Bukefalos 28 år!

Gott/nyttigt träningsgodis

paradox

Trådstartare
Insåg idag när jag körde lite frishejping (eller har funderat på det ett bra tag) att hunden nog äter alldeles för mycket korv:crazy:

Har en relativt svårmotiverad hund, det enda som funkar bra är korv och köttbullar. I vissa fall funkar lek, som i agilityn, och i avståndsövningar/snabba övningar som rutan, snabba inkallningar, inkallning med ställande osv, men så fort det blir finlir är det bara godis som gäller.

Han är ju inte så stor, och vi tränar en hel del, så även om han får små små bitar (kanske 3*3 mm) så blir det en hel del. Han äter i regel mer korv än vanlig mat på en dag, och det känns inte riktigt ok med tanke på näringsupptag, alla konserveringsmedel/konstigheter i korven.

Missförstå mig rätt, det går ingen omedelbar nöd på hunden, han är pigg och glad, bra aföring, glansig päls, bra i hull osv, men ändå..;)


Så, någon som har tips på vad jag kan ge honom i stället? måste nog vara nåt "köttigt", har funderat på torkad kyckling/annat kött. Torkad lever kör vi med ibland, men det är svårt att göra riktigt små bitar av det tycker jag.

Torrfoder och liknande duger inte, och frolic och liknande "mjuka" godisar blir han tjock av:p


Vad är nyttigare än korv som är lätt att ha med sig, göra små bitar av, inte överdrivet kladdigt osv? (och som inte är allt för dyrt)
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Kokt lever lovar att han inte ratar det.

koka det o skär det i lämpliga bitar. Vill du ha det mindre kladdigt så torka det lite i ugnen efter eller låt det ligga ute så det blir en torr skorpa på det.

Tänk på att skölja av den kokta levern innan du börjar skära i den så allt blod försvinner
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

kokt+torkad lever kör vi faktiskt en del med, och det funkar helt ok. Är dock lite lat så det är inte alltid jag orkar köpa hem och göra iordning (tar ju en stund, framför allt om man vill ha små bitar), men får nog ta mig i kragen och åka till affären och köpa lite.

Har dock hört att man inte ska ge för mycket lever (något säger för mycket A-vit, men kan minnas fel), men det kanske bara gäller rå? (och det äter han inte ens om man försöker truga i honom det:p)

Någon som vet?

Skölja av blodet har jag aldrig gjort, varför gör man det?

Fler tips välkommet!
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

"Torkad" blodpudding?


Har försökt torka i micron, men det blev bara bränt på utsidan och kladdigt ändå på nåt vänster, men ska prova i ugnen vid nästa lever-omgång!
 
Senast ändrad:
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Måste bara säga att min hund (som är kräsen) faktiskt ratar kokt och torkad lever. Såå irriterad var jag efter att ha hållt på och slabbat med det stinkande joxet och sen VÄGRAR hunden äta det. :eek: :D Men värt ett försök är det nog allt. Jag har köpt frystorkad lever, det gillar han däremot så det kanske är nåt. :)
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Bella blir lika het som ett fullblod innan löp när jag har lever i fickan. Frystorkad vart finns det?
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Jag menar det slimmiga som är runt levern när du kokat. Det är blod o det sköljer jag bort för det blir så kladdigt annars.
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Vanlig köttbit (gris/ox) koka, tärna el. tärna rå och torka i ugn.
Kyclinglever,fiskbullar, tärna torka i ugn. Gris el. oxtunga.Egengjorda köttbullar utan lök.
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Leverpastej/skinkost på tub? Inget kladd och lätt att anpassa mängd på, bara att sträcka fram och pressa ut lagom mängd.
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

+ alla andra

får åka till affären och se vad billigt kött det finns att torka :)

leverpastej på tub skulle jag nog kunna köra med när jag tränar hemma. Vet inte om jag skulle idas släpa med mig tuben ut på promenader och så, men man vet aldrig :)


Såg att jag hade blodpudding i frysen. Kanske får bli dagens projekt. Borde bara vara att tärna och skjuss in i ugnen:)


Edit: har alltid ratat saker på tub, men nu ju mer jag tänker på det...;)
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Jag brukar köpa billiga nötstekar och laga till det som rostbiff i ugnen. När steken är färdig så skär jag skivor och gör så stora bitar som jag vill ha, styckfryser bitarna, lägger i påse och plockar fram så mycket som behövs åt gången.
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

KL

Ost. En cheddar eller goda ar lagom mjuk att halla ihop nar man tarnar den och lagom hard att ha i fickan. Fordelen med ost ar att man kan ha den i munnen sjalv och att hunden far dela med sig nar man ar hungrig.:D
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Alla former av kött eller köttprodukter kan du skära i pyttipannasmå bitar och lägga på en tallrik ett tunt lager och mikra. mikra tills det bubblar och stäng av tills det slutar bubbla, kör igen och upprepa denna process tills du uppnått önskad torrhet. Du kan ha högre effekt och ha i dem längre i början. Ju torrare de är, desto lägre effekt och kortare tid, så de inte bränns. Det är mycket effektivare och energisnålare än att torka i ugn.

Eller gör hemmalagade hundkex:

ca 100-200 g malet kött/leverpastej/inälvsmat/fisk whatever rått
1-2 ägg
1 dl mjöl, gärna lite rismjöl eller maizena eller potatismjöl i
1 tsk bakpulver

Blanda ingredienserna. Lägg smeten i en plastpåse, knyt en knut och klipp hål i änden. Klicka ut små droppar smet på bakplåtspapper och grädda på ca 225 grader som småkakor. Om de inte är torra nog, så sätt in dem på eftervärme. Är inte helt 100% säker på hur mycket det ska vara av varje ingrediens, då jag brukar höfta, men börja med ägg och kött och blanda in mjöl tills det blir lagom konsistens. Det ska vara ganska fast, men inte ramla isär eller bli hård.

Lovar, om du gör detta på mal lever eller malda kycklinghjärtan, så kommer din hund att slå knut på sig för dem också.


Annars kan jag bara tipsa om att vara lite innovativ. Min hund var väldigt kräsen innan jag lyckades lära henne att ta det mesta och jobba för det mesta (genom att ingen mat kom gratis), men hon har alltid gillat kakor och bullar. Så då fick hon det ibland (naturligtvis inte så ofta). Kanelbullar är egentligen inte fasligt mkt onyttigare än mycket av det hundgodis som säljs i handeln...
Godis av torkad fisk brukar vara populärt. Omeletter av olika slags? Stekt potatis? Pasta? Broccoli?
Det är iaf lite grejer som min hund gillar.

En annan favorit här, är att tärna rått nötkött, eller rulla småsmå köttbullar av nötfärs och steka det jättekort på snorhög värme (så det liksom är blodigt i mitten). Inget du själv ska smaka på, om det är köttfärs du använder, men mums säger hunden. Något kladdigt dock må jag erkänna, men lite mer lätthanterligt än rå köttfärs.

Torkad vom i småbitar, om du kommer på ett bra sätt att dela dem på (och då får du gärna dela med dig om hur du gör), kanske funkar? Min älskar torkad vom. Vomkex tycker de flesta är goda, men är ändå inte lika goda som äkta varan.

Hmm, kommer inte på fler just nu, skriver kanske senare.
 
Senast ändrad:
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Tips med tub är att käka det själv tills tuben är halvtom, för då får den helt plötsligt plats i fickan! :idea:
Och det finns ju massor med grejer på tub, om din hund tål. Ost i alla smaker, makrill i tomatsås, tandkräm ;)
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

KL

Tack för alla svar, många av dom ska absolut testas. Torkade blodpudding i ugn igår, gick jättebra!:d

Ost i diverse former funkar inte, då han blir dålig i magen av det, så på tub får det bli leverastej eller liknande.

Försöker att inte ge honom så mycket kolhydrater (han får det han behöver genom fodret), då han lätt går upp av det och har lätt att få tandsten, så "köpehundgodis" samt bullar och liknande går bort:)
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Jag har ett bra tips!
Färdiga skinktärningar som man kan köpa typ tänkt till pizza/paj!
Dom är små, mjuka, och typ inga kalorier! Det har jag alltid till min hund och hon älskar dom.
Har föståss inte tänkt på om det är konseveringsmedel m.m.... men det måste ju va nyttigare än korv iallafall, för det är ju bara rent kött. Och inget med att steka/koka/skära osv.
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Jag har ett bra tips!
Färdiga skinktärningar som man kan köpa typ tänkt till pizza/paj!
Dom är små, mjuka, och typ inga kalorier! Det har jag alltid till min hund och hon älskar dom.
Har föståss inte tänkt på om det är konseveringsmedel m.m.... men det måste ju va nyttigare än korv iallafall, för det är ju bara rent kött. Och inget med att steka/koka/skära osv.

Men å andra sidan innehåller sådan skinka väldigt mycket salt till skillnad från korv.
 
Sv: Gott/nyttigt träningsgodis

Men å andra sidan innehåller sådan skinka väldigt mycket salt till skillnad från korv.


Precis, då vill jag hellre ha rent kött, även om det är mer jobb :)

Dessutom kan min hund inte hantera skinka. Han blir aldeles till sig och så biter han sönder mina fingrar och jag måste bli arg på honom samtidigt som jag belönar:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad är era hundars favoritgodis vid träning? Rangordna gärna med 1, 2, 3 osv om hunden har flera. Känner att det står helt still i...
2
Svar
27
· Visningar
2 159
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Jag använder ju torrfoder som träningsgodis. Smidigt att ha liggande i fickan, de får i sig rätt "bas" av näring osv de dagar en större...
Svar
7
· Visningar
653
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 275
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp