Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Texaz

Trådstartare
Känns såklart bra att ukrainare snabbt integreras, men blir lite fundersam över skillnaden mot andra flyktingar...
Att de bör få läsa svenska direkt, toppen, men det borde väl även andra flyktingar fått göra, för att kunna komma in i samhället.
Alla tar emot med öppna armar, ordnar boenden mm i överflöd.
Varför just ukrainare och inte när det kommer till andra flyktingar?🤔
 
Känns såklart bra att ukrainare snabbt integreras, men blir lite fundersam över skillnaden mot andra flyktingar...
Att de bör få läsa svenska direkt, toppen, men det borde väl även andra flyktingar fått göra, för att kunna komma in i samhället.
Alla tar emot med öppna armar, ordnar boenden mm i överflöd.
Varför just ukrainare och inte när det kommer till andra flyktingar?🤔
Fast lära sig språk får de väl inte enligt lag det är väl i så fall kommunerna som bjuder på det. Var det inte så att flyktingdirektivet inte inkluderade att lära ut svenska?
 
Jag är helt med på din fundering! Varför får inte alla flyktingar samma möjlighet att lära sig språk och börja jobba direkt när de kommit hit? Obegripligt!
Tror det är lättare med dem eftersom de kommer från en kultur där de ofta kan engelska och är vana vid att jobba, medan många kvinnor från Mellanöstern inte alltid har gått i skolan och inte har jobbat tidigare heller. Det är lättare att få ut någon i jobb om de har ett språk redan och är vana vid att jobba.

Det är väl också så att det har uttryckts att det man har lärt sig av flyktingkrisen 2015 så att det är därför det går fortare nu.
 
Känns såklart bra att ukrainare snabbt integreras, men blir lite fundersam över skillnaden mot andra flyktingar...
Att de bör få läsa svenska direkt, toppen, men det borde väl även andra flyktingar fått göra, för att kunna komma in i samhället.
Alla tar emot med öppna armar, ordnar boenden mm i överflöd.
Varför just ukrainare och inte när det kommer till andra flyktingar?🤔
Har tänkt på samma sak…
 
Känns såklart bra att ukrainare snabbt integreras, men blir lite fundersam över skillnaden mot andra flyktingar...
Att de bör få läsa svenska direkt, toppen, men det borde väl även andra flyktingar fått göra, för att kunna komma in i samhället.
Alla tar emot med öppna armar, ordnar boenden mm i överflöd.
Varför just ukrainare och inte när det kommer till andra flyktingar?🤔
Varför ukrainare är mer välkomna än andra? För att de är vita, främst
 
Min cyniska sida vill säga att det är för att de kommer ifrån en kultur som är mindre främmande för oss. Min ännu mer cyniska sida vill säga 'för att de är vita'.

Om särbehandling baserat på dessa grunder är fullständigt horribelt? Absolut. Om särbehandling baserat på dessa grunder ändå lite tyst accepteras av, jag vet inte, folk runtom oss? Chansen finns.
 
Det finns nog en hel del anledningar rent politiskt och ekonomiskt, som andra har skrivit på bra sätt här.

Men på nivån varför SD inte klagar över detta - folk från ukraina ser ofta ut som "svenskar", de kan inte särskiljas så lätt ut från mängden i offentliga områden, vilket innebär att dessa SD-svenskar slipper känna sig hotade om att hamna i minoritet (vilket är strunt såklart).
De är vita kort och slätt.
 
Det finns nog en hel del anledningar rent politiskt och ekonomiskt, som andra har skrivit på bra sätt här.

Men på nivån varför SD inte klagar över detta - folk från ukraina ser ofta ut som "svenskar", de kan inte särskiljas så lätt ut från mängden i offentliga områden, vilket innebär att dessa SD-svenskar slipper känna sig hotade om att hamna i minoritet (vilket är strunt såklart).
De är vita kort och slätt.
Inte bara det att de är vita, se mitt tidigare inlägg, de kan ta sig an den svenska kulturen på ett sätt som passar SD bra jämfört med människor från Mellanöstern. De är rätt typ av flyktingar helt enkelt Då är de liksom lite ursäktade att de ens är flyktingar och inte svenskar.
 
Inte bara det att de är vita, se mitt tidigare inlägg, de kan ta sig an den svenska kulturen på ett sätt som passar SD bra jämfört med människor från Mellanöstern. De är rätt typ av flyktingar helt enkelt Då är de liksom lite ursäktade att de ens är flyktingar och inte svenskar.
Absolut, jag räknade in det lite slarvigt i ekonomi (arbete).

Den andra delen av mitt inlägg var mera ett svar på frågan varför SD inte klagat så högljutt över dessa flyktingar, vad jag har sett åtminstone.
 
De särbehandlas enligt direktivet, men att det aktiverades så enkelt, och att de inte möter mer motstånd?
Hänger inte det mycket samman med att de redan hade rätt att vistas visumfritt inom EU? Det fanns alltså inte något val kring om de ska få komma in eller inte (vilket vanligtvis är fallet med flyktingar).

Istället blev det en fråga om hur man administrativt ska hantera situationen på ett snabbt sätt och då tog man till det regelverk som redan fanns tillhands. Sen tror jag det även var för att få igång den del av reglerna som handlar om att medlemsstaterna ska dela ansvaret, för att förebygga de inbördes konflikterna om fördelningen som blev av syrienvågen?

Jag reagerar mer över en del andra skillnader. Från myndigheternas sida att man släppte rabiesskyddet så totalt. Och hur det organiseras ett mottagande från civilsamhället som andra inte får. Att det helt plötsligt blir en diskussion om bidragsnivåerna är ok att leva på.
 
Känns såklart bra att ukrainare snabbt integreras, men blir lite fundersam över skillnaden mot andra flyktingar...
Ukraina har ett samarbetsavtal med Ukraina som en inkörsport till att göra Ukraina medlemmar i EU. Och det är ett grannland. Inte så konstigt att man försöker få in människor som går att få in i systemet så fort som möjligt. Det handlar ju om prioriteringar också.
 
Det spelar säkert roll att det är vita européer med en kultur som inte känns så främmande. Men det är också ett land som ligger nära och som väst har investerat mycket pengar och utbildning i. Många har en relation med Ukraina. Det är dessutom en taktisk fördel för Europa att ta emot familjer till soldater, det ökar troligen stridsvärdet att veta att familjen är i säkerhet.
 
Det finns nog en hel del anledningar rent politiskt och ekonomiskt, som andra har skrivit på bra sätt här.

Men på nivån varför SD inte klagar över detta - folk från ukraina ser ofta ut som "svenskar", de kan inte särskiljas så lätt ut från mängden i offentliga områden, vilket innebär att dessa SD-svenskar slipper känna sig hotade om att hamna i minoritet (vilket är strunt såklart).
De är vita kort och slätt.
Jag tror inte det handlar så mycket om att de är vita utan snarare att de inte är muslimer och att de kan förväntas integreras snabbt och väl i det svenska samhället och att det finns goda möjligheter för att de kan rösta på SD i framtiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 689
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 768
Senast: Saeta
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp