grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

E

El Karisma

Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en egen vilja av stål och ett hett temperament... Ack å ve den människa som säger åt henne, just nu iallafall.

Hon är super grinig för tillfället, och jag vet inte hur jag skall få hästfan att inse att mitt tålamod tryter.

Jaa, jag har sagt ifrån. När hon är grinig mot mig schasar (felstavat??) jag iväg henne, hon fattar vinken... för 1 min. Sen skall det prövas igen ifall man får utmana matte! HUR SKALL JAG EN GÅNG FÖR ALLA FÅ HENNE ATT FÖRSTÅ ATT JAG TÄNKER INTE GE EFTER?!:confused:

Jag är inte rädd henne och hon vågar inte heller bita mig, där vet hon att gränsen går. Hon är inte heller skadad eller sjuk.

Är det bara att hålla på som tidigare och tro att det lugnar ner sig? Har någon ett motsvarande exemplar i stallet?

*Är i behov av lite... hmmm... råd och uppmuntran* :banana:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Vad härligt att läsa att andra har det jobbigt med sina arab unghästar ;)
Vi hade en unghingst.. Också arab. HAn var helt omöjlig, hoppade ut från hagen, var svår att hantera och ja.. Allmänt jobbig.
Hingstar kan ju ofta vara lite värre en ston..

Men han lugnade sig mycket då han hela tiden fick ha mäniskor omkring sig. Det var som han förstod att vi inte gav med oss.
När dagen kom och han skulle ridas in så anämlde sig en modig tjej :)
Vi kan ju säga att det var inte lätt, men efter tiden gick så lugnade han sig, det var mer än 1 gång vi funderade på att kastrera honom, men han var ju så fin och de ville ha honom som nästa avelshingst!

Men mitt råd, det jag märkte var att ha tålamod.. Massor!
De testar en, de ska "leka", men tillslut så ger de sig (om man har tur ;) )
Fast jag tror inte det är någon idé att stressa.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

asaria skrev:
Hingstar kan ju ofta vara lite värre en ston..

Håller inte med! Ston är mycket svårare än hingstar! Har erfarenhet av båda sorter!

Till problemet: Har själv varit med om ett arbsto (tre år) som jag inte gjorde framsteg i den takt jag ville med. Jag orkade inte hålla på med henne utan sålde henne! Så hemsk är jag:devil:

Men jag lärde mig några saker. Bland annat att man måste behandla arabston iallafall i början med silkesvantarna. Jag gjorde mycket mer och snabbare framsteg när jag fjäskade lite för henne. Spenderade mycket tid i hagen tillsammans med henne och byggde upp förtroendet. Om de har någorlunda förtroende för dig så tar de också en tillsägning med respekt. Dvs du har större chans att få henne att lyssna på dig. Jag lärde mig också att alla misstag man gör får man sota länge för. Då har man minst en veckas fjäsk framför sig. Mitt sto som hade ett otroligt starkt psyke blandat med en vildhästs försiktighet, det fanns inte en chans att jag skulle kunna dominera i hennes värld med tex hjälp av join-up eller liknande.

Utbildningen av min hingst var en piece of cake jämfört med detta sto.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Min bråkstake till arabkorsning är snart tre nu, och hans humör har verkligen gått i vågor. Liksom hans förmåga att lära sig och "ta in" även de enklaste saker.
Just nu är vi i en period när vi får börja om att träna saker som att lyfta hovar, stå bunden i boxen, stå lös i gången, flytta för tryck osv. För en månad sen höll vi på och tömkörde och han lärde sig jättefort, men sen blev dett alltså stopp igen.
Fördelen som jag ser det är att man får ta all inlärning långsamt och i perioder, vilket gör att man ser vad han verkligen kan, vad som har stannat kvar så at säga.
Den här hästen är ömsom en glad och snäll prick som man helt kan lita på, och omsom otroligt kaxig, utmanande och testar hela tiden. Men jag känner ändå tydligt att det lönar sig att vänta ut hans dåliga perioder. Kanske hänger det samman med de perioder när han växer mer rent fysiskt, kanske blir han nafsig på saker, väggar och även folk (det har också gått i perioder) isamband med att han byter tänder?
jag vet inte, men hittills har det stora tålamodet visat sig funka bra. Och nej, jag räknar inte med att kunna sitta på honom än på länge. Här är det mognad att vänta på...

Lycka till och försök stå ut!
Tussa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Min dam (arabsto, 03:a) var som liten 99% ÄNGEL och 1% DJÄVUL.. >Söt som socker, änglalockig man och kunde charma vem som helst bortom sans och vett, och gav den perfekta bilden av ett litet A-barn. Samlade beundrare för livet 6 månader gammal när hon knallade in på veterinärkliniken, såg söt ut och sa 'jaha, kul ställe det här?* och stod lös på löpargången utan att matte höll i, snällt både lät vet klämma överallt, snällt lyfte benen och dessutom lät vet böja. Gissa vilken fanclub hon hade sen.

Exakt samma häst har försökt slå mig till marken eftersom jag hade MAGE att försöka säga åt henne vad hon skulle göra!

Sålänge hon var med på iden och tyckte det var okej var ingenting något problem och hon var så löjligt lätt att ha att göra med så det var fjantigt. Men redan från sin första levnadsdag visade hon att hennes temperament var lika illrött som pälsen (skm född fux, så gnistrande kopparröd som liten) och att hon hade en vilja som inte gick av för hackor.

Jag gick i drygt ett år och väntade.. På 'Den stora sammandrabbningen'.. För jag visste att förr eller senare kommer det en kraftmätning. Det låg ju och bubblade under ytan så att säga, det var bara det att vi aldrig hade hamnat i en situation än där hon ansåg det behövas ta någon strid. Det fanns lite föraningar, som när hon helt sonika inte skulle på släpet - no matter what. Jag erkänenr villigt att jag till slut tappade tålamodet och rappade till henne i ändan. Svaret blev en grinig spark ut i luften och en envis vägran att ens närma sig rampen. Dryga timmen senare knatade hon på som ingenting. Men det var för att HON då ansåg att det skulle knatas på. Både jag och kompisen som var med var lika frustrerade, just för att hästeländet INTE gick på för att hon insett att det var det enda alternativet. Utan för att HON ansåg att nu skulle hon gå på.

Sen kom då dagen D.. Hon var kring året, och hade ett skrapsår på bogen. Som jag skulle göra rent. Det gjorde jätteont sa hon. Ja sa jag, men vi måste. Nä sa hon, det gör ont. Så jag la på en repgrimma.

Och jo men tjena, det var som att se helvetet bryta lös. Och det hade INGENTING med något sår att göra. Utan det handlade ENBART om att hon var SKITFÖRBANNAD över att jag hade mage att försöka TVINGA henne till något hon inte ville. Hon bet, hon sparkade och slog och snodde febrilt runt för att först komma undan, sen när det inte gick så gick hon till regelrätt attack. Hon måttade sparkarna (innan var det sursparkar rakt ut i luften), hon måttade huggen och hon reste sig rakt upp och måttade med framhovarna mot mig för att slå mig till marken. Och jag tackar än idag GUD för att såret satt på bogen och inte på ett bakben. För det enda som for genom mitt huvud var 'förlorar jag den här fighten så kan jag lika gärna skicka henne till slakt imorgon, för då är det här kört for life'. Men iom att såret satt på bogen så kunde jag hela tiden hålla mig vid bogen, böja halsen och snurra henne när hon reste sig, vara utom träffradien för bakhovar OCH framhovar samt att jag kunde köra en armbåge i bogen på henne när hon försökte mangla mig.

Vi dansade runt i stallgången (tack och lov för stoor stallgång) i en timme. Såfort hon slutade slåss för en sekund så släppte jag pressen och pillade på såret, och hon drog igång igen.

Efter en timme ställde hon sig och lät mig göra ren såret. Dagen efter var jag ut och fipplade med det där såret i hagen och hon stod helt still lös i hagen.

Sen den dagen har vi inte haft minsta problem, och en av damens BÄSTA sidor idag är henne enorma vilja och att hon är såpass 'stark i sig själv'. Dessutom TAR HON KORRIGERINGAR underbart bra. Dvs hon kan fortfarande vara grinig och tycka 'men stick och brinna!', men det räcker med att man talar om för henne att 'nähä du lilla gumman, sådär gör man inte!', oftast med rösten men annars genom att bara ta tag i grimman, för att hons ka tycka 'okej då'. Och även andra än mig kan säga åt henne, hovslagaren och hon har diskuterat ett par ggr när hon stått och sprattlat och viftat, och han pratar (tar tag i grimman och barskar till tonen lite) allvar med henne och sen är det idel solsken.

Däremot ser hon ut som en attackkobra i boxen när man går in, visar samtliga hotsignaler som finns. Men gör INGENTING. Ens om man puttar in livrädd pojkvän där t ex :devil:. Detta beteende har jag helt ignorerat och det minskar succesivt, fast jag skulle ALDRIG gå in i en box till en annan häst som såg ut som hon gör, det är att be om att dö. Men i det där fallet är jag rätt säker på att hon inte riktigt är medveten om vad fan hon säger.

Det jag vill komma till är att det kan behövas att man säger till en gång men på SKARPEN. Din lilla testar och testar och i en flock skulle det antagligen fungera ett par ggr, tills den ranghögre skulle lacka ur och säga till så myckets om krävdes för att hon skulle lägga ner de där dumheterna.

Problemet är att man INNAN man gör det måste ha en plan A, plan B och plan C och vara SÄKER på att vinna den ev fight som KAN komma. Annars har man skapat än större problem än man hade innan. Är man inte säker på att vinna så ska man inte ta striden.

Men jag har med min K som ex av de två anledningarna. Att det kan behövas att en gång för alla 'göra upp', samtidigt som det kan bli en 'strid' kring det som man inte är beredd på, och den får man inte förlora om man går in i den för då får man nog bereda sig på att endera skaffa en annan häst, eller se till att fort som örat få hjälp att försöka fixa problemet. Annars kan man få en häst som VET att den bestämmer, VET att den är starkast och störst bäst och vackrast. Och man själv vet det med, och sen är det inte kul.

Att köra utnötningsekniken (vara envis) kan fungera utmärkt, eller inte. Beror väldigt mycket på typ av häst. Det du kan göra om du inte vill riskera att hamna i konflikt men ändå göra något, är att flytta iväg henne en längre bit bort när du sjasar iväg henne, och att INTE låta henne ta ett steg mot dig förrän du inbjuder till det. Dvs håll ett öga på henne, och såfort hon tänker ta ett steg mot dig så sjada henne en bit till bort från dig (dvs vänta inte förrän hon är ända framme, utan såfort hon går mot dig när du väl sjasat iväg henne en gång så sjasa bort).

Och så det uttjatade - hur fungerar det i ANDRA situationer? Står hon still när du vill, går dit du vill och beter sig som du vill i övrigt? Om inte - då är det där du ska jobba med problemet, då sitter det i mer grundläggande ledarskap/respekt än i damens humör =)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Alexandra_W skrev:
Och så det uttjatade - hur fungerar det i ANDRA situationer? Står hon still när du vill, går dit du vill och beter sig som du vill i övrigt? Om inte - då är det där du ska jobba med problemet, då sitter det i mer grundläggande ledarskap/respekt än i damens humör =)

Jag tror mitt problem grundar sig i en salig blandning av att tösen vill utmana mig om ledarpositionen samt har en vilja av rostfritt stål!

Och visst, de dagliga rutinerna funkar relativt bra för tillfället. hon står lös på stallgången (kan försöka ta steg framåt/bakåt, men rättar sig vid tillsägning). Men hon tycker inte att pysslandet är skoj, åtminstone för tillfället. Men tillika försöker hon hela tiden få uppmärksamhet! identitetskris? :crazy:

Hon har också blivit bättre att leda, har haft henne över 1 år. Hon var odräglig i början, tramsade när man skulle leda henne etc. Jobbade mycket med henne under sommaren och hon blev riktigt tillfreds med situationen och fann sig i det mesta. Men nu står vi på ruta ett igen. Men kanske det är så med bebisar, man får börja om från början emellanåt.



Det jag undrar är om hon är i en växtperiod nu igen och om det vore bäst att låta henne vara?! Men tillika är hon en pigg och nyfiken häst som kanske skulle behöva motiveras, uppmuntras genom roliga övningar?? what do you think?? :confused:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Va kul att se att inte bara jag har problem med ungjävlig arab! Har en hingst, 03;a som gör mig helt knasig! Har haft honom till och från sedan han var ca 12 timmar gammal och jag har verkligen blivit hans lekdocka. Att jag skämt bort honom gör väl inte saken bättre :angel: . Men den lille grabben gjorde entré i världen med bakåtstrukna öron och kaxig försvarsställning när någon försökte gå nära mamma. Så fort han kom upp på benen med fostervattenblöt päls... Men det är en riktigt charmör och 300 kg tyngre är han allas älskling och går under betäckningen "mycket snäll hingst faktiskt!" Tills han lägger sina ängalögon på mig! Han är inte elak men ääälskar att tugga på mig. Naffsar, får tag på hud ibland och gör snabba kobraatacker. Ryter jag till eller daskar till honom på halsen så ruskar han bara lekfullt på huvudet och är där igen. Beteendet förvärras när han har vilat längre perioder (har haft mindre skador efter röj i hagen...) och det är ju förståeligt. Men det finns ändå alltid där. Nu räcker det känner jag och undrar följande; Har ni tips på metoder för att få honom att inse att jag inte är ätbar? Jag har börjat nypa honom i halsen varje gång men skulle vilja ha en mer konsekvent och kraftigare metod för att få slut på ofoget! Hur ska jag få honom att inse att jag bestämmer i allmänhet? Jag har handskats mycket med hingstar och även ungston tidigare men aldrig mött på en så envis en. Och jag vill INTE slå honom! Så, tipsa på snälla!

Kramisar
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Timpa skrev:
Och jag vill INTE slå honom! Så, tipsa på snälla!

Kramisar

Jag tänkte också så i början när jag skaffade min första unghäst, att den skall jag inte höja handen mot! tji fick jag och idag får jag sota för att jag vart för blöt med henne.

Istället för att putta bort hästen (lite grann, många gånger) skulle jag säga ifrån en gång på skarpen...

Men jag är inte rätta person att uttala mig om vad andra skall göra förrän jag har ordning på min egen kuse! :crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Många hingstar nafsas och behöver en tillsägning. Du ska inte acceptera att han biter dig! Du kan börja med att göra det väldigt obekvämt för honom att bita dig. Om han biter dig i armen så stöter du till honom med den. Biter han i huvudet får han en dansk skalle på nosen (använd hjälm) Han biter ju dig då måste du bita tillbaka!

Detta knepet hjälpte dock inte på min senaste hingst, utan jag fick börja ge honom en spark på smalbenet när han bet mig. Du kan tro att detta var effektivt! Efter några dagar slutade han helt.

Vill tillägga att man inte behöver sparka hårt, för att han ska känna av det. Hingstar í vilt tillstånd biter ofta i smalbenet om den andra biter dem i ryggen tex, det är ett naturligt och effektivt försvar.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Och så det uttjatade - hur fungerar det i ANDRA situationer? Står hon still när du vill, går dit du vill och beter sig som du vill i övrigt? Om inte - då är det där du ska jobba med problemet, då sitter det i mer grundläggande ledarskap/respekt än i damens humör =)[/QUOTE]


Jag tror inte det handlar så mycket om ledarskap utom att behandla henne som den fina dam hon är. Hon hatar förmodligen att du förolämpar henne genom att försöka vara någon ledare som ska bestämma hur hon ska göra. Ston är speciella och man måste ta dem på rätt sätt :)

Jag har själv ett russto som jag försökte utöva horsemanship på för att det var ju så himla bra å viktigt att vara ledare för sin häst. Hon hatade mig just då och man såg på hela hennes kroppsspråk och blick att jag kunde sticka och brinna. Jag lade ner hela grejen och började behandla henne med den respekt jag vill att hon ska visa mig, samt behandla henne för den fina dam hon är. Numera följer hon mig överallt och tycker det är toppen när jag kommer och vi ska hitta på något. :love:

Fundera över varför hon beter sig som hon gör? Kan det vara möjligt att du på någotvis kränker henne i din behandling?
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

manina skrev:
Fundera över varför hon beter sig som hon gör? Kan det vara möjligt att du på någotvis kränker henne i din behandling?

Kränkt henne, jo säkert. Jag tror hon har lite svårt med att ta tillrättavisningar på rätt sätt... t.ex. när jag backar henne, nog backar hon, men med öronen bakåtstruket. Men hon backar iallafall! Hon betedde sig likadant förra sommaren, men jag jobbade henne mycket lös och hon blev som förbytt (mot det bättre dvs.)! :idea:

Har upptagit träningen med att träna henne lös, gjorde det första gången igår. Och hästen var nöjd efteråt!! Kanske hon borde aktiveras mer heltenkelt??
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

det löser sig, ta det bara lugnt och glöm inte att vara koncekvent:p
när jag köpte min valack var han knappt 3 år gammal. en äldre herre ägde honom och gick med käpp (säger väl det mesta om vilken uppfostring han hade). noll gånger noll hanterad alltså, gått på lösdrift i hela sitt liv. när han kom upp till sthlm kunde jag inte ens hämta honom själv ute í hagen, han bara stegrade sig o slog med frambenen mot mig o mina medhjälpare:mad:. då brann det i huvet på mig, vet inte hur många gånger jag svor över att jag köpte just denna häst:devil:, som jag tyckte då. han är efter labrador o den hingsten är ju känd för sin tuffa skalle... men idag 3 år senare så är han en riktig:angel: o jag älskar honom över allt annat:love: :love:.
det ger sig så småning om, gör samma saker varje dag så märker hon att det inte ändras nåt o då kommer hon att ge upp, det kan ta ett tag men ha tålamod:D . det är underbara djur vi har att göra med
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Skönt att läsa om några som lyckats med tiden, framför allt du karuso_00!
För visst känns det som om man bara borde sälja knäpphästen, men man antar att ingen annan heller skulle vilja ha ett sånt monster.
Som jag skrev tidigare förordar jag tålamod och attt vänta in att hästen ska mogna lite, samtidigt som man envist upprepar och bygger ut de dagliga rutinerna. Men sen, när man ser andras unghästar så verkar de ju vara ena riktiga änglar allihop, eller??
Hur som helst, en bra tråd El Karisma, det är skönt att få lite stöd och hopp!
// Tussa som ska ut och ta en match med lillen
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

*KL*

Och en liten spinoff på det här med respekt/kränking. Jag accepterar inte att en häst beter sig illa för den känner sig kränkt pga av att jag ber/begär något av dem. DÄREMOT, så jag kan inte kräva att DE ska lyssna på MIG, om JAG inte lyssnar på DEM.

Min dam är väldigt uttrycksfull och 'pratig', visar otroligt väl vad hon tycker, både positivt och negativt. Och jag lägger mig vinn om att alltid LYSSNA på hennes åsikt. Sen kan jag mycket väl välja att 'ignorera' den med ett 'jag har noterat att du tycker det är pest gumman, men nu är det såhär och det finns inga val'. Men jag kan likagärna tala om att jag noterat hennes åsikt och försöker ta hänsyn till den.

Om hon t ex tycker att det är obehagligt när jag pillar med ett sår och visar det genom att se ut som en huggorm så kan jag ju inte strunta i att göra rent såret. Däremot kan jag försöka göra det så fort och 'smärtfritt' som möjligt, och ta det i omgångar (med lite öronkli emellan). Dvs lyssna och ta hänsyn till henne. Däremot om hon t ex skulle tycka det är BLÄ att gå åt det håll jag vill, då blir det ett 'noterat men lämnat utan åtgärd' ;)

Hon gav mig en skrapa och en näsbränna vid lastning en gång förresten, där jag insåg hur mkt jag har byggt på ömsesidig kommunikation och att hon inte bara förväntar sig det - hon KRÄVER det (med rätta..).

Skulle lasta, jag hade lite bråttom. Damen är lättlastad och har så varit sen hon var liten fölis. Jag lastar själv, har lina in i släpet och står utanför. Dock kan hon ibland tycka att hons ka stanna på rampen och fundera över livets mening. Får hon det så går hon på efter max 10 sekunder. Den här dagen var jag stressad, och när hond å valde att fundera lite på livet så gjorde jag bort mig genom att tycka 'kom igen nu gumman, vi har bråttom' och ta i linan. Och häpet studera en häst som kastade sig av. Nåväl, nytt försök och hon - och jag - gjorde likadant. Tredje gången var hon rejält upprörd och tänkte inte ens gå på rampen.

Där nånstans började jag tänka. Så lite kli, lite andas och så på igen. Och då såg jag så otroligt tydligt vad som hänt gång två och tre. För på exakt samma ställe som första gången stannade hon, men inte för att fundera på livet den här gången, utan för att kolla vad JAG tänkte göra. Om jag tänkte vara sjysst eller ej.. När jag bara väntade så tog det 5 - 6 sekunder och sen gick hon in och stod där. Nöjd med att ha uppfostrat matte i att LYSSNA även när man är stressad.. Och jag hade rätt lång näsa jag ;)

Och just ston brukar vara väldigt angelägna om att deras åsikter i alla fall förs till protkollet.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Var noga med att ge henne mkt beröm när hon gör det du ber henne om. Som att hon har gjort något helt fantastiskt :) Med beröm kommer man långt och får glada sammarbetsvilliga hästar. :banana:

Ston är speciella och man måste ta dem på rätt sätt, då gör de allt man ber dem om. Beröm vill alla ha, även vi människor!

Tänk på att hästen är din spegel!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

manina skrev:
Tänk på att hästen är din spegel!
Bra sagt! :idea:

Jag skrev detta redan en gång, men datorn tiltade, så det är bara att skriva en gång till!

hade en hästvan kompis på besök. Tog ut unghästen för att visa hur hon fjantar sig när hon blir ledd. Kompisen såg direkt några faktorer som hon antog att orsakade hästens beteende. Den största felfaktorn var jag själv, förstås! :crazy:

Nå sagt och gjort. Hästen har lite svårt att hålla koncentrationen på matte samt vad hon begär. Dessutom vill hon gärna gå om matte... :mad: Nå, när jag korrigerar henne så har jag hittills ryggat henne genom att knuffa henne bakåt. Hästen har inte tagit åt sig korrigeringen på önskvärt sätt. Hästen vet att "svinga grimskaft mot bogen/bringan betyder backa. Så varför har jag inte tidigare backat henne så, istället för att tränga mig på henne? :confused:

När kompisen visade mig hur jag gjorde (kompisen knuffade mig närgånget bakåt med händerna) tyckte jag att det var rent av obehagligt!! Klart att hästen tyckter det med, vad dum jag varit som inte tänkt på det tidigare... men så kan det gå när man jobbar ensam med hästen!

När jag ber hästen att backa (genom att gunga grimskaftet mot henne samt med kroppen visa) grinar och tjurar hon, men hon backar ändå? Har någon en förklaring??
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
När jag ber hästen att backa (genom att gunga grimskaftet mot henne samt med kroppen visa) grinar och tjurar hon, men hon backar ändå? Har någon en förklaring??

Liten intressekonflikt i hjärnkontoret ;) Att 'mota' undan är en dominanshandling, och din dam vet att hon ska göra som dus äger (backa), men hon är inte riktigt nöjd över att det är hon som ska flytta sig för dig och inte tvärtom. Därför backar hon, men visar missnöje över det. Väldigt vanligt beteende hos ston som är/anser sig vara ranghöga, och ännu vanligare hos unghästar som är/anser sig vara ranghöga.

Min dam var likadan, hon backade, men såg grinigare än grinigast ut (utan att GÖRA något). Hon visste att bad jag om back skulle hon backa, fast hon skulle föredragit att inte göra det.

Det jag tycker är väldigt intressant är hur hästen gör i hagen i samma situation? Dvs anser den sig/är den generellt ganska hög i rang, eller är det mot människor/människan den anser sig det? Min dam backar utan 'grimaser' undan för andra ranghögre hästar i hagen, och är i hästkonstellationer ganska ranglåg. Men med twisten att hon oftast går utanför all rang och är lika bra polare med ranglägste som ranghögste i flocken och får äta med båda två.

Det där beteendet med fula grimaser brukar ge sig med tiden. Dels när det finns ett mer etablerat förhållande mellan er, och dels när det gått ett tag där backning INTE varit en 'stor grej' och/eller källa till irritation. Som det är nu har ni ofta blivit osams i samband med backning, och det påverkar ju.

Min dam är inte världens gladaste i att backa på kommando idag heller, hon strålar inte direkt som en sol när hon gör det, men hon gör inga fula miner heller.

Och så en spinoff - valacken är väldigt ranghög i hästvärlden och flockledare. Han backar både snabb och villigt för mig och har alltid gjort och är väldigt klar på att människor är ranghögre och matte är ranghögst. och lilldamen då som är ranglåg i hästvärlden men rätt länge hade lite problem att riktigt köpa konceptet att hon var det för människor hade betydligt mer 'bekymmer' kring backandet. Där kan man översätta det med ett enda ord - ston ;)

Men, backa henne så som du nu kommit på fungerar, beröm översvallande (överdriv) när hon backar undan även om hon ser ut som the devil himself. Dvs gå HELT på vad hon GÖR (backar) och strunta i hur hon ser UT (sur) och försök undvik konflikter vid backandet så kommer det ge sig över tid.

Jag försökte också att backa i neutrala, lugna situationer och undvika backning i mer negativa situationer så långt det gick, för att få en ännu mer positiv koppling till backandet. Dvs jag kunde backa henne två steg mitt i rykten, berömma och fortsätta rykta. Men om hon tog steg framåt på stallgången så vände jag runt henne till ursprungsplatsen istället. Dvs inte backa som korrigering.

Idag backar jag henne som vilken annan häst som helst, dvs står hon för långt fram backar jag henne, utan varken problem eller knot. Och vi har aldrig haft problem med ryggandet uppsuttet heller, det klarade vi av redan på första ridturen, med öronen framåt och glad uppsyn.

Lycka till!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Alexandra_W skrev:
Det jag tycker är väldigt intressant är hur hästen gör i hagen i samma situation? Dvs anser den sig/är den generellt ganska hög i rang, eller är det mot människor/människan den anser sig det? Min dam backar utan 'grimaser' undan för andra ranghögre hästar i hagen, och är i hästkonstellationer ganska ranglåg. Men med twisten att hon oftast går utanför all rang och är lika bra polare med ranglägste som ranghögste i flocken och får äta med båda två.


Och så en spinoff - valacken är väldigt ranghög i hästvärlden och flockledare. Han backar både snabb och villigt för mig och har alltid gjort och är väldigt klar på att människor är ranghögre och matte är ranghögst. och lilldamen då som är ranglåg i hästvärlden men rätt länge hade lite problem att riktigt köpa konceptet att hon var det för människor hade betydligt mer 'bekymmer' kring backandet. Där kan man översätta det med ett enda ord - ston ;)

Lycka till!

Man kunde ha trott att det var mitt sto du skrivit om. Hon har sällskap av en shettis. Shettisen är ledare och det har lilltösen aldrig ifrågasatt. Likadant när nya hästar kommer på besök föltuggar hon för fulla muggar...

MEN, när det kommer till männsikor är hon kaxig som f*n själv...

Jag hoppas verkligen att hon blir bättre med tiden (och efter rätt träning), för trots sitt tjuriga humör, som faktiskt kantas av solstrålar emellanåt, är hon ju min sötnos! :love:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

manina skrev:
Kan det vara möjligt att du på någotvis kränker henne i din behandling?


:rofl: :rofl: :rofl: Jag blir så full i skratt. TÄnker på min rödhåriga fullblodsdam som blir kränkt hundra gånger per dag av lika många orsaker. Av hästar och människor. Hon är nog lik TS häst, lär ha varit en :devil: som 2-3-åring, skickades till inridning där man sa att det var bland det svåraste de haft. Jag kände henne inte då men folk var rädda för henne om de kom på kant med henne. Hon är världens underbaraste lilla ängel så länge hon är nöjd, Men går det emot henne åker öronen bak och hon hotar tom att sparkas. Inte mej längre. Vi är kompisar. Det är viktigt för henne coh numera tar hon rättelse utan att sura allför mycket. Och har vi en konflikt så blir hon dubbelt gullig efteråt. Hon är underbar.

Jag har afaktiskt ahft flera såna hästar, en D-ponny, irländare, och
ett fullbod till, men en valack. De här är de hästar jag har älskat mest av alla och som har blivit trogna och underbara kompisar när man väl hittar varadnra.

Men kärnkt, jag det blir lilla damen så lätt. Om man ber henne flytta sig ibalnd (men hon gör det) om man kräver mer arbete (men hon gör det), om andra får mat medan hon sadlas, (trots att hon sen är ivrig att komma ut och jobba) om främlignar skulle "tafsa" på henne. OM någon hon inte anser är hennes kompis försöker ta sig ton, dvs människor hon inte känner. osv osv.

Ja ursäkta men det skulle inte gå att undvika att hon kände sig förorättad och kränkt!

Men vi är kompisar. Hur har det blivit så? (Till TS)

Jag är van vid typen, gillar typen, det är en grund. Skriker aldrig, slår henne om det är nödvändigt, men det är det ytterst sällan, och jag väljer verkligen mina strider med henne.
Mest handlar det om att inte själv bli provocerad, att inte låta sig luras in i meningslösa fighter utan att vara lugn, konskekvent och driva igenom det man bestämt sig för till varje pris men utan stora bråk.
Jag klippte till när hon en gång tvärnitade och kastade runt i galoppen. När hon bockat av dumhet och protest. När hon tjurat onödigt länge och visat tecken på at bli isstadig.
Men i början blev det värre av strider. Jag fick välja de viktiga och undvika de oviktiga. Nu vill hon vara kompis. Hon tar rättelse av mej.
Vet när hon gått för långt och säger "OK, jag vet" även om hon kan visa humör just då jag säger ifrån.
Jag "säger ifrån" med rösten, jag morrar åt henne. Aldrig skrik eller gap,aldrig viftande med händer och armar eller så. De fysiska bestarffningarna har jag gett i ridning i ovanstående oacceptabla
sitautioner.
Lugn och konskekvens, ddet är mitt råd. Håll ditt eget huvud kallt coh ge inte upp. Mal på med det du tänkt göra, oavsett vad hon tycker. Låt dej inte luras in i meningslösa strider som hon kan vinna.

Var helt säker på dej själv, när det händer att ni har en dust, Se till at ha tid, massro av tid, så du hinner driva igenom det du vill. Tapa aldrig humöret, bit ihop, samla ilskan till beslutsamhet istället.

Man kan vara nära att ge upp. Många gånger. Men sen vänder det och då är just dessa hästar de mest underbara att jobba med. De har synpunkter men det får de ha. jag lyssnar och bedömer. Men jag bestämmer. Det är såna hästar som kan bli 100% pålitliga i alla lägen, för de är verkligen lojala när du väl är accepterad som ledare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

minimi skrev:
:Var helt säker på dej själv, när det händer att ni har en dust, Se till at ha tid, massro av tid, så du hinner driva igenom det du vill. Tapa aldrig humöret, bit ihop, samla ilskan till beslutsamhet istället.

Man kan vara nära att ge upp. Många gånger. Men sen vänder det och då är just dessa hästar de mest underbara att jobba med. De har synpunkter men det får de ha. jag lyssnar och bedömer. Men jag bestämmer. Det är såna hästar som kan bli 100% pålitliga i alla lägen, för de är verkligen lojala när du väl är accepterad som ledare.

Jag tror också att min "åsna" kan utvecklas till en riktig trotjänare bara jag skulle få henne att inse att vi skall dra åt samma håll, inte stälpa varandra... och det gäller oss båda 2!! ;)

Måste fråga om lite råd. Ledde tösen runt på gården, när hon, återigen, fick spel och rusade runt, bockade... ja fjantade sig. Skall jag då korrigera henne genom att ta henne på volt och ha henne att trava runt då, om det nu en gång är vad hon vill?!? Så försökte jag iallafall, och berömde henne massor när hon änteligen började lugna ner sig... men efter en stund var det samma rumba igen... Tror ni att mitt sätt att korrigera ifrågavarande beteende får henne att inse att det inte löns att springa runt och busa?

har ni ytterligare tips på övningar, hur man får en livlig och tolamodslös unghäst att koncentrera sig ens en nanosekund??:idea:

Måste passa på att tacka för era fina råd!! :bow: Många av dem har kommit till nytta och jag har fått mig en ordentlig tankeställare många gånger om (t.ex. att undvika att dras med i onödiga fighter...)!!

Det är inte så lätt när det är ens första unghäst, och jag tror inte att jag fått det mest enklaste fallet att handskas med... :crazy:
 

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp