Bukefalos 28 år!

Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Det är väl ändå rätt rimligt att man skiljer på vilket paket med integreringsstöd man ger till de som har beslut om att stanna permanent, respektive de som ska vara här under en begränsad tidsperiod.
Att de inte är förbjudna att arbeta innebär snarare att de redan är i en bättre sits än asylsökande flyktningar, inte att det är konstigt att det inte är ännu mer som skiljer de grupperna åt?
Alla asylsökande som beviljas uppehållstillstånd får inte permanent direkt. De måste ha haft tillfälligt uppehållstillstånd i tre år innan de kan ansöka om PUT.
Så de som inte är från Ukraina och har TUT borde då inte få SFI-undervisning heller, de är ju också här tillfälligt …


https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Forlanga-tillstand.html

”För att kunna få permanent uppehållstillstånd måste du

  • ha bott i Sverige med uppehållstillstånd i minst tre år
  • uppfylla kraven för förlängt uppehållstillstånd
  • kunna försörja dig själv genom inkomster från anställning eller eget företag om du är 18 år eller äldre
  • leva ett skötsamt liv om du är 15 år eller äldre (du kan få avslag på din ansökan om du till exempel har begått brott).
Varje person måste själv uppfylla kraven för permanent uppehållstillstånd, oavsett om du har tidsbegränsat uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande, på grund av verkställighetshinder, på grund särskilt eller synnerligen ömmande omständigheter, eller om du har uppehållstillstånd som anhörig till en person som har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd av något av dessa skäl.”

Edit: Asylsökande kan få undantag från kravet på arbetstillstånd.
 
Senast ändrad:
Alla asylsökande som beviljas uppehållstillstånd får inte permanent direkt. De måste ha haft tillfälligt uppehållstillstånd i tre år innan de kan ansöka om PUT.
Så de som inte är från Ukraina och har TUT borde då inte få SFI-undervisning heller, de är ju också här tillfälligt …


https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Forlanga-tillstand.html

”För att kunna få permanent uppehållstillstånd måste du

  • ha bott i Sverige med uppehållstillstånd i minst tre år
  • uppfylla kraven för förlängt uppehållstillstånd
  • kunna försörja dig själv genom inkomster från anställning eller eget företag om du är 18 år eller äldre
  • leva ett skötsamt liv om du är 15 år eller äldre (du kan få avslag på din ansökan om du till exempel har begått brott).
Varje person måste själv uppfylla kraven för permanent uppehållstillstånd, oavsett om du har tidsbegränsat uppehållstillstånd som flykting eller alternativt skyddsbehövande, på grund av verkställighetshinder, på grund särskilt eller synnerligen ömmande omständigheter, eller om du har uppehållstillstånd som anhörig till en person som har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd av något av dessa skäl.”

Edit: Asylsökande kan få undantag från kravet på arbetstillstånd.
Det var relativt nya regler. Men oavsett så gäller resonemanget om att en får stanna utan prövning av om en har skäl eller inte, jämfört med den som prövats ha skäl. (jfr mitt inlägg #38)
Och den som prövats ha skäl måste väl anses stå närmare att bli kvar permanent, även om det finns administrativa krav att uppfylla (nu har jag inte läst allt, men det handlar väl inte om att rutinmässigt avgöra ifall asylskälen som sådana fortfarande kvarstår vid förlängningen/permanentningen?)

Varför skulle just ukrainarna få mer utbildning än asylsökande? Och varför skulle de jämställas med de som ändå prövats och fått ett beslut om att Sverige gör större långsiktiga utfästelser?

Jag säger inte att det ena eller andra är mer rätt. Men där finns hål i argumentationen om en bara säger att de borde få det som en annan grupp får, utan att göra jämförelser med andra grupper och motivera varför de ska jämställas med just den gruppen, samt problematisera gränsdragningarna mellan grupperna.
 
Idag har vi arbetarbrist och var även så när strömmen av finländare kom hit och så även när Chilenare kom med fler.
Flyktingar som kommit vid hög arbetslöshet har haft det svårare att komma in i samhället.

Vore ju även konstigt om vi (Sverige och EU) inte lärt oss något sedan 2016.

Min gissning är att det inte klagas är en blandning av att Sverige behöver arbetare nu efter pandemin, erfarenhet från tidigare stora flyktingströmmar, att deras kultur inte ser det som konstigt att kvinnor jobbar och säkert att det är just Ryssland som anfaller och många i Sverige är rädda för just Ryssland Sedan generationer tillbaka.

Tittar jag i backspegeln så tycker jag att hur arbetsmarknaden ser ut när flyktingströmmar kommer har ett för mig ganska tydligt samband.
 
Det var relativt nya regler. Men oavsett så gäller resonemanget om att en får stanna utan prövning av om en har skäl eller inte, jämfört med den som prövats ha skäl. (jfr mitt inlägg #38)
Och den som prövats ha skäl måste väl anses stå närmare att bli kvar permanent, även om det finns administrativa krav att uppfylla (nu har jag inte läst allt, men det handlar väl inte om att rutinmässigt avgöra ifall asylskälen som sådana fortfarande kvarstår vid förlängningen/permanentningen?)

Varför skulle just ukrainarna få mer utbildning än asylsökande? Och varför skulle de jämställas med de som ändå prövats och fått ett beslut om att Sverige gör större långsiktiga utfästelser?

Jag säger inte att det ena eller andra är mer rätt. Men där finns hål i argumentationen om en bara säger att de borde få det som en annan grupp får, utan att göra jämförelser med andra grupper och motivera varför de ska jämställas med just den gruppen, samt problematisera gränsdragningarna mellan grupperna.
Ukrainarna har ju fått en kollektiv prövning iom massflyktsdirektivet.
Fakta: Det är krig i Ukraina - många måste fly utomlands - massflyktsdirektivet i EU godkänner alla som lämnat Ukraina efter ett visst datum som flyktingar.

Var har jag skrivit att ukrainarna borde få mer utbildning än asylsökande? Jag anser att de ska ha samma rätt till SFI som andra flyktingar eftersom de är flyktingar.
 
Min cyniska sida vill säga att det är för att de kommer ifrån en kultur som är mindre främmande för oss. Min ännu mer cyniska sida vill säga 'för att de är vita'.

Om särbehandling baserat på dessa grunder är fullständigt horribelt? Absolut. Om särbehandling baserat på dessa grunder ändå lite tyst accepteras av, jag vet inte, folk runtom oss? Chansen finns.
Fast är det verkligen horribelt att behandla personer olika beroende på vad de har för bakgrund i arbetslivet och hur enkelt det är för dom att integreras?

Vi är ju Ukrainas närområde. Det blir inga större kulturkrockar, dessutom antas det att de flesta flyttar hem när det går. En hel del Ukrainare jobbade redan i olika länder i EU, och det är inte avgrundstora skillnader i arbetslivet i Ukraina vs Sverige.

Det är en helt annan sak att ta emot analfabeter från Somalien, men det har inte med hudfärg eller genetik att göra. Det är enligt mig rent ovetenskapligt att ignorera det faktum att olika länder har olika kulturer och förutsättningar för utbildning, och kulturkrockar är något som händer.

Vi tycker att vi tog emot många Syrier, men de länder som tog emot flest var de från närområdet. Jordanien tillexempel. Och det är betydligt lättare för en Syrier att integreras och börja jobba i Jordanien, jämfört med Sverige. Det har inte med hudfärgen att göra, utan vad man är van vid och kan.
 
Många som kom från Syrien 2015, pratade ju helt okej engelska och hade nog kunnat ta sig ut i arbetslivet fortare om de fått chansen.
Det är ju ren katastrof att man inaktiverar flyktingar på det sätt vi gör. Varför inte kasta in dem i skolbänken dag 1 de är här?
Av någon anledning klarar en flykting av att gå utan sysselsättning hur länge som helst men en sjuk svensk måste tillbaka till jobbet innan den är frisk för att inte bli passiviserad. Retoriken i systemet går inte ihop och alla lider av motsägelsen.
 
Det är ju ren katastrof att man inaktiverar flyktingar på det sätt vi gör. Varför inte kasta in dem i skolbänken dag 1 de är här?
Av någon anledning klarar en flykting av att gå utan sysselsättning hur länge som helst men en sjuk svensk måste tillbaka till jobbet innan den är frisk för att inte bli passiviserad. Retoriken i systemet går inte ihop och alla lider av motsägelsen.

Håller helt med! Ju fortare de kommer in i samhället, desto fortare integreras dom ju. Men just integrera är vi usla på i det här landet. De ska sitta på nått asylboende osv hur länge som helst och får inte göra nått.
 
Ukrainarna har ju fått en kollektiv prövning iom massflyktsdirektivet.
Fakta: Det är krig i Ukraina - många måste fly utomlands - massflyktsdirektivet i EU godkänner alla som flyktingar.

Var har jag skrivit att ukrainarna borde få mer utbildning än asylsökande? Jag anser att de ska ha samma rätt till SFI som andra flyktingar eftersom de är flyktingar.
Nja, grejen är väl att det inte görs några prövningar, utan att folk får en begränsad tid med automatik, bara för att man genom administrativt beslut klassat situationen så att andra regler ska tillämpas för att avlasta asylsystemet. Så oavsett hur du vänder på det så finns det en formell skillnad i hanteringsprocessen. Sen kan man diskutera vilka andra skillnader som ska komma av det eller inte. Men att det trots allt är grupper som är här baserat på olika förutsättningar kvarstår.

Du skrev att det var på grund av massflyktsdirektivet de inte har rätt till SFI. Utan massflyktsdirektivet skulle de väl varit hänvisade till att söka asyl på samma sätt som andra flyktingar och då inte haft rätt till utbildning för att asylsökande inte har det?

Du får nog förtydliga vad du menar med "samma rätt till SFI som andra flyktningar" och vilka du räknar in i "andra flyktingar" i det sammanhanget.
 
Tror det är lättare med dem eftersom de kommer från en kultur där de ofta kan engelska och är vana vid att jobba, medan många kvinnor från Mellanöstern inte alltid har gått i skolan och inte har jobbat tidigare heller. Det är lättare att få ut någon i jobb om de har ett språk redan och är vana vid att jobba.

Det är väl också så att det har uttryckts att det man har lärt sig av flyktingkrisen 2015 så att det är därför det går fortare nu.
Vilka kulturer är inte vana vid att jobba?

(de iranier jag känner är rejält mycket högre utbildade än de svenskar jag känner)
 
Förhoppningsvis öppnar ukrainarna ögonen på fler hur Sveriges "generösa" flyktingmottagande egentligen ser ut, så att alla som kommer hit behandlas bättre.

Det är svårt för alla att leva i det här landet på max 71 kr om dagen och utan personnummer. Människor blir inte bättre integrerade av att inte kunna ta hit sina familjer etc.
 
Rent krasst, är det inte för att det är de rika och välutbildade iranierna som haft möjlighet att ta dig till Sverige? Det är knappast de lågutbildade fattiga iranierna som kunnat flytta hit.
Iran är inte eftersatt vad gäller utbildning. Barnen går i skola och som jag förstått så funkar universitet som här. Jag stötte inte på en enda iranier som inte pratade engelska när jag var där.
Givetvis finns det folk som har lägre utbildning där precis som här men utbredd analfabetism är inget stort problem i det landet.
 
Iran är inte eftersatt vad gäller utbildning. Barnen går i skola och som jag förstått så funkar universitet som här. Jag stötte inte på en enda iranier som inte pratade engelska när jag var där.
Givetvis finns det folk som har lägre utbildning där precis som här men utbredd analfabetism är inget stort problem i det landet.

Det sa jag inte. Men generellt sett är det inte de fattiga och lågutbildade som flyttar utomlands (frivilligt eller som flykting).
 
Det sa jag inte. Men generellt sett är det inte de fattiga och lågutbildade som flyttar utomlands (frivilligt eller som flykting).
Fast det där är en sanning med mycket modifikation. Det kommer hit rätt många som är både fattiga och lågutbildade. Det är ju inte ovanligt med analfabeter. Visst är pengar en faktor i att ta sig hit men knappast den enda.
 
Men då faller tesen om att det skulle handla om utbildningsnivå eller engelskakunskaper. Och vi återgår till att det handlar om just rasism.

Jag har inte sagt att det handlar om språkkunskaper eller utbildningsnivå. Jag tror att det handlar om kultur och religion. Det faktum att ukrainare kommer från en kristen europeisk kulturbakgrund.
 
Men då faller tesen om att det skulle handla om utbildningsnivå eller engelskakunskaper. Och vi återgår till att det handlar om just rasism.

Självklart handlar det om rasism. Men det innebär inte att det även handlar om andra faktorer som utbildningsgrad, kultur, religion osv. Det är mer än en faktor som spelar in i dessa frågor, och jag ser inte att diskussionerna, eller flyktingarna, gynnas av att vi försöker förenkla och göra det svartvitt.

Självklart gynnas ukrainska flyktingar av att de kommer från vårt närområde. De delar vår europeiska historia och kultur i hög utsträckning, och har nyligen invaderats av Ryssland, vilket vi i hög grad kan sympatisera med. Vi (generaliserar vilt här) känner en gemenskap med Ukrainas krig, och vill stötta Ukraina på flera plan, bland annat genom att ge en fristad för icke-stridande. När det gäller själva regelverket så är detta dock helt styrt av EU, och det faktum att EU har valt att stödja Ukraina, samt att Ukraina under en längre period innan kriget har haft möljighet att resa inom EU utan visum.

Flera andra invandringsgrupper missgynnas såklart av samma anledningar, de delar inte vår kultur, vår historia eller vår sekulära livsåskådning. Det blir kulturkrockar, både mindre och större. Det har kommit ett större antal flyktingar från områden där utbildning saknas, eller är extremt eftersatt med svenska mått, och från områden där det råder en extremt annorlunda syn på jämställdhet, liberala värderingar och religionens plats i det offentliga. Självklart medför detta att det blir svårt med integrationen.

Det går inte att enbart skylla på rasism när det kommer till att vissa invandrargrupper har betydligt högre arbetslöshet, och att många inom gruppen aldrig förväntas kunna försörja sig själva. Självklart bidrar kulturkrockar till att svenskar blir obekväma, och då är det lätt att falla in i det trygga och vardagsrasismen brer ut sig, vilket ger ett ökat utrymme för den öppna rasismen i det offentliga. Men de stora kulturkrockarna kan inte ignoreras, och skuffas undan, genom att skylla på rasism. Det är ett problem att många invandrargrupper anser att religionen ska få ta plats i det offentliga rummet, att kvinnor och män ska behandlas olika, könssegregerad simundervisning osv. Detta måste ifrågasättas, och belysas i politiken och i övrigt. Hur gör vi för att dessa frågor och krav inte ens ska uppstå i ett sekulärt, jämställd samhälle? Det medför även svårigheter att bevilja asyl till stora grupper av flyktingar vars utbildningsnivå gör att de aldrig, eller i väldigt låg utsträckning, kommer att kunna arbeta och försörja sig själva i Sverige. Hur ska vi tillgodose deras försörjning?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 366
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 896
Senast: Saeta
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp