Bukefalos 28 år!

Grimma i hagen eller ej?

W

Wii_90

Min häst är väldigt svårfångad i hagen, det är iprincip bara jag som kan hämta honom.

Eftersom jag är ibehov av en medryttare finns det ju ett problem, att hämta honom ur hagen.
Har hittat en tjej som han värkar acceptera ganska bra, när han går med grimma i hagen så har hon lyckats att ta honom.

Men han är mästare att ta sig ur grimman, han har stl cob men han har haft en ponny grimma på yttersta hålen.
Men jag har märket förra veckan att han har fått en bula på mulen från själva nosgrimman på grimman så han har fått gå utan.

För mig har det ju gått bra, men nu får inte min medryttare tag på honom.

Finns det tipps på hur jag ska göra?

Att byta medryttare är svårt, inte många vill ha en häst som är svår att hämta och det tog en halvår att hitta denna tjej.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Bula på mulen? Då kan inte grimman sitta som den ska!

Sätt den så den sitter högt, ganska precis under käkbenet och tillräckligt spänd, inte för hårt så bör den sitta kvar.
Ev. ett nosludd på nosdelen om det behövs.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Jag vill inte ha grimma på mina. Skulle de vara svårfångade skulle jag jobba på det problemet istället.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

kl

Halsring? Det har en av mina ponnyer som kan vara lite svår att fånga.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

En grimma som sitter rätt ska inte ge något skavsår. Prova om hästen är känslig att sätta på ludd. Min ponny har alltid grimma i hagen.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Bara en fundering. Du upprepar nästan alltid det någon annan skrivit, läser du inte trådarna innan du svarar? :)
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Nä inte alltid, jag måste bli bättre på det... :o :eek: *ska skärpa mig, lovar*
 
Senast ändrad:
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Jag vill inte ha grimma på mina. Skulle de vara svårfångade skulle jag jobba på det problemet istället.


Håller med Bison.
Fundera på hur du kan göra det roligare för hästen att umgås med dig istället. Kanske står hästen för mkt på box?
Vill man fuska så kan man lägga hästens favoritfoder/mat i krubban vid ingång.

PS: såg nu att det är medryttaren som har svårt att få in hästen. Är hon snäll mot hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Min häst går med tvångsgrimma i hagen nu, med flugpannband på om han nu ändå ska ha grimma.
Han är också svårfångad (om han inte har grimma på sig) och jag har inte lust att jaga runt honom i hagen 30 min när man har avsatt tid för ridning!

Använder en lädergrimma som förhoppningsvis går sönder om han skulle fastna i nåt...
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Jag har grimma på min, har inte tid att jaga honom när jag ska rida. Däremot på vintern behövs det inte.
Men självklart sitter den bra på honom och ger inga skav.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Håller också med Bison. Träna på problemet i stället.
Min häst var likadan när jag fick honom och en lång tid därefter, ibland tog det så lång tid att jag t.o.m gav upp. Funderade på vad jag kunde göra bättre och annorlunda och började jobba på problemet och arbeta honom mer från marken och bara umgås = villigare att bli tagen och följa med in från hagen. Kanske brode din medryttare göra precis så, så att de lär känna varandra bättre.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Bör kanske tilläga att jag inte heller tycker om att ha grimma i hagen på hästar.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Jag har en väninna som har en foderponny som är för jävlig när hon ska tas in, eller när det ska sättas på flug/insektsmedel. Vi har dock löst det hela genom att jaga henne och sen ignorera henne totalt. Då förstår hon inte riktigt varför vi jagar henne, så då sannar hon och kommer fram istället. Numera brukar hon komma gående när man ropar på henne och låter en sätta på grimma/insektsskydd hur lätt som helst! :D
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Undviker gärna grimma i hagen, enda gången jag har det är när stallägaren av någon anledning kräver det.

Jag tror det är enklare i längden att bearbeta grundproblemet, att han är svårfångad, för grimma i hagen kan bli rätt trist. Särskilt sommartid när skaven kommer med expressfart.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Håller med föregående talare om att du bör ta tag i problemet istället.

Men till din fråga så finns det "Fång-grimmor" som är till just för svårfångade hästar där man bytt ut metalldelarna mot "ringar" i kraftigt gummiband som går sönder om hästen skulle lyckas fastna i något istället för att riskera att hästen hänger sig själv om den har en vanlig grimma som inte går sönder om olyckan är framme.

Kan vara en bra grej att ha paralellt medan man försöker lösa problemet.

Obs dock inget att gå och leda hästen i utan just bara "fånga" hästen med så att man kan sätta på en ordinarie grimma.
 
Sv: Grimma i hagen eller ej?

Håller med föregående talare om att du bör ta tag i problemet istället.

Men till din fråga så finns det "Fång-grimmor" som är till just för svårfångade hästar där man bytt ut metalldelarna mot "ringar" i kraftigt gummiband som går sönder om hästen skulle lyckas fastna i något istället för att riskera att hästen hänger sig själv om den har en vanlig grimma som inte går sönder om olyckan är framme.

Kan vara en bra grej att ha paralellt medan man försöker lösa problemet.

Obs dock inget att gå och leda hästen i utan just bara "fånga" hästen med så att man kan sätta på en ordinarie grimma.

Bland annat har ju Eskadron en bra grimma som ska lösa ut, och den ska man kunna leda dem i. Men även på många av deras vanliga grimmor finns ju ett sånt där väldigt enkelt nackspänne som jag har varit med löst ut när de har fastnat.

200804261392.jpg


Jag hör till dem som tyvärr måste ha grimma sommartid, damen tar sig ur varenda flughuva vi provat med jätteirriterade ögon som följd. Så det får helt enkelt bli grimma + flyveil.

Jag kan rekommendera Eskadrons grimmor, sitter bra, ger inga skav plus att de då borde ha lättare för att lösa ut om de skulle fastna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 345
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 578
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp