv höll jag länge på med hästar, när jag (äntligen) kom i kontakt med åsnorna så insåg jag att de egenskaper jag föredragit hos vissa hästindivider var de som är de vanliga hos åsnor. De passar mig bärre helt enkelt. Jag har ännu inte haft glädjen att äga en mula, men det blir garanterat framöver.
 
Sv: Göra en mula

*kl*
Hur går det med mul-planerna? Skulle själv gärna ha en mula men vet inte riktigt vad man ska korsa med för att få en tillräckligt stor mula, för att den ska funka som riddjur.
 
Sv: Göra en mula

Baudet de Poitou åsna + valfri hästras av större storlek så bör fölet bli åtminstone 150 i mankhöjd.
 
Sv: Göra en mula

Mina mulskaparplaner är lagda på is. Istället skaffar jag mig en större åsnehingst nu till sommaren. Han heter Harley och det är han på bilden i donkeys inlägg. Han är inte jättestor, 137 cm i mnkh (nåja, såmycke manke finns det ju inte på åsnor så det blir mer rygghöjd). Men mulor har ju en förmåga att kunna bli högre än både sin mamma och pappa så det är ju inte negativt av den anledningen.
Han är 8 år och totalt otränad så jag får nog o göra de närmsta åren:)
Han fribetäcker tyvärr inte hästar.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 949
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 193
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 215
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp