Bukefalos 28 år!

"Göra om" sadel..

I

Ivy

\"Göra om\" sadel..

Har varit hos sadelmakaren och han tyckte min sadel var för bred. Jag trodde att min gamla var utom allt hopp men icke, han var övertygad om att det gick att fixa till.. Så, kan man ändra bommen på en "normal" sadel, dvs inte en jaguar el cobra med ställbar bom , om man öppnar upp sadeln??...eller hur gör man :confused: jag väntar spänt på att få tillbaks den och prova,,,
 
Re: \"Göra om\" sadel..

Det sadelmakaren förmodligen kommer att göra är att antingen värma och forma om ommen eller så läggs den i en form som man kan smalna av (ung skruvstäd).
Det är inte alla sadelmakare som vill göra detta på sadlar som inte är tillverade för det.
Om det är bra eller dåligt? Det finns en risk för att bommen inte tål det.
// Linda
 
Re: \"Göra om\" sadel..

Hej!

Vissa plast/kompositbommar går att värma om, även om jag personligen inte är så förtjust i det, det försvagar materialet något.

Är det däremot en sadel med koppjärn i metall, som är nitat, så skall man inte ge sig på det.
Vi har sett mer än ett fall där ett sådane ingrepp har gett spänningar i bommen, så att den sedan spruckit i bakvalvet.
En annan sak som händer med en sådan bom om man vidgar den, så reser den sig i bakvalvet, den blir alltså mer böjd. Samma sak fast tvärt om, när man gör den smalare, den blir rakare, alltså om man tittar på underlinjen av sadeln, ner mot hästryggen.
Detta kan också lätt studeras på Wintecs sadlar med utbytbara koppjärn.

Båttre i så fall att sälja sadeln och köpa en som passar.

Hug your horses!

/Mike - :devil: Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Re: \"Göra om\" sadel..

Det är träbom... Den går det väl inte att göra så mkt åt, sätta i en ny smalare?

Som sagt trodde jag inte att det fanns så mkt att göra åt sadeln utan var inställd på att köpa en ny, men sadelmakaren, som är erkänt duktig, var övertygad om att det skulle kunna gå att fixa till.. jag väntar med spänning på om den kommer att passa. Annars får jag väl köpa en ny, då har jag iaf prövat.
 
Re: \"Göra om\" sadel..

En annan sak som händer med en sådan bom om man vidgar den, så reser den sig i bakvalvet, den blir alltså mer böjd. Samma sak fast tvärt om, när man gör den smalare, den blir rakare, alltså om man tittar på underlinjen av sadeln, ner mot hästryggen.
Detta kan också lätt studeras på Wintecs sadlar med utbytbara koppjärn.

:bow: :bow:

Jag har funderat på varför sadlarna börjar glappa mera i bak om man vidgar dom fram, och nu vet jag :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
838
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 819
Senast: Linda_A
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 003
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp