Graraniti vid skoning

Aliil

Trådstartare
Ja som rubriken, finns det e garanti när det kommer till en nyskod häst? Det e nämligen så att förra måndagen (8/2) blev min häst skodd. Igår när jag tod in henne var båda framskorna av. Så vad e brukligt i sånna här fall? När det e så nära in på skoningen menar jag.

Tacksam för svar.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Beror på vad ni kommit överens om. Hästarna kan ju ha rasat runt och sprungit av skorna, det har ju inte med skoningen att göra, utan hästarnas race.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Ja som rubriken, finns det e garanti när det kommer till en nyskod häst? Det e nämligen så att förra måndagen (8/2) blev min häst skodd. Igår när jag tod in henne var båda framskorna av. Så vad e brukligt i sånna här fall? När det e så nära in på skoningen menar jag.

Tacksam för svar.
Olika hovslagare har olika inställning till när de ska sko om gratis och när de inte ska det. Så ring och tala om för hovslagaren att skorna har åkt av, och fråga hur h*n brukar göra.

Min hovslagare tar inget betalt för tappskor, men det beror nog på att han är säker på att jag alltid anlitar honom och betalar samma summa oavsett om det blir nya skor eller ej. Han får ju alltså betalt för nya skor även om han lägger om de gamla. Då jämnar det ut sig om hästen får en tappsko någon gång ibland (vilket inte händer särskilt ofta).
 
Sv: Graraniti vid skoning

Jag tycker osm så att hovslagaren inte kan rå för hur tätt in på skoningen hästen brallar av sig skona i hagen eller hur det går till.

Min fd hovslgare kom dock förbi när han hade "vägaran förbi" och slog på tappskor oavsätt hur tätt inpå skoningen den var. Han var oxå ut och la om bandage i flera dagar när hästen råkade bli sömmstucken av honom.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Hon springer inte runt i hagen utan det allt med ro. Så att hon skulle ha sprungit av skona kan jag inte tänka mig.

Men som sagt jag vet inte vad som e brukligt. Så jag tänkte att det var då bättre att fråga dom som vet mer:bow:
 
Sv: Graraniti vid skoning

hovslagaren kan ju inte garantera att din häst inte trampar av sig skorna. Det krävs inte att hästen brallar runt i hagen för att skorna ska ryka. Min ena drog av sig en sko vid intag förra veckan i sakta skritt! Han halkade till och trampade sedan fel och skon var av!
 
Sv: Graraniti vid skoning

Det som jag reagerade på att det var in en sko som hon hade tappat. Utan båda fram! Jag tycker att det e lite märkligt att båda kan ramla av samma dag.
 
Sv: Graraniti vid skoning

har ingen aning om det finns någon allmängiltig tumregel eller så, men våran hovslagare brukar ha några veckors garantitid (tror det är 4 veckor, men är inte säker, det är flera år sedan våra hade skor) då han kommer ut och slår på tappskor utan kostnad.

kommer speciellt ihåg en gång när ena hästen trampat av sig en framsko, hovis kom ut och slog på den och två dagar senare var den av igen. när han kom ut andra gången tittade han lite extra på hästens benställning (intåad, men syns inte alltid när hon står stilla) och kunde därefter komma fram till varför hon så lätt trampade av sig den, så han slog på ny sko och lade ner lite mer jobb på den (tror han slipade ner kanter bl.a, var länge sen så minner är inte det bästa :p) så hon inte skulle ha någonting att haka fast med. efter det satt den tills det var dags att sko om helt :bow:

edit: just ja.. glömde skriva att han inte tog betalt för andra "påslagningen" heller
 
Senast ändrad:
Sv: Graraniti vid skoning

Båda kan ryka likväl som en, om man har otur. Behöver inte ha något med hovslagarens skicklighet att göra. Jag hade en häst ett tag som tappade skor på löpande band i böjan, den hade tidigare gått oskodd. Satte på vanliga gummiboots och efter några skoningar kunde jag skippa dem helt då hästen uppenbarligen hade bättre koll på benen. Efter det inga mer tappskor.

Min hovslagare har ingen garanti men han kan vara bussig :)
 
Sv: Graraniti vid skoning

olika för olika hovslagare. Min gör så att om det är en två-tre veckor efter att han skott så slår han på sko utan kostnad men är det efter 3 veckor får jag betala för att han kommer ut. Har även haft en hovis som hade bara en vecka efter den veckan fick jag betala för det hela
 
Sv: Graraniti vid skoning

Det som jag reagerade på att det var in en sko som hon hade tappat. Utan båda fram! Jag tycker att det e lite märkligt att båda kan ramla av samma dag.

Desto större orsak kanske att misstänka att skorna åkt av pga andra orsaker än att hovis fuskat. Alltså det finns ju ingen tappsko garanti, däremot finns det många hovisar som har en goodwill att slå på tappade dojjor utan kostnad om skon finns på plats annars får man kanske betala för en ny/a sko/r.
 
Sv: Graraniti vid skoning

För mig känns det ganska självklart att hovis ska slå på skon. Så himla enkelt ska de inte åka av när hästen är nyskodd.
Såvida det inte är väldigt gyttjigt i hagarna, för då kan ju skorna sugas av i ett steg och då är det ju helt hästägarens ansvar/fel.

Sen kan de såklart av olyckshändelse trampa av sig skorna, men det ska ju ske så sällan att det inte borde göra något för hovis kan man tycka.

Sen beror det nog lite på. Måste hovslagaren åka ut en gång extra pga detta så kostar det ju både tid och pengar (resan) så det borde man ju betala något.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Kan faktiskt inte hålla med dig riktigt, bara när det gäller sista punkten.

Skor sugs inte av i leran om de inte redan sitter väldigt löst. Det ska till en jäkla kraft för att "suga" av en fastspikad och nitad sko. Däremot kan ju leran göra att hästen rör sig annorlunda och därför trampar av sig skon - fastän den inte gör det i vanliga fall.

Skor trampas av, det är inte ovanligt. En del hästar tappar ofta, många gör det aldrig. Ingen av mina tappar skor men vi har en annan i stallet som gör det, särskilt i större hagar när de springer mycket. Sommarbetet brukar vara rena mardrömmen för denna stackars hästägare :)
 
Sv: Graraniti vid skoning

Hon springer inte runt i hagen utan det allt med ro. Så att hon skulle ha sprungit av skona kan jag inte tänka mig.

Men som sagt jag vet inte vad som e brukligt. Så jag tänkte att det var då bättre att fråga dom som vet mer:bow:

Den enda som vet mer om vad som ar brukligt i detta fallet med DIN hovslagare ar DIN hovslagare... Sa ring honom/henne och fraga.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Kan faktiskt inte hålla med dig riktigt, bara när det gäller sista punkten.

Skor sugs inte av i leran om de inte redan sitter väldigt löst. Det ska till en jäkla kraft för att "suga" av en fastspikad och nitad sko. Däremot kan ju leran göra att hästen rör sig annorlunda och därför trampar av sig skon - fastän den inte gör det i vanliga fall.

Skor trampas av, det är inte ovanligt. En del hästar tappar ofta, många gör det aldrig. Ingen av mina tappar skor men vi har en annan i stallet som gör det, särskilt i större hagar när de springer mycket. Sommarbetet brukar vara rena mardrömmen för denna stackars hästägare :)

Jag har haft ovanligt många tappskor i vinter och jag tror att det har med den djupa snön att göra. Hästarna hinner inte få bort framhovarna innan bakhovarna landar och vips så trampar dom av sig skorna. Dessutom gör snösulor att skorna sitter lite sämre. Så för mig är två avtrampade framskor inte katastrof och inget ovanligt i den här snön.
Och även om hovslagaren vill ha betalt så handlar det ju inte om en ny halvskoning. De flesta hovslagare tar oftast bara ett självkostnadspris för resa och material, om man anlitar dom regelbundet.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Det finns nog ingen garanti som alla hovslagare måste lämna, det har jag svårt att tänka mig. Med de hovslagare jag har haft har alltid kommit och slagit på sådana tappskor gratis om det inte gått lång tid (5-6 veckor tex) hade det hänt upprepade gånger hade jag övervägt att byta hovslagare.
 
Sv: Graraniti vid skoning

De hovslagare jag haft har alltid fixat tappskor utan att ta betalt. Har man lite yrkesheder så gör man väl det. För mig har det dock aldrig behövts nya skor, då det finns ett litet lager med gamla skor som ändå duger som man kan plundra ifall skon försvunnit. Nya skor kan ju annars vara rimligt att man betalar själv.


Tappar hästarna ofta skor skulle jag fundera på att byta hovslagare. Även om hästarna ofta kan vara medskyldiga så sitter skon oftast kvar om hovslagaren gjort ett bra jobb, men den faller av ifall en mindre duktig hovslagare varit i farten.
 
Sv: Graraniti vid skoning

Tappar hästarna ofta skor skulle jag fundera på att byta hovslagare. Även om hästarna ofta kan vara medskyldiga så sitter skon oftast kvar om hovslagaren gjort ett bra jobb, men den faller av ifall en mindre duktig hovslagare varit i farten.


Ja det var ju just det, är hästen "medskyldig" dvs den har trampat på sig, eller den har fastnat, eller den har fått skon avtrampad av en hagkompis.......
Listan kan göras ganska lång, jag förstår inte vad det har med hovis yrkesheder att göra, jag skulle vilja vända på det hela och säga så här. Får man tag på en hovis som få skorna att sitta i ur och skur, bara det ger mig blotta misstanken om att hästen är trångskodd vilket också brukar visa sig stämma. Det gagnar ju inte hästen, men det gagnar hovis som slipper åka ut och slå på tappade skor på hästar och så slipper den här diskussionen uppstå vem som ska stå för kostnaden, hovis eller ägaren.;)
 
Sv: Graraniti vid skoning

Ja det var ju just det, är hästen "medskyldig" dvs den har trampat på sig, eller den har fastnat, eller den har fått skon avtrampad av en hagkompis.......
Listan kan göras ganska lång, jag förstår inte vad det har med hovis yrkesheder att göra, jag skulle vilja vända på det hela och säga så här. Får man tag på en hovis som få skorna att sitta i ur och skur, bara det ger mig blotta misstanken om att hästen är trångskodd vilket också brukar visa sig stämma. Det gagnar ju inte hästen, men det gagnar hovis som slipper åka ut och slå på tappade skor på hästar och så slipper den här diskussionen uppstå vem som ska stå för kostnaden, hovis eller ägaren.;)

Pållen skor sitter i ur och skur om han inte går med dom för länge, alltså att skoningen skjuts upp en vecka t.ex. Han skos var 8:e vecka och är inte trångskodd. Jag har tur :D
 
Sv: Graraniti vid skoning

Håller med. Jag VILL betala min hovis när han slår på en eventuell tappsko även om det inte behövs en ny. Han kan inte hjälpa att min häst vart klumpig och trampat av sig den. Det kostar ju honom både i tid och bensinpengar, och han ska ju kunna leva på sitt yrke.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 650
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp