Bukefalos 28 år!

Grattis till Jerringpriset Peder!

Ditt inlägg visar att du inte förstår poängen med kritiken och dessutom försöker du blanda bort korten. Jag hoppar inte på det tåget utan håller mig till SVT och deras sändningar.

Du menade på att man ska sänder utifrån antalet aktiva licensierade utövare. Jag påtalade svagheten i detta. Dels att man inte gör så och dels att det rimligen är intresset som bör styra, alltså vad folk vill titta på.

Då helt plötsligt är det komersiella som styr och att folk inte vill titta på ridsport. Att det komerciella styr är vi eniga om men att folk inte vill titta på ridsport stämmer definitivt inte. Saken är den att vi troligen inte vet hur det förhåller sig men om man tittar på de tittarsiffor man har på ridsportrelaterade program så visar det på att ridsport är populärt liksom Jerringpriset pekar också på det. MEN ingen vet hur tittarsifforna skulle bli om man exempelvis visade Värdscupen i hoppning regelundet på bra sändningstid och under bra omständigheter (dvs reklam så folk vet att det kommer). Man måste testa först för att veta.

Nej jag menar inte att man sänder utifrån antalet licensierade utövare. Jag tror nog SVT är medvetna om hur många det är som i en eller annan form håller på med hästar.

Sedan talar du om att man ska visa vad folk vill se. Men då kommer ju kostnaderna in.
Att se elitidrott kostar. till och med Boxers hästkanal kostar ju och den visar inte mycket turneringar.
Vill man se topp hockey/fotboll kostar det väl runt 400 i månaden.

Den senare publiken har en större betalningsförmåga än stora delar av "hästfolket" vilket förmodligen är orsaken till att det sänds så lite.
Vad det Gäller SVT så lyckas väl hockey/fotbolls lobbyn bättre än hästfolkets...vilket även visar i kommunernas orättvisa fördelning av bidrag o stöd
 
Nej jag menar inte att man sänder utifrån antalet licensierade utövare. Jag tror nog SVT är medvetna om hur många det är som i en eller annan form håller på med hästar.
Nej men du skrev:

Vad man kan begära är väl att sporterna ska få den medietid i offentligt finansierade media som ligger i linje med antalet utövare i varje sport. Jag är inte hästtokig, långt ifrån men det är väl mellan 20 och 30 tusen aktiva dvs licensierade ryttare. Att jämföra med ex fotbollens ca 200 000.
Det skulle i sig inte bädda för mer hästtid, men då man beaktar alla som i någon form är aktiva med hästar, oregistrerat så finns det en klar anledning att öka tiden en smula.
Och då påpekade jag att om man enligt dit förslag skulle ge tid efter antalet utövare så skulle det vara ett riktigt lyft och mångdubbla sändningstiden för ridsport. Och jag tycker det är bra att du tycker vi kan begära det. Sedan håller jag i och för sig inte med att det är antalet aktiva som borde vara måttstocken utan intresset.


Sedan talar du om att man ska visa vad folk vill se. Men då kommer ju kostnaderna in.
Att se elitidrott kostar. till och med Boxers hästkanal kostar ju och den visar inte mycket turneringar.
Vill man se topp hockey/fotboll kostar det väl runt 400 i månaden.
Kosnader finns oavsett vad man sänder och givetvis rör synpunkterna både utbud och ekonmoiska resurser. Den sport som sänds i TV idag är inte direkt gratis och klart att det kan kosta att sända från ridsport evenemang också.

Vad det Gäller SVT så lyckas väl hockey/fotbolls lobbyn bättre än hästfolkets...vilket även visar i kommunernas orättvisa fördelning av bidrag o stöd
Ja och det är här Jerringpriset kommer in. Det är svårt att lobba för hästsport när många sportjournalister har åsikten att ridsport inte är sport. Här gäller det för ledningen att anställa kompetenta personer utan fördomar och för hästsportfolket att synas där det går, exempelvis att rösta fram ridsportstjärnor till Jerringpriset.
 
Problemet med Jerringpriset är att det är lika lätt att manipulera det som de topplistor för musik vi hade i PS radioprogram på 60 o 70 talet.
Skulle man istället göra som Sifo, när de gör en undersökning, dvs slumpar fram 1500 till 2000 pers och låter dem rösta..Då skulle vi ställa både sportjournalister och intressegrupperingar offside....
 
Problemet med Jerringpriset är att det är lika lätt att manipulera det som de topplistor för musik vi hade i PS radioprogram på 60 o 70 talet.
Skulle man istället göra som Sifo, när de gör en undersökning, dvs slumpar fram 1500 till 2000 pers och låter dem rösta..Då skulle vi ställa både sportjournalister och intressegrupperingar offside....
Det gäller alla år, inte bara i år :)
Risken när man gör så är att de som får svara till stor del är totalt ointresserad av sport och då blir det knappast rättvisande.
 
Det blir betydligt rättvisare än om en intressegrupp mobiliserar och röstar fram en låt, som man gjorde eller en kandidat som man gör nu....
 
Det blir betydligt rättvisare än om en intressegrupp mobiliserar och röstar fram en låt, som man gjorde eller en kandidat som man gör nu....
Fast alltså, när Zlatan har vunnit, eller Magdalena Forsberg. Inte sjuttsingen börjas det tjata om att det är en intressegrupp som mobiliserat sig.
Det är väl snarare så att från alla håll som hör till ridsporten, har det gjorts reklam för en elitidrottare. Precis som sig bör?
 
Fast alltså, när Zlatan har vunnit, eller Magdalena Forsberg. Inte sjuttsingen börjas det tjata om att det är en intressegrupp som mobiliserat sig.
Det är väl snarare så att från alla håll som hör till ridsporten, har det gjorts reklam för en elitidrottare. Precis som sig bör?
Vadå, det var lika löjligt och patetiskt då
 
Varför skulle de göra det? Alltså en del gör det ju pga skador men verkligen inte "nästan alla".
Vet inte, det var ett reportage. Antar att många var just skadade? Det var alltså en kommentar till att enbart tex ryttare kunde tävla förkylda och det var därmed inte en riktig sport. Även i andra sporter verkar folk tävla även när de ibte mår toppen. (Sedan har jag inte den blekaste om ryttare tävlar eller inte förkylda)
 
Och Peder vann även omröstningen i opion! Herregud ridfolk är engagerade, hur svårt är det att fatta! Jag har röstat 2 ggr i hela mitt liv i jerringpriset. . Roffe och Peder och jag är nog inte ensam om det. Därför blir det röstrekord direkt när någon ryttare är med!
 
Nja, det stämmer ju inte riktigt. Det som gör att det kan ta lite längre tid är ju att det tar tid att bygga upp med hästmaterial och sponsorer. Bland de som har hästarna finns det många exempel som ligger på topp redan som unga.
Jo men att lära sig träna hästarna tex. Jo unga ligger på topp, men det ser ut som att de äldre ligger mer konstant häst efter häst. Men jag kan ha fel såklart.
 
Och Peder vann även omröstningen i opion! Herregud ridfolk är engagerade, hur svårt är det att fatta! Jag har röstat 2 ggr i hela mitt liv i jerringpriset. . Roffe och Peder och jag är nog inte ensam om det. Därför blir det röstrekord direkt när någon ryttare är med!
Samma här. Och röstade bara en gång per röstomgång dessutom.

Det är bara då jag läser sportsidorna dessutom :)
Om de skrev mindre om fotboll o hockey o mer om cykling, golf och intressanta sporter som jag inte håller på med, och ridning :D skulle jag kika in ibland.
 
Jo men att lära sig träna hästarna tex. Jo unga ligger på topp, men det ser ut som att de äldre ligger mer konstant häst efter häst. Men jag kan ha fel såklart.

Fast det har väldigt mycket att göra med vilka resurser de har bakom sig. De som ligger på topp häst efter häst har just hästmaterial så det räcker. Det har inget med ålder att göra, mer än att de efter några år i världselit har hunnit bygga sitt "varumärke".
 
Fast det har väldigt mycket att göra med vilka resurser de har bakom sig. De som ligger på topp häst efter häst har just hästmaterial så det räcker. Det har inget med ålder att göra, mer än att de efter några år i världselit har hunnit bygga sitt "varumärke".
Eller att de är bra på att träna och hitta hästar?
 
Jag skrev nämligen att ryttare kan tävla förkylda och vinna OS-guld. Att de inte borde få pris pga det har jag inte sett någon skriva, men det kan förstås vara någon jag ignorerat som har skrivit det.
Ok då vet jag, men då förstår jag inte varför det var relevant bara. (Jag vet ju som sagt inte ens om de kan eller gör, men det gör de säkert. Det var väl en del av det gissade problemet med orienterarna som dog också, att de tränade och tävlade förkylda.)
 
Det blir betydligt rättvisare än om en intressegrupp mobiliserar och röstar fram en låt, som man gjorde eller en kandidat som man gör nu....
Vad har du för belägg för att så skett? Ja att man mobiliserat för röstar har man gjort det är uppenbart. Vad för tecken tyder på att ridsporten mobiliserat mer/på annat vis än andra idrotter bortsett från resultatet av omröstningen?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De nominerade till Jerringpriset 2023 har kommit. Här är de tolv som kan vinna Radiosportens prestigefyllda pris.
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nations Cup är en viktig del av Sveriges OS-uppladdning. Peder Fredricson och H&M Bahia inleder starkt med en tredjeplacering i en...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp