Bukefalos 28 år!

Grimma på i hagen? Ett tips

P

PiaPP

Ett tips till er som har grimma på i hagen. Sätt fast en nyckelring eller snöre i ringen på käkremmen på grimman och fästa haken i denna. Om din häst skulle få in en fot när den tex kliar sig eller fastnar i en gren så lossar det direkt!
Har detta på alla grimmor nu förutom på sommaren då han får ha halsring.
/Pia
 
skitbra tips om man e tvungen att ha grimma, vilket många av någon outgrundlig anledning är tvungna att ha...

tycker att det är läskigt ovanligt i mina ridtrakter med syntetgrimmor på i hagen... utan "säkerhetsanordning". tycker att material som lättare går sönder och inte "bränner" är att föredra med hästar, läder exempelvis. :smirk:
 
Inte ovanligt med halsring. Själv varierar jag mellan halsring och grimma när jag ska hämta min häst i hagen tex... http://medlem.spray.se/connemara01/zinzano7/040316c.JPG

Men det finns speciella grimmor också som säljs på bla ODAL och på dom är det kardborreband i nacken. Skitsmart.

Min häst har inte på sig någonting i hagen men i förra stallet ville stallägaren att hästarna skulle ha grimma på sig och då fick han gå med den grimman.
Han tappade den aldrig. Och jag antar att han inte fastnade heller men endå :)
 
hehe när hon skrev halsring så tänkte jag inte på en sån halsring, jag är lite trög ibland :angel:
 
Annars finns det grimmor som har nackremmen fastsatt med kardborreband. Så om hästen till exempel får panik på gången så lossnar ju grimman.. Det är ju bra i hagen också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 876
Senast: Habina
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 253
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 643
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp