Bukefalos 28 år!

Gravid efter missfall, varför vänta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

vindvissla

Trådstartare
Jag fick missfall igår, det var väntat eftersom ingen av mina scans har stämt och inget hjärtljud syntes. Så jag visste att det var på väg. Idag sa gyn till mej att jag måste vänta minst en mens innan jag försöker igen. Vad är egentligen anledningen till detta? Är det så att kroppen måste ta igen sej eller är det bara för att de vill ha koll på "sista mensen" så de kan beräkna födelsedatum?

Jag var i 10e veckan men fostret var i storlek med ett 7v... om det kan spela nån roll?

Jag har en väninna som är gravid nu och blev så 2 v efter ett missfall.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

när jag fick mitt missfall så sa dom åt mej att vänta tills efter 2mensperioder.har ingen aning om varför
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Infektionsrisken skulle jag tro. Man bör ju inte använda tampong under den blödning man får vid ett missfall el. efter förlossning. Moderkakan har ju liksom lämnat ett sår efter sig....

Gira

*sänder dig en tanke*
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Tack. Jo kanske är det infektionsrisken. Gyn sa idag att livmoderhalsen nästan var stängd igen. Men efter typ 3 v kan man väl bada och så igen? Men jag antar att man lika gärna kan vänta en månad till.

Ingen annan som vet varför?
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Hej!
Efter mitt missfall så sa de till mig att vänta två menser innan jag försökte bli gravid igen. Nu blev det inte så:angel: , men när jag kom till BM några veckor senare och sa att jag var gravid så sa hon inget om det, utan bara grattis. Allt gick bra den gånge och det kom en liten flicka. Det var kanske inte bra gjort, men jag tror att jag inte skulle ha blivit gravid om kroppen inte var redo. Jag fick inte heller någon bra anledning av läkarna att vänta...

Lycka till!
hanny
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Tack!

Och grattis till din flicka! (vet inte om detta var längesen, hon kanske inte är så liten längre?)

Kan det vara så att de bara vill ha ett datum för den sista mensen så att de kan beräkna födseln? För i så fall kvittar det ju, ut kommer den när den ska haha.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Jag har fått uppfattningen om att det till stor del är det psykiska de syftar på. Att man ska få tid att sörja missfallet och må bra igen.

Vi väntade en mens efter missfallet, trots att vår läkare sa att vi borde vänta till efter tredje mensen. Men hon var allmänt konstig och ingav inget förtroende.

Min mens kom en månad efter missfallet. Jag var i vecka 9.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Aha. Kanske därför man inte kan få nåt bra svar då? För man har ju hört om folk som blir gravida direkt efter (bl a en väninna som nu är i v 17) så det är bara att nuppa på när man har läkt o mår bra igen.

Sörja gör jag inte direkt eftersom makaronen aldrig levde och jag hela tiden visste att något var fel. Mer skönt att den äntligen kom ut.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Hej!
Tack, hon är nio månader nu!
Jag använde gravtest rätt friskt efter missfallet, så jag hade ett spann på tre dagar när jag visste att minus blivit plus och kunde på så sätt räkna ut det, kan säga att min beräkning stämde på dagen och barnmorskans var en vecka fel;) ... Dyrt sätt, men jag hade hyfsad koll...
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Hej K!

Tror mest de e för att man ska vara läkt just för infektionsrisken. Ett tips e o skaffa ägglossningstest för då ser du exakt när de e rätt tidpunkt för lite mys under täcket! Attans att ja inte tänkte på de när du va hemma bara, hade en hel drös med test kvar som gick ut nu innan sommaren så ja kastade dem här om dagen...

Lycka till nu iaf o hoppas de tar sig snabbt för er!
*kram*
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Jag fick missfall igår, det var väntat eftersom ingen av mina scans har stämt och inget hjärtljud syntes. Så jag visste att det var på väg. Idag sa gyn till mej att jag måste vänta minst en mens innan jag försöker igen. Vad är egentligen anledningen till detta? Är det så att kroppen måste ta igen sej eller är det bara för att de vill ha koll på "sista mensen" så de kan beräkna födelsedatum?

Jag var i 10e veckan men fostret var i storlek med ett 7v... om det kan spela nån roll?

Jag har en väninna som är gravid nu och blev så 2 v efter ett missfall.

När jag fick missfall sa de att risken att få missfall ökar om man blev gravid för snabbt efter ett missfall:cry:
I mitt fall sa de minst ett halvår:eek:
Men det är ju ganska längesedan så det kan ju ha ändrats många gånger om...men min intuition säger mig att det är för att kroppen ska ha hunnit återhämta sig helt.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Vad tråkigt att höra att det aldrig blev någonting av graviditeten. Jag fick missfall för något år sedan i 12.5 vecka och blev då skickad till www.miscarriage.ie som svarade på en hel del frågor jag hade.

Jag hittade även detta citatet på www.womenshealth.co.uk:
"We normally recommend that you wait for your first period after going home, and begin trying from then, if that's what you decide. There is evidence that the risk of miscarriage in the next pregnancy is about 1.5 times higher if one cycle does not intervene the pregnancies. It is not imperative, however, and don't worry if you find yourself pregnant before you even have a period - many successful pregnancies have started that way! In any case there's no reason you can't make love as soon as you feel ready. If you don't want to get pregnant, talk to your GP soon about contraception suitable for you."

Här har du även en bra länk till The Miscarriage Association UK om när man kan börja starta nästa bebis:
http://www.miscarriageassociation.org.uk/ma2006/support/again.htm
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Ramona det var bra länkar. och det står faktiskt där att om man blir gravid finns det inte fler risker... Man kan ju välja vad man vill tro på. Det bästa med detta är att vårt förhållande blivit hundra gånger bättre. Jag har ju berättat innan att han inte ville ha barn och därför bestämde vi innan jul att vi skulle göra slut när jag kom hem igen. Men så blev jag gravid och lät honom vara med i beslutet om vi skulle behålla det eller inte (jag var i sverige då) Det ville han och nu är han helt inne på att ha barn.

"This doesn’t mean that you are more likely to miscarry if you do conceive before then. There is no evidence to show that when you conceive makes any difference to the risk of miscarriage in your next pregnancy." stod det på den sidan.

Ju mer man pratar med folk desto fler visar det sej ha haft missfall. Så det känns skönt på ett sätt att det inte är ovanligt, även om det aldrig är trevligt.

Zimson synd att du slängde dem, men jag brukar känna ganska bra när jag har ägglossning ändå. Som förra gången hihi. Bara hoppas att det går vägen denna gången.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Det bästa med detta är att vårt förhållande blivit hundra gånger bättre. Jag har ju berättat innan att han inte ville ha barn och därför bestämde vi innan jul att vi skulle göra slut när jag kom hem igen. Men så blev jag gravid och lät honom vara med i beslutet om vi skulle behålla det eller inte (jag var i sverige då) Det ville han och nu är han helt inne på att ha barn.

Lite liknande var det faktiskt för oss. Fast där var det jag som var tveksam. Inte så att jag inte ville ha barn - men jag var ändå ganska skeptisk. Det var inte viktigt. Blev det så blev det. Men efter missfallet blev jag mer motiverad, och på sätt och vis var det kanske bra att vi fick missfall, för nästa graviditet kunde jag vara mer engagerad redan från början. (Fast riktigt engagerad blev jag inte förrän lillen hade kommit ut. Jag var nog lite för rädd för att kunna njuta fullt ut av att en bebis växte i mig.)
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Jag var precis tvärtom. När jag fick missfall blev jag helt säker på att jag inte ville ha barn med den mannen som vi levde då!
Innan dess hade jag sett barn som ett plus i vårat förhållande och någonting som snart skulle hända.
Missfallet fick mej att vakna upp och vilja mer av livet än det jag hade.
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Tur i oturen då! Men man brukar väl säga inget ont som inte för något gott med sig....

Synd bara att du inte bor kvar här :)
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Utbildar sej gör man bäst i Sverige, så just nu är jag här. Men vem vet vad som händer när jag är klar.
Jag är på Irland stup i kvarten i alla fall känns det som. Handlar fortfarande med valparna och har en hel del hästar kvar hos fd sambon. Var på jaktbal nu senast i mellandagarna. Ska till Irland om ett par veckor igen. Det tar aldrig slut!
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Jo det ar klart, det ar sa himla svart ekonomiskt har om man ska ga pa universitet.... Jag funderade pa sjukskoterska men det ar fyra ar upp och ner till cork och sa ska man leva pa 80 euro i veckan... inte sa latt. Lite off topic men men. Gar en kurs nu sa jag har inte tjanat pengar sen i september, mer an att jag far betalt for lite hastar jag rider. Ska bli skont om 7 veckor nar det hela ar over.

Sa du saknar irland lite grann anda?
 
Sv: Gravid efter missfall, varför vänta?

Jag fick mf i vecka 5-6. Det var en kraftig blödning men inte mer. Jag kollade hos gyn 4 dagar senare och de kunde inte se något på ultraljudet. Jag frågade om vi skulle vänta med att försöka igen men det tyckte inte läkaren. Så vi försökte igen och jag blev gravid redan innan nästa mens. Visst var det lite krångligt när barnmorskorna frågade när senaste mens varit, men spela roll...?

Jag tror dock att läkaren skall avgöra detta. Det kan ju som sagt finnas sår efter moderkakan och infektionsrisk. Och missfall var ju rätt tidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har tänkt länge på att skapa den här tråden men av någon anledning tar det lite emot. Kanske för att jag känner mig fånig och...
Svar
13
· Visningar
1 784
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: Zody
·
T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
3 073
Senast: Sasse
·
Gravid - 1år Kollade min tid på familjeliv (igen.. :angel:) och kom på att kolla mitt befruktningsdatum. Enligt uträkningen baserad på BF enl. UL...
Svar
5
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp