Graraniti vid skoning

Sv: Graraniti vid skoning

Vissa hästar tappar sina skor lättare än andra. Min fd fh tappade alltid sina skor 1-2 veckor innan det var dax att sko om. Hon skoddes då var 6 veck. Den hovis som skodde henne först(när jag tog hand om henne) satt en dag på stallgolvet, kliade sig i huvudet och sa: "jag vet inte vad jag ska göra för att dom ska sitta". Ett par månader senare hade han bara min fh kvar här nere. Ville då inte åka så långt för en häst.
Rek en annan som hade samma problem med att få skorna att sitta. Han klantade då till sig rejält för att ägaren och jag skulle tappa vårat förtroende till honom.
Här var vi en vända inne på djursjukhuset (pga hovis 2) och där hade då inte direkt någon lösning.
Hästen fick då en tredje. Och denna har skorna suttit kvar tills han kommer nästa gång. Det första han sa efter den första skoningen var att: "Skorna får inte bli lösa! Det e det som e boven i dramat." Nu mera ringer ägaren hovis om skorna börjar lossna.
 
Sv: Graraniti vid skoning

De få gånger jag fått tappsko har jag bara ringt min hovslagare så kommer hon hit så fort hon kan och slår på den igen. Den förre hovisen gjorde likadant. Nu har der bara hänt mig 3 ggr sammanlagt, men som sagt, bara att ringa så blir skon påslagen igen. (eller ny sko om den inte hittas) Ingen extra kostnad för detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 258
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 603
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp