Bukefalos 28 år!

"Grälet" i TV

Sv: "Grälet" i TV

KL

Jag ser saken ur två vinklar:
Rent tävlingsmässigt så är det ju rent idiotiskt att i ett lopp över mastiga tre varv med fältets sämsta häst inte vilja ha rygg på loppets bästa häst. Kalkonmässigt av TAA, och att dumhetsdrygt svara bara för att jävlas är möjligen förståeligt men inte acceptabelt.

Johnnys uttalande efter loppet är mycket, mycket olyckligt. Han som ju är en av landets främsta kuskar ska ju vara en förebild för unga människor. Hur ska dessa unga människor som hör och ser Johnny säga dessa korkade ord tordas ta steget att köra lopp nu? Vad ska de tänka? Står de i valet och kvalet att satsa på travet och skaffa körlicens så tog de sannolikt inte ett steg framåt i lördags...
 
Sv: "Grälet" i TV

Att lärlingar får köra är jättebra men kraven i just V75 borde vara högre, det håller jag med om. Inför ett särskilt lopp för endast lärlingar varje lördag istället!


Det brukar faktiskt nu för tiden titt som tätt finnas med ett lärlingslopp på V75, och gärna lägger dom i proppen in att det endast är för ston.

Loppet e ofta mkt spelvänligt,, man skiter i att spela på dom som gasar i starten och läser av dom lärlingar som startar med bra hästar och vet va mållinjen ligger. Ofta mkt händelserika lopp och mkt spelvänliga!!!

En gång hade jag en starthäst just inom rikstotton med en lärling. Jag sa efter värmningen att det här ser bra ut,, du får fria körorder. Tänk dock på att hästen går bättre i ryggar än i spets och har en otrolig spid sista 300 om den bara ligger i andra tredje ytter eller rygg på en stark häst som går hela vägen.

Va händer???? Pang till spets och svarar när favoriten ställer en fråga,, det höll till 700 kvar sedan svimmande hästen..

Efter loppet frågade jag va fan höll du på me??? Va den så het att du inte kunde släppa ledningen och ta den bästa ryggen du kunde få???

Ja men va fan svarade h*n,, nu e det rikstottolopp och man vill ju gärna vara med på TV så länge som möjligt!

Blir man mer förbannad då som hästägare??? Nää faktiskt inte,, bara får en viss förståelse för att det finns olika sätt att "visa upp sig"
 
Sv: "Grälet" i TV

Jag har nu kollat loppet,, Lilla fröken "bombar" till spets och fortsätter dra i högt tempo,, efter 1000 meter kommer JT glidande upp på utsidan och då lägger lilla fröken pisken på rumpan på sin häst, och ber den gå för drivning,, tror fasen att TJ i det läget börjar kasta skit och kallar henne för, ja vad vet jag... Fel av TJ att börja komma med ordbajseri i loppet men den lärlingen borde nog gå en körkusr innan nästa start i riks totto. Ovanpå allt så säger hon efteråt att hon ville ha en rygg att gå i,, får man rygg om man driver sin häst när en annan smyger upp jämsides??? Sedan galopperar lilla frökens häst och det tar henne drygt ett halft varv att få den att åter ställa sig i trav!!!! Innan loppet va det ett repotage om styrketräning,, lilla fröken kanske innan nästa rikstotto lopp borde träna upp sin kropp.

Visst,, det är alltid väldigt tacksamt att i lopp munhuggas med vissa kuskar för dom blir skitförbannade och får hjärnblödning,, gör man det bara på rätt sätt till rätt kusk så kan en så enkel sak vara ett vinnande koncept. Sen finns det vissa andra kuskar som är så balancerade att dom varken verkar se eller höra och dom e skit tråkiga att försöka hetsa till felaktigt beslut i loppet.

En bra kusk är inte enbart bra på att köra lopp utan en bra kusk har även ett stenhårt mentalt körsätt.

Loppet va kul att se eftersom man inte spelade och det hände lite grejer, men kraven på deltagande kuskar i riks och v75 lopp måste hålla en viss nivå. Det va inte så många veckor sedan en annan "pajas" (som Ludde kallade denna sk kusk för) höll på att ställa till med en riktig olycka i v75 7.

Det är för mkt pengar inblandade i dessa typ av lopp för att ngn ska få tjansen att "lära sig" Det påminner om att man på en formel ett tävling skulle ta med en bilskole elev som förare i en av bilarna,, Troligt???? Näääää,,,,

För det första, Springspår är väldigt tacksamt om man har startsnabb häst alla vill ju in till sargen så fort som möjligt. Att hästen sen blir stark och pullar som en gris om man tar i honom är ju bara att beklaga.
Det där med att "komma glidande" stämmer inte riktigt, Johnny började gorma på therese långt innan han ens fått tätkänning! Hade han bara kört upp bredvid som man oftast gör i lopp hade han fått ledningen och therese en rygg att gå i.
För det andra, sluta kalla min syster för lilla fröken, hon är inte en treåring som gjort fel i sandlådan på dagis!

// Breakdance som stod vid sidan och hörde varenda ord av JTs ordbajseri och dessutom fick ta hand om en mkt upprörd, ledsen och besviken lillasyster efter mål (ja, jt var en av hennes största förebilder inom travet)
 
Sv: "Grälet" i TV

Man bör nog ändå komma ihåg att båda kuskarna kunde ha gjort annorlunda i detta fall. Även JT. Han föregick verkligen inte med gott exempel på något sätt. Varken före eller efter loppet. Tyvärr.

(Hmm...jag menade att svara Coari här, men jag tror det inlägget han skrev togs bort?)
 
Sv: "Grälet" i TV

Min fråga är,ska inga lärlingar över huvudtaget få köra rikstotto lopp?
Jag tänker på dom lärlingarna som "ständigt"sitter och kör i dom lopppen och gör det bra!Var går gränsen?Någonstans måste man ju börja,även Örja kilström och Björn Goop har varit nybörjare!
 
Sv: "Grälet" i TV

Man kanske bör ha viss erfarenhet, tex antal körda/vunna lopp om det nu inte är ett rent lärlingslopp men även där kanke man bör ha regler om vilka som får köra....för i ärlighetens namn så är det mycket buskörning i de loppen.
Jag har använt en del rutinerade lärlingar.
Fast JT var ju heller inte så hygglig mot hästen och skulle ha däng han med :D ..men han blev nog chockad när en 172 oddsare svarade hans favorit ..som ska ut nu igen på fredag :eek:
 
Sv: "Grälet" i TV

Vi har oxå satt upp lärlingar på våra hästar,ju mer dom får köra desto mer rutin får dom ju.Sen är de ju så att en del lärlingar har det ju mer förspänt än andra.
En amatör måste ha kört minst 25 lopp för att över huvudtaget få köra andras hästar,hur är det med lärlingar?Finns det någon liknande regel för dom?
Ja,visst är det så att det är mer buskörning i lärlings loppen,och jag tror inte att dom tjänar på att sitta i loppen och köra som idioter.Jo,JT får ingen guldstjärna av mig i alla fall,han sjönk i mina ögon i alla fall.Tyvärr är det ju så att bara för att dom stora kuskarna kör favoriten så tror dom att dom kan köra som dom vill!
 
Sv: "Grälet" i TV

För att få köra på V75 måste du ha kört 100 lopp och V65 50 lopp om jag inte minns fel. Körsvenskategorierna står längst fram i propositionerna, jag har dem inte här.
 
Sv: "Grälet" i TV

För att få köra på V75 måste du ha kört 100 lopp och V65 50 lopp om jag inte minns fel. Körsvenskategorierna står längst fram i propositionerna, jag har dem inte här.

Som lärling eller som amatör?
 
Sv: "Grälet" i TV

Nu har jag kollat upp licensbestämmelserna 2009..

Som lärling krävs 25 lopp (varav minst 5 de sista två åren) för att få köra V65 och V64 på andra banor än Solvalla, Åby och Jägersro.
50 lopp(varav minst 10 sista två åren) för att få köra professionella lopp på Solvalla, Åby och Jägersro.
100 lopp för att få köra på V75
Undantag kan göras i propositioner.

Som amatör får du köra din egen eller delägda häst på alla banor utom Solvalla, Åby och Jägersro om du gått igenom godkänd utbildningsomgång och samma krav som för lärlingar uppåt.
25 lopp för att få köra andras hästar i annat än amatörlopp och sedan samma krav uppåt.
 
Sv: "Grälet" i TV

Ja,då är det ju inga orutinerade lärlingar som kör loppen som det diskuteras om,fel kan alla göra det är mänskligt.
 
Sv: "Grälet" i TV

*Knapplån*
Ska bara påpeka att det aktuella loppet INTE var ett rikstotolopp som det felaktigt påstås i tråden. Det var ett "vanligt" V65-lopp som 40.000 kr i förstapris. Ska CD-maffian ha även dessa lopp för sig själv i sin klubb kommer svensk travsport att snart vara ett minne blott.

Aktuell lärling har faktiskt kört över 50 lopp på det dryga året som hon innehaft licens. Det anser jag vara tillräckligt mycket för att få köra denna lopptyp, så jag håller inte med JT att det är fel på reglementet.

En annan sak i reglementet är att kuskar inte får prata (eller skrika) med varandra under loppen, så hade JT hållit sig till reglerna hade det nog gått bättre. Att vara oförskämd bör vara tillräckligt till grund för en avstägning, oavsett om det är mot funktionär eller medtävlare. Typ, "olämpligt uppträdande".
 
Sv: "Grälet" i TV

Ja,en bekant till mig blev utskälld efter en incident i ett lopp,han som skällde blev avstängd i 2 veckor.Så någon påföljd borde väll JT fått tycker man.
 
Sv: "Grälet" i TV

Ja,en bekant till mig blev utskälld efter en incident i ett lopp,han som skällde blev avstängd i 2 veckor.Så någon påföljd borde väll JT fått tycker man.

Som sagt ett par månaders avstängning minst i min mening...
Det är sånt här som skadar travets anseende och fram för allt spelsäkerheten!!!
 
Sv: "Grälet" i TV

Som sagt ett par månaders avstängning minst i min mening...
Det är sånt här som skadar travets anseende och fram för allt spelsäkerheten!!!

Och den personen som svarade ledningen enbart för att hon ansåg sig blivit verbalt förolämpad, lite senare får galopp på sin häst och i 300 meter sitter kvar på innerspår utan att flytta ut sin häst i loppet för att inte störa övriga ekipage ska naturligtvis frias helt???

Har jag uppfattat reglementet rätt???

I så fall tror jag inte själv travets anseende har skadats,, däremot så har det skadat travets spelarkår ngt helt enormt.. Spelsäkerheten bygger på att samtliga kuskar kör sin häst för bästa möjliga placering,, sedan är det upp till spelarna att analyser resp. häst:s vinst tjanser, en 100 oddsare talar väl sitt tydliga språk om hur spelarna har analyserat loppet och skickligt analyserat av dom även i detta fall med resultatet i hand.

Visst jag tycker fortfarande att det va en liten färgklick för det blev ju ingen "gåsmarsh" i detta lopp men det va flera ekipage med i detta lopp och dom kuskarna som satt lite längre bak med friska hästar sista 1000 tyckte inte det va lika roligt att få sina tjanser helt spolierade.
 
Sv: "Grälet" i TV

Glöm inte...

bakom varje häst sitter (ännu i alla fall) en människa. Det innebär alltid en risk för felbeslut och felbedömningar. Den så kallade mänskliga faktorn och mänskliga misstag.

Visst händer det att människor tappar humöret. Om någon förolämpar en annan person är risken stor att den andra personen tar illa vid sig och kanske inte helt tänker klart. Det händer dagligen att människor blir förolämpade och tappar humöret. Ibland på kontoret, ibland på ishockeyplanen, ibland på krogen, ibland i trafiken och ibland (men väldigt sällan) på travbanan. Det kan få olika konsekvenser för den som förolämpar en annan person beroende på var det sker. Risken att åka på en smäll är relativt stor om du befinner dig på ishockeyplanen eller krogen. Det k-a-n får riktigt ödesdigra konsekvenser om du sitter i en bil.

Slutsats, förolämpa inte en annan person. Mest som ett tips i förebyggande syfte. Det är aldrig bra...
 
Sv: "Grälet" i TV

Ärligt talat så skiter jag i spelsäkerheten,jag tänker på hästarna.
Varför ska hon straffas för?Hon gör inget fel,däremot JT som gapar och skriker åt henne gör fel.Försvar av ledning görs i var och var annat lopp och det är tillåtet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 910
Senast: Mustasukka
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp