Göra hage av skog

ghostofashark

Trådstartare
Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är ingen enorm bit mark, kanske 0,5-1 ha. I nuläget växer det någorlunda gles skog (tall, asp, björk, gran) där, dvs det finns redan lite gräs på marken på vissa ställen. Dock finns det partier där det växt främst granar, dvs jorden är sur och det växer mest mossa.
Det jag funderar på är om man i dessa områden borde typ gödsla jorden för att göra den mindre sur och uppmuntra gräsväxt? Eller om det brukar reglera sig själv efter några år? Har inget behov av att det blir jättenäringsrikt gräs, har lättfödda hästar, men det vore ju trevligt om det iaf växte något gräs alls.
 
Måste man inte samråda med länsstyrelsen om man ska lägga om skogsmark till bete?
Skog får inte gödslas utan samråd med skogsstyrelsen om jag inte minns fel.

Fast när jag tänker efter ett varv till kanske det bara gäller produktionsskog. Men kan vara värt att kolla upp tänker jag.
 
Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är ingen enorm bit mark, kanske 0,5-1 ha. I nuläget växer det någorlunda gles skog (tall, asp, björk, gran) där, dvs det finns redan lite gräs på marken på vissa ställen. Dock finns det partier där det växt främst granar, dvs jorden är sur och det växer mest mossa.
Det jag funderar på är om man i dessa områden borde typ gödsla jorden för att göra den mindre sur och uppmuntra gräsväxt? Eller om det brukar reglera sig själv efter några år? Har inget behov av att det blir jättenäringsrikt gräs, har lättfödda hästar, men det vore ju trevligt om det iaf växte något gräs alls.
Kolla med länsstyrelsen om råd. Man kan även få bidrag för att göra skogsbete, eller kunde förr i alla fall.
 
Måste man inte samråda med länsstyrelsen om man ska lägga om skogsmark till bete?
Skog får inte gödslas utan samråd med skogsstyrelsen om jag inte minns fel.

Fast när jag tänker efter ett varv till kanske det bara gäller produktionsskog. Men kan vara värt att kolla upp tänker jag.

Ja, jag trodde det bara var produktionsskog? Har en gård på ca 4,5 ha totalt och delarna som är skog är ju bara delar som "förskogats" naturligt, ingen anlagd skog alls. Bara antog att med så små marker så var det lugnt, men kanske ska dubbelkolla med länsstyrelsen då.
 
Ja, jag trodde det bara var produktionsskog? Har en gård på ca 4,5 ha totalt och delarna som är skog är ju bara delar som "förskogats" naturligt, ingen anlagd skog alls. Bara antog att med så små marker så var det lugnt, men kanske ska dubbelkolla med länsstyrelsen då.
Ja det skadar inte att kolla med dem :) Även "vild" produktionsskog är skog. Åtgärder över 0,5 ha ska anmälas om jag inte minns helt galet.
 
Ja det skadar inte att kolla med dem :) Även "vild" produktionsskog är skog. Åtgärder över 0,5 ha ska anmälas om jag inte minns helt galet.

Ja, jag googlade lite snabbt och såg samma info om gränsen på 0.5 ha, så det stämmer nog. Mailade länsstyrelsen nu för säkerhets skull. Har så dålig koll på sånthär då min gård endast är 4,5 ha, ser det ju mest som en lite extra stor villatomt, är ju inte som att jag identifierar mig som lantbrukare eller skogsägare :)
 
Ja, jag googlade lite snabbt och såg samma info om gränsen på 0.5 ha, så det stämmer nog. Mailade länsstyrelsen nu för säkerhets skull. Har så dålig koll på sånthär då min gård endast är 4,5 ha, ser det ju mest som en lite extra stor villatomt, är ju inte som att jag identifierar mig som lantbrukare eller skogsägare :)
Haha, jag har typ 1500 kvm skog på min fastighet (villatomt på 3300 kvm) och jag brukar kalla mig skogsägare :D På skoj givetvis.
 
Haha, jag har typ 1500 kvm skog på min fastighet (villatomt på 3300 kvm) och jag brukar kalla mig skogsägare :D På skoj givetvis.

Haha, ja jag bor långt ut på landet med många grannar med tiotals eller hundratals hektar, är väl mest därför jag alltid tänker att jag knappt har någon mark :)
 
Jag hade tagit ner granarna och behållt de andra träden, det ger bra variation för hästarna både i kost och miljö.

Du behöver inte göra något med marken där granarna stått, den kommer att återhämta sig fort. Däremot hade jag väntat med att släppa hästarna på den biten tills grässvålen etablerat sig, annars blir det risk för lera/sand.
 
Tar du bort träd kommer det björnbär och annat snår rätt så fort. Det måste röjas bort. Gräs behöver öppna ytor för att etablera sig. Gödning hade jag varit försiktig med i början, då snår och sly kommer ta det mesta av näringen. När gräs väl har etablerat sig däremot, då kan det gödas om man vill. Om du vill ha bidrag för betesmark får du dock inte gödsla alls.

Nordens ark har restaurerat en del skogsmark till betesmark, du kan säkert få inspiration från dom. Sen bör länsstyrelsen veta en del om det också, så det är bra att du mejlat dom!

/Bevarandebiologen :D
 
Vars i landet bor du?
Vad har du för hästar?
Och hurdan är marken (sandbacke eller lera, blött, avrinning?)

När jag gjorde en skogshage på samdbacke så hade jag nordsvenskar och en tinker i den till en början, det var bara att sätta upp stängsel och släppa dom direkt, sen började dom jobba 😁. Vi sparade alla träd i början för att allt eftersom avgöra vars det passade bäst att öppna upp.

Jag ville inte ha massa gräs i den hagen pga känslig häst, men efter att vi avvecklat det stallet så tog det bara 1 sommar och sen var skogen ljuvligt fylld av gräs. Utan att något gödslat eller såtts in, fast det hade ju gödslats av bajs och såtts in av fröer från höet. Hästar skapar betesmark!
 
För sex år sedan började jag göra om en skog till hage. Gått långsamt men nu tycker jag den är trevlig. På vissa platser växer det bra med gräs. På andra är det mer berg och på vissa platser är det mest ormbunkar och liknande som kommer upp så tar bort de varje år. Är en del jobb med det har hållit på där varje vår och höst främst lite olika mycket beroende på hur mycket tid jag haft för det. Ser det lite som ett pågående projekt den blir lite bättre för varje år hagmässigt :)
 
Jag har restaurerat fram mer än tio hektar naturbetesmark som vuxit igen naturligt, eller som planterats med gran för 20-30 år sedan, de senaste 10 åren, i enlighet med alla regler för att få marken godkänd som betesmark med särskilda värden i EU-stödssammanhang.

Som @skiesabove och @Nahar säger, så behöver man inte göra så mycket mer än att minska antalet träd och stora buskage.

Ta bort granarna brukar vara bra och så till en början några träd och buskage till för att få in solljus på marken så att gräset kan växa. Men ta träd och buskage i flera omgångar under några år, man vill ha ljus på marken men ändå ha strategiskt placerade träd och buskage för att skugga och vindskydd till djuren. Hellre några träd i grupper här och där, än enstaka träd utspridda.
Eventuellt kan man spara någon enstaka lite större gran och stamkvista den nertill, så den blir en "kjolgran". Sådana brukar fungera ypperligt som sol-vind-regnskydd.

Spara "bärande" träd, och en del av asp och sälg (i olika ålder) eftersom dessa är viktiga för insekter, därmed för fåglar, och därför för den biologiska mångfalden.

Och så låter man hästarna gå där i den nya betesmarken lagom länge (eller snarare "lagom kort") redan första säsongen.
Det är aldrig lämpligt att låta hästar gnaga ner allt till rötterna, det förstör, men hästarnas trampande (i lagom utsträckning) på ytor där det ännu inte växer gräs gör att det finns lite luckrad jord, där fröer kan gro.

På vissa håll har vi tagit bort hektarvis med ogallrad gran med i stort sett bar mark med lite mossa under granarna, och redan året efter avverkning och risplockning, så finns det bra med gräs om än inte överallt. Det tar längre tid för örter och blomväxter att vandra in, men efter 3-4 år så börjar det blomma också.

Stubbarna behöver man inte ta bort, och absolut inte gödsla.'

Gödslandet sköter de betande djuren om.

Att prata med Länsstyrelsen innan man sätter igång och hugga är en god idé.
 
Tar du bort träd kommer det björnbär och annat snår rätt så fort. Det måste röjas bort. Gräs behöver öppna ytor för att etablera sig. Gödning hade jag varit försiktig med i början, då snår och sly kommer ta det mesta av näringen. När gräs väl har etablerat sig däremot, då kan det gödas om man vill. Om du vill ha bidrag för betesmark får du dock inte gödsla alls.

Nordens ark har restaurerat en del skogsmark till betesmark, du kan säkert få inspiration från dom. Sen bör länsstyrelsen veta en del om det också, så det är bra att du mejlat dom!

/Bevarandebiologen :D
Det har aldrig kommit vare sig björnbär, hallon eller andra "snår", förutom att eventuell örnbräken finns kvar (och behöver bekämpas) med sitt enorma rotsystem, i de hagmarker vi jobbat med att restaurera.

Sådan mark som alltid varit skogsmark, kan ofta få en invandring av bl.a. hallon ca två år efter avverkning. Men det får den p.g.a. bristande betestryck.

Det är rätt ovanligt att mark närmast gårdsbebyggelse, åker och ängar historiskt hållits som regelrätt "skog", åtminstone i södra halvan av Sverige. Den mesta marken har varit betad.
Det är därför rätt intressant att läsa skogsbruksplaner, eftersom det nästan alltid går att avläsa i skogsbruksplanen vilken mark som för t.ex. 100 år sedan var hagmark, även om den marken idag domineras av 80-årig gran. I små refuger i sådan skogsmark finns påfallande ofta kvar rester av genuin hagmarksflora, och förvånansvärt snabbt så sprider sig de växterna.

Gödslar man det minsta, så gynnar man de växter som är oönskade naturbetesmarker, skogsbeten och/eller på slåtterängar.

Det är däremot oerhört viktigt att marken betas med ett balanserat betestryck fr.o.m. den påbörjade restaureringen.
Det finns en symbios mellan betesdjurens ätande, och florans återkomst. Vissa fröer gror bäst (eller endast) om de passerat en gräsätares mage, en del fröer behöver bar mineraljord för att gro. Betesdjurens gödsel lockar insekter, som lockar fåglar, som också bidrar till att sprida fröer, Ju fler blommande arter desto större mångfald.
 
Det har aldrig kommit vare sig björnbär, hallon eller andra "snår", förutom att eventuell örnbräken finns kvar (och behöver bekämpas) med sitt enorma rotsystem, i de hagmarker vi jobbat med att restaurera.

Sådan mark som alltid varit skogsmark, kan ofta få en invandring av bl.a. hallon ca två år efter avverkning. Men det får den p.g.a. bristande betestryck.

Det är rätt ovanligt att mark närmast gårdsbebyggelse, åker och ängar historiskt hållits som regelrätt "skog", åtminstone i södra halvan av Sverige. Den mesta marken har varit betad.
Det är därför rätt intressant att läsa skogsbruksplaner, eftersom det nästan alltid går att avläsa i skogsbruksplanen vilken mark som för t.ex. 100 år sedan var hagmark, även om den marken idag domineras av 80-årig gran. I små refuger i sådan skogsmark finns påfallande ofta kvar rester av genuin hagmarksflora, och förvånansvärt snabbt så sprider sig de växterna.

Gödslar man det minsta, så gynnar man de växter som är oönskade naturbetesmarker, skogsbeten och/eller på slåtterängar.

Det är däremot oerhört viktigt att marken betas med ett balanserat betestryck fr.o.m. den påbörjade restaureringen.
Det finns en symbios mellan betesdjurens ätande, och florans återkomst. Vissa fröer gror bäst (eller endast) om de passerat en gräsätares mage, en del fröer behöver bar mineraljord för att gro. Betesdjurens gödsel lockar insekter, som lockar fåglar, som också bidrar till att sprida fröer, Ju fler blommande arter desto större mångfald.
Det kan såklart variera i vilken flora som växer upp efter en avverkning. De exempel jag sett har fått extremt mycket snår efter avverkning, så mycket att inget djur (som det finns möjlighet att ta dit) kunnat beta ner det. Och då i marker som tidigare varit bete.

Att gödsling påverkar biologisk mångfald negativt och således även önskad flora för betesmarker vet jag. Och allt annat du nämnde också, då det är min utbildning och numera även mitt jobb och forskning (till viss del, naturbetesmarker och dess omkringliggande landskap) :) hur övergivna eller igenplanterade betesmarkers flora och fauna ser ut kan vara mycket intressant och kan diskuteras länge!

Gissar att endast ditt första stycke var riktat som svar till just mitt inlägg. Mycket bra information du tar upp för just restaurering. Jag tolkade det som att TS kanske inte direkt tänkte på restaurering enligt konstens alla regler, utan "göra hage av skog" :D
 
Det kan såklart variera i vilken flora som växer upp efter en avverkning. De exempel jag sett har fått extremt mycket snår efter avverkning, så mycket att inget djur (som det finns möjlighet att ta dit) kunnat beta ner det. Och då i marker som tidigare varit bete.

Att gödsling påverkar biologisk mångfald negativt och således även önskad flora för betesmarker vet jag. Och allt annat du nämnde också, då det är min utbildning och numera även mitt jobb och forskning (till viss del, naturbetesmarker och dess omkringliggande landskap) :) hur övergivna eller igenplanterade betesmarkers flora och fauna ser ut kan vara mycket intressant och kan diskuteras länge!

Gissar att endast ditt första stycke var riktat som svar till just mitt inlägg. Mycket bra information du tar upp för just restaurering. Jag tolkade det som att TS kanske inte direkt tänkte på restaurering enligt konstens alla regler, utan "göra hage av skog" :D
Ja, så var det. Första stycket var svar på ditt inlägg.


Ju mer jag hållit på med restaureringsprojekt av hagmark/naturbetesmark, desto mer intressant har det blivit.

Att en bevarad "plätt"med "lite gräs", ett par fibblor, några "ledsna" blåcklockor och en dvärgvuxen prästkrage, på ett par meter i diameter i 40-50-årig granskog, i själva verket innehåller en hel värld av osynlig flora som snabbt sprider sig (på några år), är fullständigt magiskt!

Men betandet av marken är så viktig, betas det inte så händer inte alls samma "magi".

Söker man gårdsstöd, och andra bidrag, och ändå "ska fälla lite träd och rensa upp så djur kan beta", så kan man lika gärna tänka lite extra.
De 3.500 kr man får per år för naturbetesmark med särskild skötsel är värdefulla pengar.
 
Vars i landet bor du?
Vad har du för hästar?
Och hurdan är marken (sandbacke eller lera, blött, avrinning?)

Bor nära Uppsala, har 2 stora typ halvblod. Har mest uppländsk lera på min mark, men just i detta område är det mer morän. Finns ett blöthål under vårvintern, men annars rätt torrt.

Låter ju utifrån svaren jag fått i tråden som att det vore relativt enkelt att gallra ut bland träden och släppa hästarna, att det oftast blir lite gräs till slut. Ska bli sommarhage av det, så de kommer inte gå där jämt, utan några veckor pö om pö under sommaren. Kommer som flera nämnt också spara en del träd till vindskydd, vill mest få bort granarna.

Det stora problemet blir nog bara att också hitta och samla ihop de 50 år av metallskrot gårdens tidigare ägare spritt över området...
 
Bor nära Uppsala, har 2 stora typ halvblod. Har mest uppländsk lera på min mark, men just i detta område är det mer morän. Finns ett blöthål under vårvintern, men annars rätt torrt.

Låter ju utifrån svaren jag fått i tråden som att det vore relativt enkelt att gallra ut bland träden och släppa hästarna, att det oftast blir lite gräs till slut. Ska bli sommarhage av det, så de kommer inte gå där jämt, utan några veckor pö om pö under sommaren. Kommer som flera nämnt också spara en del träd till vindskydd, vill mest få bort granarna.

Det stora problemet blir nog bara att också hitta och samla ihop de 50 år av metallskrot gårdens tidigare ägare spritt över området...

Ja det där skrotet -_-... Det värsta med gamla brukade skogsmarker, finns alltid gamla hinkar och spikar och diverse. Jag brukar stängsla av området om jag hittar en skrothög. Inspektera så att ni inte har några stenskrevor också, jag förlorade en foderponny på det. Han trampade ner i ett lurigt hål med vassa stenskärvor och skar av senorna 😭.
 
Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är ingen enorm bit mark, kanske 0,5-1 ha. I nuläget växer det någorlunda gles skog (tall, asp, björk, gran) där, dvs det finns redan lite gräs på marken på vissa ställen. Dock finns det partier där det växt främst granar, dvs jorden är sur och det växer mest mossa.
Det jag funderar på är om man i dessa områden borde typ gödsla jorden för att göra den mindre sur och uppmuntra gräsväxt? Eller om det brukar reglera sig själv efter några år? Har inget behov av att det blir jättenäringsrikt gräs, har lättfödda hästar, men det vore ju trevligt om det iaf växte något gräs alls.
Om vi bortser helt från tillstånd och anat som jag har nollkoll på så...

Du behöver inte göra något alls tror jag. Djuren trampar upp och gödslar. Under vintrarna barkar de och gnager på träd så de dör :) Sedan är det bara att fälla dem.

Jag har flera ställen i närheten där de släppt djur på skog och efter några år är det hagmark med träd.
 
Eller om det brukar reglera sig själv efter några år? Har inget behov av att det blir jättenäringsrikt gräs, har lättfödda hästar, men det vore ju trevligt om det iaf växte något gräs alls.
Jag är helt förvånad över hur komplicerat vissa i denna tråden gjorde detta.
Hägna in, släpp in hästarna. De kommer att äta både sly och en massa annat. Ju längre tid de går ju mer öppen blir marken och ju mer gräs kommer att växa där.

Några skriver att du ska ta bort granarna i området som är surt, men det hade jag verkligen inte gjort. Om du inte planterade typ 100 st björkar där istället. Utan träd som suger vattnet blir det ju ännu surare! Då måste du gräva ett dike och leda bort vattnet.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: svea
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 232
Senast: Efwa
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 142
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp