Bukefalos 28 år!

Griffin vs Wintec

Centaur

Trådstartare
Båda syntetsadlar, priset skiljar, och wintec ser mer äkta ut... Men annars då? Hur är bommen, utformningen, kvaliten, stöd? Tänker mest på dressyrmodellerna. Ska ha den som extra-sadel att använda vid dåligt väder i så fall. Hästen har ganska rak rygg, har en Passier som passar perfekt.

Har för mig att jag läst att wintec är mer svängda än griffin?
 
Griffin ligger super på min häst, som har spikrak rygg.
Sköna att sitta i (betydligt skönare än Wintec ;))
Hållbara, lättskötta, rent utsagt underbara!
Tyvärr har jag inte min kvar, sålde den p g a växande häst, men skall köpa en vidare senare :)

Tummen upp för Griffin!! :bow: :bow: :bow:
 
På min herre med rätt rak rygg ligger Griffin dressyr som gjuten...
jag har bara lovord att ösa över den sadeln, på min var det dessutom cutback, så höga mankar var inga problem :)
 
Förutsatt att du inte behöver alltför vid bom. Det är bara på de ''vanliga'' modellerna, dvs normal samt vid bom det är cutback på. På cob-modellerna är det tyvärr ingen cutback.
 
Varför inte skaffa ett överdrag till sadeln i stället, så att du kan rida i den i dåligt väder utan att skada den? För mindre peng än vad det kostar att köpa en ny sadel kan du ju få ett heltäckande fårskinnsöverdrag uppsytt. Och det är dessutom supergosigt på vintern...
 
Min häst har verkligen en spikrak rygg och varesig Griffin eller Wintec passar på henne. Glappar bak hur jag än gör...

Så om en dessa sadlar passar raka eller svängda ryggar är nog svårt att säga, beror nog mycket på hur hästen är uppbygd i övrigt.
 
Fast lite väl varmt på sommaren, då det regnar som mest..... :smirk: Hade ju behövt ett i läder i såna fall, vet dock ingen som kan sy det. :confused:
Jag har hittat flera begagnade Griffin under 2000kr, är ju smidigare än att lägga på en massa filter...
 
Jag har haft sadelproblem när det gäller min pålle (han har rak rygg, behöver ganska vid bom & har hög & lång manke)..har nu varit hos en sadelmakare/utprovare & fått en sadel utprovad - det blev en Globus i bomvidd 34 (vid mot extra vid). Vi provade sadlar i alla prisklasser men Globusen var den enda som passade riktigt bra, dessutom är den ju billig =) Har även en Griffin dressyr med normal bom som sadelmakaren kikade på, hur den låg på hästen, han tyckte att den kanske var lite smal men eftersom den är så pass mjuk så tyckte han den var helt ok att använda. Wintec har jag oxå provat - funkar inte alls, varesig allround eller dressyr, inte heller Isabellen, de ligger alla & "guppar".
Men som sagt - Griffin kan nog tänkas passa på din häst oxå, särskilt om du bara ska ha den som extra-sadel.
 
Jag har skaffat mig en Griffin dressyr med vid bom i väntan på att jag ska hitta en passande lädersadel... prövade även wintec men den guppade bak. Min häst är rätt rak i ryggen och har också manke, griffin sadeln är helt ok att rida i och ligger bra på min häst.

// :bump:
 
Hööks är återförsäljare för Griffin. Och nej det går inte att byta koppjärn på Griffin.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
894
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 055
Utrustning Har kikat lite smått på sadlar till vår foderponny. Hon är ett russ av större modell, fortfarande ganska omusklad. Sonen har ridit med...
Svar
1
· Visningar
427
Senast: Idacent0207
·
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp