grimman i transporten

U

Uddatyp

jag ska åka med min häst till ett annat ställe och kanske rida och miljöträna lite hade jag tänkt..

så nu undrar jag bara om de funkar att ha repgrimman eller tränset under lädergrimman i transporten?

eller är inte de en bra ide kanske? han är så ivrig att få komma ut nämligen när man stängt av bilen och de är lite jobbigt att tränsa/byta grimma då.
kan gå bra också men man vet aldrig.

är de inte en bra ide så får man ju byta när man kommit fram endå men de hade underlättat väldigt.
 
Sv: grimman i transporten

Det är ingen bra idé att ha repgrimman på. ALDRIG lämna hästen utan uppsikt med repgrimma! Den skall bara vara på när du hanterar hästen. Stor skaderisk annars!
Ett tips om hästen har bråttom ut - ta det lugnt, ha inte så bråttom att lasta av hästen när du stängt av bilen. Låt hästen lära sig att vänta istället, så får du en lugn häst. :idea:
 
Sv: grimman i transporten

jo ja vet att ja ska träna på att låta hästen vänta lite innan den går ut..och de går om man mutar med morötter.
och jo jag måste lära mej ta de lugnt när hästen är i transporten..är alltdi så nervös när han står där inne så kanske därför han med stressar.

är de de om repgrimman fastnar nånstans i transporten? de har ja inte tänkt på..skulle ju ioförsej aldrig lämna hästen med repgrimma nån annanstans..men tänkte inte de fanns nåt ställe att fastna på i transporten..
 
Sv: grimman i transporten

Skippa morötterna och låt inte hästen komma ut förrän den lugnat ner sig... det är effektivare! ;)
Det är möjligt att det inte direkt finns något att fastna i, men jag skulle aldrig chansa.
En bekants häst klev på änden på repgrimman och höll på att strypas...himla tur att dom hann skära av grimman (då stod han ändå brevid hästen när det hände)
 
Sv: grimman i transporten

men repgrimman har liksom ingen lös grej att fastna eller trampa på..har ju inget rep med liksom..bara grimman..och han sitter ju endå fast i lädergrimman..inte i repgrimman.

men ne de är nog dumt att chansa..får sätta på den där istället..de går ju de med.
 
Sv: grimman i transporten

ok, det beror på hur repgrimman ser ut... den jag menar knyter man fast nackremmen på ena sidan. :)
 
Sv: grimman i transporten

jo de gör jag med, men sen så är ju inte den lilla biten som blir över väldigt kort och märks inte direkt.

men de är nog bäst endå att bara åka med lädergrimman och byta när man kommit fram..han är ju endå relativt lugn..bara lite rastlös.

är så nojig med sånt här..är så extremt rädd att han ska skada sej så vill ju inte chansa om risken finns att han fastnar i den nånstans..
 
Sv: grimman i transporten

Fast om man ska på en tävlingsplats så är det ju ingen vits med att ha en repgrimma under då man ändå måste lasta ut och in i träns. Jag skulle ta tag i problemet och lasta hästen i träns med grimma under och ta av tränset i transporten. Och sen när det ska lastas ur ta på tränset ovanpå grimman och lasta ut.
 
Sv: grimman i transporten

men de är ingen tävlingsplats, då skulle jag ju tränsa i transporten..de är alltså inget problem på de sättet att de inte går, de har lite med min bekvämlighet att göra att de är lite jobbigt att stå med en bufflig otålig häst även fast de går.

jag lastar annars alltid i grimma, väldigt lätt att ha o göra med är han, men nu när vi ska ut o gå direkt så hade de vart bekvämt att ha repgrimman under grimman så man bara kan ta loss grimman o gå iväg.

bekvämlighet+att jag är väldigt nervös att han ska försöka vända sej om i transporten när man byter grimma eller tränsar...hur vanligt är de att de kan hända förresten?
 
Sv: grimman i transporten

OK. Men har du mellanväggen uppe eller åker den brett? Borde vara ganska svårt för den att vända om du har den uppe.
 
Sv: grimman i transporten

Jag trodde det var förbjudet att transportera hästar med repgrimma. Det är iaf vad jag har hört.
 
Sv: grimman i transporten

han åker brett..de är därför jag är rädd att han kanske ska va snabb och försöka vända..
men dom kanske inte brukar göra de?
 
Sv: grimman i transporten

Jag trodde det var förbjudet att transportera hästar med repgrimma. Det är iaf vad jag har hört.

är de de även ifall hästen inte sitter fast i repgrimman..för de tycker jag med är helgalet men att ha den under lädergrimman?
 
Sv: grimman i transporten

Ingen anning, använder inte repgrimma själv, så jag har aldrig kollat upp något om repgrimmor. Utan har hört det från min förra stallägare som använde sig av NH.
 
Sv: grimman i transporten

Jag skulle inte vågat ha repgrimma eller träns under grimman på min häst, då han är lite hispig, och det finns tyvärr i många transporter utskjutande delar som de skulle kunna råka fastna i. Min repgrimma har t ex en ögla under hakan för grimskaftet, och det skulle kunna haka i något.
Om jag hade en lugn resvan häst, inte skulle traila långt, och var säker på att det inte fanns utskjutande delar så skulle jag nog ha vågat ha träns eller repgrimma under.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp