Bukefalos 28 år!

"Grälet" i TV

Sv: "Grälet" i TV

Jag förstår vad du menar!
Men JT har kunnat sluta tryckt och lagt sig i dödens eller gått ner i rygg på henne för plats fans ju!Varför ska hon bära hundhuvudet när JT var lika stor bov i dramat.

Vaddå "hon bära hundhuvudet"? På de travforum jag bevistar så är det nästan uteslutande Takter som kritiseras. I somliga fall kritiseras båda två, men ingenstans har jag läst att Therese ensam kritiseras? Mer än av Takter själv då...
 
Sv: "Grälet" i TV

Jag förstår vad du menar!
Men JT har kunnat sluta tryckt och lagt sig i dödens eller gått ner i rygg på henne för plats fans ju!Varför ska hon bära hundhuvudet när JT var lika stor bov i dramat.

Ja absolut, det håller jag fullständigt med om.
Tyvärr är det ju så att de stora grabbarna oftast kommer undan med det mesta, medan amatörer/lärlingar klandras för alla fel de gör. Det är mindre trevligt såklart....:(
Även om båda körde uselt i just det här fallet. Visserligen menar nog ingen att JT gjorde rätt heller....
 
Senast ändrad:
Sv: "Grälet" i TV

Vaddå "hon bära hundhuvudet"? På de travforum jag bevistar så är det nästan uteslutande Takter som kritiseras. I somliga fall kritiseras båda två, men ingenstans har jag läst att Therese ensam kritiseras? Mer än av Takter själv då...

Jag uttryckte mig dumt där!
Det är ingen som sagt att hon ska bära "hundhuvudet",det var vad jag kände!
 
Sv: "Grälet" i TV

:bow: Om nån körde upp bredvid mig, gapade, skrek och förväntade sig att jag skulle släppa bara för att "störst kör först" så hade jag svarat ledningen till sista blodsdroppen...
Det hade jag med! Modigt gjort att inte likt en feg hund med svansen mellan benen släppa.
Det händer ju ochså titt som tätt att kuskar (främst catch) kör slut på sin(annans)häst för att sätta sig i respekt hos de andra. Jag SKA ha ledning-släpp eller vi dör båda.........eller Har jag fått ledning släpper JAG aldrig, tycker du på mig dör vi båda.
gulan
 
Sv: "Grälet" i TV

Ser du en lång rad med datum till vänster? Orange text med svart bakgrund. Längst upp ska det stå "trav".
En bit ned står det "Vinnare V65 090620" - den är det. :)
 
Sv: "Grälet" i TV

Det hade jag med! Modigt gjort att inte likt en feg hund med svansen mellan benen släppa.
Det händer ju ochså titt som tätt att kuskar (främst catch) kör slut på sin(annans)häst för att sätta sig i respekt hos de andra. Jag SKA ha ledning-släpp eller vi dör båda.........eller Har jag fått ledning släpper JAG aldrig, tycker du på mig dör vi båda.
gulan

Jag kan nog hålla med dig men faan alltså att JT kan vara så korkad tycka att det är systemet. Felet är att om fler svarar så kommer inte alla CDs att vinna varenda lopp utan kanske fler kommer att stoppa dom. Det är det som är spelsäkerhet att ingen är en "säker" spik alla kan vinna.
 
Sv: "Grälet" i TV

:bow: Om nån körde upp bredvid mig, gapade, skrek och förväntade sig att jag skulle släppa bara för att "störst kör först" så hade jag svarat ledningen till sista blodsdroppen...Inte fan får de gapa och beté sig hur som helst:(
Ok. men svara då varför den häst som du då kör ska behöva lida för detta. Är den nån som viftar för mycket med körspöt så kallar ni dom djurplågare men om ni själva kör ihjäl en häst över 3000m så är det alltså ok bara för att ni inte kan ta "skit" av en annan kusk under loppet.

Det måste ju vara bättre att ta hand om sin häst på bästa sätt under loppet och sedan lämna in en protest efter målgång. Man hade kanske till och med fått med sig lite pengar från loppet.
 
Senast ändrad:
Sv: "Grälet" i TV

Delvis knapplån

Självklart ska lärlingar och amatörer som kört tillräckligt många lopp få köra även i rikstoton, jag vill i alla fall inte ha en sport där enbart catchdrivers som känner varandra väl sitter och kör mot varandra...

Dock i det här fallet kan jag inte förstå, om nu Therese redan innan tänkte släppa ledningen, varför inte göra det direkt då? Då hade det troligen inte blivit någon diskussion.

För övrigt är det inte okej att kalla någon som är mindre rutinerad, amatör, lärling eller till och med för att man inte är rätt kön, för det ena och det andra... Lika lite som det inte är okej att köra ihjäl sin häst för att man blir arg, och då spelar det ingen roll om man heter Therese, Ludde eller Olle. Jag som hästägare hade blivit pissed efter ett sånt lopp kan jag säga, den personen, oavsett licenstillhörighet, hade kört sitt sista lopp åt mig i alla fall.
 
Sv: "Grälet" i TV

Dock i det här fallet kan jag inte förstå, om nu Therese redan innan tänkte släppa ledningen, varför inte göra det direkt då? Då hade det troligen inte blivit någon diskussion.


Men hon sa väl att hästen först självmant svarade ut Takters häst när den kom upp på utsidan och att han då hade börjat gorma på henne.
 
Sv: "Grälet" i TV

Men hon sa väl att hästen först självmant svarade ut Takters häst när den kom upp på utsidan och att han då hade börjat gorma på henne.

Celan är en väldigt stark häst MEN Johnny började gorma på henne redan innan han ens kommit upp bredvid henne. Allt ifrån jävla skitunge till förbannade snorunge och diverse otrevligheter sa han alltså INNAN han kommit upp bredvid henne.
Therese kanske gjorde fel som svarade, men johnny gjorde definitivt fel som började gorma innan han ens närmat sejj ledningen!
Synd för Celan som hade behövt en rygg att gå i och synd för therese som nu blir smutskastad av Takter. Tur hon har arbetsgivare som låter henne köra och visa hur duktig hon är ändå!
 
Sv: "Grälet" i TV

*knapplån*

Jag har rensat bort några inlägg i tråden.

Diskutera gärna det aktuella fallet, men LÅT BLI att diskutera andra personers kvalítéer eller brist på såna! Det har liksom inte med saken att göra och bryter mot forumreglerna!

/moderatorn
 
Sv: "Grälet" i TV

....följer denna diskussion med ett leende:p

Tänk vad många "förståsigpåare" det finns.... så många staketkuskar som vet och kan (och ofta har de inte ens kört ett lopp själva, de vet & kan i allafall).

Det är skitlätt att stå vid sidan om och säga hur det ska göras (särskilt när man har facit i hand = sett resultatet), att köra samma lopp själv är inte lika
lätt!
Tar du ett felaktigt beslut "sitter du i maskinen" och får ta konsekvenserna därav.

Jag har full försåelse för att Therese agerade & reagerade som hon gjorde, sen kanske lite media träning hade varit på sin plats... Hon hade säkert uttryckt sig lite annorlunda i intervjun om hon vetat vilken vändning det här skulle ta:o

Att Takter reagerar som han gör är än en gång ett bevis på att det här är en liga/lekstuga för vissa utvalda, en lekplats för "de stora pojkarna", under förespegling att det är en tävling (där vi amatörer finns till av en enda anledning; att hålla dessa cd:s med hästmaterial att köra i lopp)

Tävlar man kör man för bästa möjliga placering, man lägger sig inte platt på rygg för att någon på papperet är bättre. Alla lopp ska köras innan vinnaren koras & pengarna delas ut.

...annars kanske vi ska börja med direktutbetalningar till alla stortränare/catchdrivers, så kan vi andra stanna hemma (så slipper vi slita på våra hästar & minskar därigenom skaderisken mm):idea:
 
Sv: "Grälet" i TV

Tänk vad många "förståsigpåare" det finns.... så många staketkuskar som vet och kan (och ofta har de inte ens kört ett lopp själva, de vet & kan i allafall).

Det är skitlätt att stå vid sidan om och säga hur det ska göras (särskilt när man har facit i hand = sett resultatet), att köra samma lopp själv är inte lika
lätt!

Här handlar det väl ändå inte om att vara staketkusk och veta bäst?
Det handlar om att veta att en häst tar stryk av sådan körning. Med andra ord - det är vi tränare som gråter blod och blir oroliga om vi har en häst som utsätts för sådan körning.
Visst är vi bara människor, och så är även kuskarna. MEN - man bör ändå köra med huvudet och tänka på att det är levande varelser man hanterar. Dessa bör hanteras med varsamhet eftersom de ska hålla mer än ett lopp. Att då som kusk låta hästen lida pga en personlig vendetta är inte ok. Man kanske borde låta kuskarna gå en kurs i anger management....;)
Det här gäller ju alla kuskar som kör på detta viset, inte bara de två som var med i denna händelse. Sen är det ändå en viss skillnad i ett kortlopp mot ett stayerlopp på över 3 km.....

/Sandrah - aldrig kört lopp men väl tränat häst ett tag. :cool:
 
Sv: "Grälet" i TV

Ok.

Det måste ju vara bättre att ta hand om sin häst på bästa sätt under loppet och sedan lämna in en protest efter målgång. Man hade kanske till och med fått med sig lite pengar från loppet.


:D Kan inte låta bli att skratta högt nu:D lämna in en protest efter målgång?? Som lärling jämtemot en "storfräsare"?? Haha tyvärr skulle du bara bli skrattad i ansiktet då:( En gång var min kompis ut med sin häst-en mindre betrodd äldre märr med en inte alltför rutinerad, men väldigt duktig, lärling i jollen. Rygg ledaren får hon. I sista sväng kommer en "stor kusk" fram i dödens varav dennes häst är så ofärdig att den kraftigt bryter ner på märren och halvt orsakar en olycka i och med att den håller på att "strika" fältet. Kompisens häst och kusk väjer inåt för att det inte finns nånstans att ta vägen och trots att den inte vinner nånting i position så blir den diskad 3 kört utanför bangränsen:confused: Protest lämnades in och film kollades och klart och tydligt så prejar "stora kusken" ner "lilla kusken" utanför banan men det hjälpte inte utan ett hånskratt var vad de fick av måldomarnämnden...:(

Vem minns inte Ludde med samuraj F. i spetskörning mot rally harry och dennes kusk i V64?! Hon snuvar ludde på ledningen och för att det går för fort så felar luddes häst i första sväng. Hon är 3 längder före då hon går ner framför men ändå är ludde skitförbannad och skriker sen i intervjun att "vad fan, ser ni inte filmen" Jo det var just vad alla såg om och om igen men trots det så straffades denna lärling/amatör med avstängning och böter för att en "stor" höjde rösten :devil:

För det andra så gristravade JT häst och jag skulle aldrig släppa till en häst som såg så ofräsh ut för att garanterat sitta fast i rygg på denna då den kastar in handduken...

Sen kan jag givetvis inte försvara att det var shysst mot hästen men åter igen så hade lika gärna JT kunna ta upp
 
Sv: "Grälet" i TV

Men hon sa väl att hästen först självmant svarade ut Takters häst när den kom upp på utsidan och att han då hade börjat gorma på henne.


Vad hon säger och vad hon i loppet som kusk gör är två helt skilda saker.

Jag har nu kollat loppet,, Lilla fröken "bombar" till spets och fortsätter dra i högt tempo,, efter 1000 meter kommer JT glidande upp på utsidan och då lägger lilla fröken pisken på rumpan på sin häst, och ber den gå för drivning,, tror fasen att TJ i det läget börjar kasta skit och kallar henne för, ja vad vet jag... Fel av TJ att börja komma med ordbajseri i loppet men den lärlingen borde nog gå en körkusr innan nästa start i riks totto. Ovanpå allt så säger hon efteråt att hon ville ha en rygg att gå i,, får man rygg om man driver sin häst när en annan smyger upp jämsides??? Sedan galopperar lilla frökens häst och det tar henne drygt ett halft varv att få den att åter ställa sig i trav!!!! Innan loppet va det ett repotage om styrketräning,, lilla fröken kanske innan nästa rikstotto lopp borde träna upp sin kropp.

Visst,, det är alltid väldigt tacksamt att i lopp munhuggas med vissa kuskar för dom blir skitförbannade och får hjärnblödning,, gör man det bara på rätt sätt till rätt kusk så kan en så enkel sak vara ett vinnande koncept. Sen finns det vissa andra kuskar som är så balancerade att dom varken verkar se eller höra och dom e skit tråkiga att försöka hetsa till felaktigt beslut i loppet.

En bra kusk är inte enbart bra på att köra lopp utan en bra kusk har även ett stenhårt mentalt körsätt.

Loppet va kul att se eftersom man inte spelade och det hände lite grejer, men kraven på deltagande kuskar i riks och v75 lopp måste hålla en viss nivå. Det va inte så många veckor sedan en annan "pajas" (som Ludde kallade denna sk kusk för) höll på att ställa till med en riktig olycka i v75 7.

Det är för mkt pengar inblandade i dessa typ av lopp för att ngn ska få tjansen att "lära sig" Det påminner om att man på en formel ett tävling skulle ta med en bilskole elev som förare i en av bilarna,, Troligt???? Näääää,,,,
 
Sv: "Grälet" i TV

Visst,, det är alltid väldigt tacksamt att i lopp munhuggas med vissa kuskar för dom blir skitförbannade och får hjärnblödning,, gör man det bara på rätt sätt till rätt kusk så kan en så enkel sak vara ett vinnande koncept. Sen finns det vissa andra kuskar som är så balancerade att dom varken verkar se eller höra och dom e skit tråkiga att försöka hetsa till felaktigt beslut i loppet.

En bra kusk är inte enbart bra på att köra lopp utan en bra kusk har även ett stenhårt mentalt körsätt.



Det är för mkt pengar inblandade i dessa typ av lopp för att ngn ska få tjansen att "lära sig" Det påminner om att man på en formel ett tävling skulle ta med en bilskole elev som förare i en av bilarna,, Troligt???? Näääää,,,,


Jag håller faktiskt med dig Coari. Man måste kunna blunda för otrevligheter som sägs i loppen. Det finns en nordiskusk här i Dalarna som är känd för att skrika både det ena och det andra till alla som är med i de lopp han kör i. Som tur är verkar det som att alla lärt sig att han är sån. Numer har ju alla gaddat ihop sig mot honom och de stänger gärna in honom så fort de får chansen. :grin: Visst är det lätt att ta illa upp om nån är dum i mun, men man får helt enkelt bita ihop. Man kan ge igen med en käftsmäll eller nåt sen istället. :angel:

Att lärlingar får köra är jättebra men kraven i just V75 borde vara högre, det håller jag med om. Inför ett särskilt lopp för endast lärlingar varje lördag istället!
 
Sv: "Grälet" i TV

Travloppen börjar alltid med att man kör till i starten,så att man får en så bra position som möjligt.Så var de i detta fallet oxå.Personligen så tycker jag att det är bra att lärlingar och amatörer ska få vara med och köra i rikstottoloppen
annars får vi snart en utdöende sport.Och om vi ska få någon tillväxt i våran sport så är det rätt att låta lärlingar köra loppen.Dom "stora"kuskarna kör många gånger bort hästar i loppen ,men då är det "sån,t som händer".
Den som gjorde bort sig i det aktuella fallet som nu diskuteras är JT som kan ställa sig i TV och tycka att lärlingen gjorde fel och själ ligga utvändigt och trycka på som en idiot.Jag har alltid tycket att JT var en bra kusk och människa men nu sjönk han i mina ögon.Och jag undrar om diskusionen ens har kommit upp om det varit två catchdrivers det handlat om?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 910
Senast: Mustasukka
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp