Gravid och extremt förlossningsrädd och sprut/nål-rädd

@Evolution jag är sjuksköterska och håller inte riktigt med dig om att sidan av handleden är någon sista utväg, jag sticker ofta där som första alternativ både vid venprovtagning och sättande av PVK och min upplevelse är att patienterna tycker att detta gör mindre ont än ffa handryggen. I övrigt håller jag med dig om dina kloka råd!
 
Av flera onda ting så är infart i armvecket det bästa. Delad plats mellan handled och handrygg, eventuellt att handleden är det allra värsta.
 
@Evolution jag är sjuksköterska och håller inte riktigt med dig om att sidan av handleden är någon sista utväg, jag sticker ofta där som första alternativ både vid venprovtagning och sättande av PVK och min upplevelse är att patienterna tycker att detta gör mindre ont än ffa handryggen. I övrigt håller jag med dig om dina kloka råd!
Då har vi olika erfarenheter, jag har varit med om att vuxna karlar nästan börjat gråta när jag letat kärl där för dom har blivit stuckna där innan...
 
Av flera onda ting så är infart i armvecket det bästa. Delad plats mellan handled och handrygg, eventuellt att handleden är det allra värsta.

Infart i armvecket är inget kul om man ska ha den några dagar, visserligen gör det inte så ont, men så fort du böjer armen stoppar du upp droppet, så i princip innebär det att du inte kan använda den armen. Rätt så opraktiskt, t ex om man vill läsa, eller när man är uppe och går med droppställningen. Handryggen är smidigare, men gör väldigt ont efter några dagar och tar tid att läka, så jag håller med andra som sagt att venen nedanför tummen är att föredra om man ska ha den några dagar.

Hur ont det gör tycker jag mest beror på vem som sticker, folk som sticker mycket brukar kunna pricka rätt så att det inte känns nånting, nästan oavsett var de sätter nålen, är man mindre skicklig så kan det göra rätt ordentligt ont.
 
Jag börjar undra om vi pratar om samma ställe, jag har aldrig sett eller hört talas om att man sätter en pvk där jag menar utan att man kan sticka för venprov där när andra ställen inte fungerar.... alltså precis där tummen börjar. Borde bli väldigt mycket rörelse så fort man både rör handleden och även tummen... Har ställt frågan både till klasskamrater om dom nånsin sett det och även till vänner som jobbar på ambulans och sätter otaliga infarter och ingen sätter just där dels för att det gör ont men även för att kärlet ofta är tunt och dåligt placerat...

Däremot en liten bit upp på armen, övanför handleden men på tumsidan kan jag köpa :)
 
Jag börjar undra om vi pratar om samma ställe, jag har aldrig sett eller hört talas om att man sätter en pvk där jag menar utan att man kan sticka för venprov där när andra ställen inte fungerar.... alltså precis där tummen börjar. Borde bli väldigt mycket rörelse så fort man både rör handleden och även tummen... Har ställt frågan både till klasskamrater om dom nånsin sett det och även till vänner som jobbar på ambulans och sätter otaliga infarter och ingen sätter just där dels för att det gör ont men även för att kärlet ofta är tunt och dåligt placerat...

Däremot en liten bit upp på armen, övanför handleden men på tumsidan kan jag köpa :)

Jag menar ovanför handleden på armen på tumsidan, åtminstone jag har en stor fet ven där.
 
Av flera onda ting så är infart i armvecket det bästa. Delad plats mellan handled och handrygg, eventuellt att handleden är det allra värsta.
Tills du ska amma din bebis på den sidan och skräpet sitter kvar. Yuk vad jag kände mig gnällig då men det gjorde faktiskt ont.

@Evolution jaa, en aning ovanför handleden ser det ut som ett litet märke efter infarten. Handlar om ca 1.5-2 cm ovanför gissar jag.
 
Här ser man var min infart satt:

11069657_571195326355485_4877945781599803938_n.jpg


Har haft infart i armvecket och på handryggen också, men att ha den där vid handleden tyckte jag var det klart bästa alternativet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Inför min förra förlossning (som var min första) var jag mer rädd för epiduralen än för smärtan. Jag är jättenöjd med hur förlossningen...
2
Svar
33
· Visningar
3 668
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp