Graraniti vid skoning

Sv: Graraniti vid skoning

Ja det var ju just det, är hästen "medskyldig" dvs den har trampat på sig, eller den har fastnat, eller den har fått skon avtrampad av en hagkompis.......
Listan kan göras ganska lång, jag förstår inte vad det har med hovis yrkesheder att göra, jag skulle vilja vända på det hela och säga så här. Får man tag på en hovis som få skorna att sitta i ur och skur, bara det ger mig blotta misstanken om att hästen är trångskodd vilket också brukar visa sig stämma. Det gagnar ju inte hästen, men det gagnar hovis som slipper åka ut och slå på tappade skor på hästar och så slipper den här diskussionen uppstå vem som ska stå för kostnaden, hovis eller ägaren.;)


Först så är det ju väldigt ovanligt att man vet exakt vad skotappet beror på. Oftast saknas ju bara en sko.


Men hur kan hovisen veta att det är hästens fel och inte hans fel (Han gjorde en dålig skoning som borde klarat det hästen gjorde). Om hovisen har så mycket problem med tappskor att han inte kan ta ansvar för de få gånger det händer beror det nog på att han inte är så bra på att sko.

Så bara misstanken att det kan vara hovslagarens fel leder till att en hovslagare med yrkesheder fixar till sitt eventuella fel.

Det funkar ju likadant ifall du köper en TV. Får du en kortslutning i den efter 1 månad som bränner sönder an massa elektronik får du ju en ny av affären även om det skulle vara du som orsakat kortslutningen genom att sticka in en ståltråd i TVn. Affären kan ju inte veta att det var ditt fel alltså ersätter de dig.

Ska jag anlita en 'mindre bra' hovslagare så får han kompensera det med att han fixar sina tappskor annars skulle jag byta direkt. (Skulle antagligen byta ändå, då det blir en massa strul varje gång det händer.)
 
Sv: Graraniti vid skoning

Håller med. Jag VILL betala min hovis när han slår på en eventuell tappsko även om det inte behövs en ny. Han kan inte hjälpa att min häst vart klumpig och trampat av sig den. Det kostar ju honom både i tid och bensinpengar, och han ska ju kunna leva på sitt yrke.

Om det nu är så att det är hästens fel. Jag har stött på en hovslagare som inte kunde få någons häst skor att sitta kvar mer än 4-5 veckor, på sin höjd. De flesta ramlade av redan första veckan. Tillägg: han slog INTE på tappskor gratis. Tog fullt pris för det. Det var troligtvis hans största inkomst :grin: han var i hovslagarbranchen ett år, sen konkursade han.

Självklart ska hovslagaren kunna leva på sitt yrke, därför tycker jag att hovslagare själv ska avgöra om han vill ha betalt eller inte.

Kanske är jag kräsen men jag tycker att skorna ska klara att brallas och busas med efter en skoning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Graraniti vid skoning

Det funkar ju likadant ifall du köper en TV. Får du en kortslutning i den efter 1 månad som bränner sönder an massa elektronik får du ju en ny av affären även om det skulle vara du som orsakat kortslutningen genom att sticka in en ståltråd i TVn. Affären kan ju inte veta att det var ditt fel alltså ersätter de dig.

Nej det här kallas åverkan, och för det finns väl möjligen en drulleförsäkring som kan täcka däremot inte nyvara garantin. Den täcker för ev fabriksfel, och här ingår inte att ägaren stoppar en ståltråd i tv.;) Kopplar du in din TV på 400 v när den bara klarar 220 så får du stå för det själv osv.

Ofta kan man se på både varan och hästen hur det hela har gått till, men visst finns det hovisar som är slarviga, Men att lämna en garanti på ett sådant arbete måste jag anse vara svårt, för hur kan du som ägare verkligen garantera att din häst inte har brallat till och trampat av sig skon. Kan du verkligen garantera att du ridit din häst i balans så att den inte trampar av sig sina skor? Kan du garantera att din häst går på ett underlag som inte medför risk för att fastna te x på en sten eller att hagen är torr och väldränerad?
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jag säger som moholmarabs att du ska fråga din hovis om och isåfall vilka "garantier" h*n har på sin skoning när det gäller tappskor.

Själv har jag faktiskt ingen aning om min hovis skulle ta betalt eller inte för jag har inte haft nån tappsko sen han började sko. Tar han betalt så betalar jag och gör han det gratis så säger jag tack.
 
Sv: Graraniti vid skoning

kl

Min hovslagare har tappskogaranti, däremot vet jag inte ifall det finns någon tidsgräns för jag har endast fått tappsko påslagen en gång.
Jag sparar alltid ett par omgångar gamla skor (ifall man inte hittar den nyligen tappade) och slår på alla tappskor själv.

Dojjor ryker, det är inget konstigt med det.
Mitt 4-åriga fullblod hade 4 tappskor inom loppet av en månad, knappast hovslagarens fel att hon växer, bygger om sig från galoppör till ridhäst och inte har riktig kontroll över sina ben :)
 
Sv: Graraniti vid skoning

Nej det här kallas åverkan, och för det finns väl möjligen en drulleförsäkring som kan täcka däremot inte nyvara garantin. Den täcker för ev fabriksfel, och här ingår inte att ägaren stoppar en ståltråd i tv.;) Kopplar du in din TV på 400 v när den bara klarar 220 så får du stå för det själv osv.

Ofta kan man se på både varan och hästen hur det hela har gått till, men visst finns det hovisar som är slarviga, Men att lämna en garanti på ett sådant arbete måste jag anse vara svårt, för hur kan du som ägare verkligen garantera att din häst inte har brallat till och trampat av sig skon. Kan du verkligen garantera att du ridit din häst i balans så att den inte trampar av sig sina skor? Kan du garantera att din häst går på ett underlag som inte medför risk för att fastna te x på en sten eller att hagen är torr och väldränerad?

Ståltråden var bara ett exempel, det kunde lika gärna varit en kanariefågel som tappat något i TVn som orsakade kortslutningen. Poängen var att det är väldigt svårt att avgöra vad kortslutningen beror på ifall inte det orsakande föremålet ligger kvar.


Jag kan bara konstatera att alla hovslagare jag haft att göra med har åtgärdat tappskor utan att ta betalt för det. Då (av ren artighet första gången tappsko med ny hovis) jag frågat om han vill ha något för besväret, har det alltid ansetts självklart att han fixar det utan ersättning.

Hade jag stött på en hovslagare som hade börjat prata om att jag skulle bevisa att det inte var hans fel att skon tappats hade det varit sista gången jag gjort affärer med den hovisen.

Jag menar fortfarande att en duktig hovslagare tar ansvar för sina tappskor. Är han duktig blir det inte så mycket jobb. Att dåliga hovslagare tar betalt kan jag förstå. Så vill man göra det enkelt för sig är det nog en indikation på en dålig hovslagare att han kräver betalt för tappskor.

Så mitt råd till TS (och alla andra som anlitar hovslagare) är, kräver hovslagaren betalt för att åtgärda tappskor så byt hovslagare.

Som jag skrivit tidigare tycker jag det är rimligt för hovis att ta betalt för en ny sko om den gamla försvunnit.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jag får nog anse att vår hovis är duktig, han är riktigt duktig också om man ska tolka ev meriter men dessa skiter jag in och tittar främst på det jobb han gör samt även vilken dialog vi kan ha.

På 15 år och av den 5 hästar som han har skott under den tiden, så har vi haft inte ens 10 tappskor. Jag har betalat för en del av gångerna, dock inte alla.

För den som inte tror att lera kan dra av en sko kan fundera om, jag red bakom en häst som för dagen var nyskodd och gick ner med ena hoven i en ganska djup lerpöl/fläck. Upp kommer en hov utan sko, med ett envist petande med pinnar och annat så kommer skon i dager med helt raka sömmar.
Kontentan var, hade hovis nitat dåligt? Om så var fallet kanske man borde ha varit glad över det, eftersom då torde ju ett väldigt bra nitande ha gjort att hoven trasats sönder.

Om man själv kan lämna garantier på hur hästen beter sig i hagen, och att man kan garantera sin egen ridning så självklart ska man ha en hovis som lämnar tappskogaranti.
 
Sv: Graraniti vid skoning

För den som inte tror att lera kan dra av en sko kan fundera om, jag red bakom en häst som för dagen var nyskodd och gick ner med ena hoven i en ganska djup lerpöl/fläck. Upp kommer en hov utan sko, med ett envist petande med pinnar och annat så kommer skon i dager med helt raka sömmar.
Kontentan var, hade hovis nitat dåligt? Om så var fallet kanske man borde ha varit glad över det, eftersom då torde ju ett väldigt bra nitande ha gjort att hoven trasats sönder.
Jag förstår inte:confused::crazy: Hade det varit bra nitat hade väl skon kunnat sitta kvar? Hur var det nitat p dom andra hovarna då?

*KL*
Min hovslagare slår på tappskor gratis när han har vägarna förbi. Har hänt en gång och han blev verkligen förvånad och undrade vad jag hade gjort med hästen:D. Jag har släppt han i en kuperad hage, svarade jag:angel: Trots att det var mitt fel så var han gudasnäll och kom förbi:bow:
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jo det e sant att det bara e min hovis som vet hur han gör. Men samtidigt hur vet jag att det inte bara e han som tar betalt för en tappsko nära in på en skoning om jag inte frågar? Om nu de flesta här hade sagt att så ska/kan han inte göra. Då måste det ju vara någort som inte stämmer? Eller hur? Men nu när de flesta sägar att dom flesta hovisar gör på samma sätt som min gjorde e det ju inget fel.

Men samtidigt skor han med en sko som e lite för stor (han sa det själv igår). Han vill helst inte bytta till en mindre då hon behöver den storlekan han sätter på henne.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jag förstår inte:confused::crazy: Hade det varit bra nitat hade väl skon kunnat sitta kvar? Hur var det nitat p dom andra hovarna då?

Knappast troligt då nitarna var spikraka, och det krävs ju inget geni för att begripa att den skon hade åkt av oavsett. Nu vet jag att detta var väl nitat, men detta var lite av ironi skrivet.
 
Sv: Graraniti vid skoning

*KL*

Något som alla ändå borde vara överens om är ju att det för kunden är bättre med en hovslagare som fixar tappskorna utan debitering.

Så när man väljer hovslagare kan det ju vara bra att fråga hur de hanterar tappskor och sen kan ju det svaret vara en parameter bland flera när man bestämmer vilken hovslagare man ska anlita.
 
Sv: Graraniti vid skoning

betalar du skoningen svart så kan du ju glömma allt vad "garanti" heter.
skulle det bli något allvarligare än en tappsko så "finns" ju inte din skoning någonstans.
är det en hovis du brukar anlita oavsett svar eller vit är det ju bara att ringa å fråga.
är det första gångerna bör du såklart ta kvitto på arbetet, alltså betala momsen oxå.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Min hovis har 4v på tappsko efter skoning.
har aldrig *pepparpeppar* behövt ringa ut henne för tappskor:)
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jag betalar för tappsko. Dock misstänker jag att det endast är materialkostnaden. Med nuvarande hovis har skon åkt av, som snabbast, 1.5 vecka efter skoning. jag vet dock med mig att min häst är en riktig drummel och han har tappat sokr med samtliga hovisar jag använt. Nuvarande hovis vill inte sko för trångt och spikar hellre fast skon lite "lösare", just pga att han vet att min häst är en tappsko-häst. Visst det kanske ger mig nån extra tappsko men hellre det än söndertrasade hovar eller trångskodd häst!
 
Sv: Graraniti vid skoning

Knappast troligt då nitarna var spikraka, och det krävs ju inget geni för att begripa att den skon hade åkt av oavsett. Nu vet jag att detta var väl nitat, men detta var lite av ironi skrivet.

Jag tror jag måste gå och lägga mig snart för det där svaret rörde till det ännu mer för mig:o:D
 
Sv: Graraniti vid skoning

Kl
Jag behöver inte betala men jag brukar sticka till honom en hunka eftersom det blir en helt ny sko o en extra resa. Hästen går i en stor kuperad hage o aldrig att jag går runt i timmar för att hitta en sko.
Nu händer det inte ofta, ett par tappskor per år kanske.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Först så är det ju väldigt ovanligt att man vet exakt vad skotappet beror på. Oftast saknas ju bara en sko.


Men hur kan hovisen veta att det är hästens fel och inte hans fel (Han gjorde en dålig skoning som borde klarat det hästen gjorde). Om hovisen har så mycket problem med tappskor att han inte kan ta ansvar för de få gånger det händer beror det nog på att han inte är så bra på att sko.

Så bara misstanken att det kan vara hovslagarens fel leder till att en hovslagare med yrkesheder fixar till sitt eventuella fel.

Det funkar ju likadant ifall du köper en TV. Får du en kortslutning i den efter 1 månad som bränner sönder an massa elektronik får du ju en ny av affären även om det skulle vara du som orsakat kortslutningen genom att sticka in en ståltråd i TVn. Affären kan ju inte veta att det var ditt fel alltså ersätter de dig.

Ska jag anlita en 'mindre bra' hovslagare så får han kompensera det med att han fixar sina tappskor annars skulle jag byta direkt. (Skulle antagligen byta ändå, då det blir en massa strul varje gång det händer.)

Kruxet är väl ändå att tappskor inte automatiskt betyder mindre bra hovslagare. Det är snarare så att vilken hovslagare som helst kan sko en häst så denne inte kan tappa skor. Frågan är hur bra det blir i det långa loppet..
 
Sv: Graraniti vid skoning

Kruxet är väl ändå att tappskor inte automatiskt betyder mindre bra hovslagare. Det är snarare så att vilken hovslagare som helst kan sko en häst så denne inte kan tappa skor. Frågan är hur bra det blir i det långa loppet..

Nej, någon enstaka tappsko kan det ju alltid bli. Men om det blir för ofta är det nog ofta hovslagarens fel. Jag har i alla fall sett tydliga skillnader på tappfrekvens för samma häst med olika hovslagare. Ofta är de hovslagare som tappar mest skor de som är snabbast att sko. Vilket nog tyder på att de också är slarvigare.

Fast poängen är att en duktig hovslagare får inte så mycket problem med tappskor, alltså kan han fixa till det utan att kräva extra betalt. Däremot en lite sämre hovslagare som får massor av tappskor måste ta betalt för det då de tar upp alltför mycket av hans tid.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jag vill varken säga bu eller bä om bra eller mindre bra hovslagare pga tappskor, egentligen. Hästar trampar av sig skor, det är bara så.
Men min hovis fick lägga ut skorna på min ponny och för att minimera risken för tappsko så fasade han av kanterna.
Nu kanske han är extra försiktig med att undvika tappskor då jag bor många mil (inte ens grannkommun) från min hovslagare. Även om han får betalt så kostar det ju tid för han och kanske inte så kul att göra en extra tur till min kommun.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Nej, någon enstaka tappsko kan det ju alltid bli. Men om det blir för ofta är det nog ofta hovslagarens fel. Jag har i alla fall sett tydliga skillnader på tappfrekvens för samma häst med olika hovslagare. Ofta är de hovslagare som tappar mest skor de som är snabbast att sko. Vilket nog tyder på att de också är slarvigare.

Fast poängen är att en duktig hovslagare får inte så mycket problem med tappskor, alltså kan han fixa till det utan att kräva extra betalt. Däremot en lite sämre hovslagare som får massor av tappskor måste ta betalt för det då de tar upp alltför mycket av hans tid.

Jag tror du säkert har rätt i en del. men jag tror även att du haft tur med hästar. Min lilla olycka till häst har haft samma tappfrekvens med alla hovslagare jag haft. Visst kan jag ha haft otur med alla tre hovslagare, men jag tror snarare att jag har en liten slarver i min ägo. Jag tror man ska vara kritisk åt alla håll, en hovslagares kompetens beror inte bara på tappskor, samtidigt som man inte ska acceptera vadsomhelst förstås :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 258
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
855
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp