Bukefalos 28 år!

grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag skrev ett svar igår som tydligen försvann, jag glömde väl skickaeller så:smirk: . Nu hinner jag inte ta hela igen. Men det går ut på att aldrig låta henne få vinster av oönskat beteende. Därför om du låter henne springa när hon har betett sej illa på stallplanen så har du ju på sätt och vis låtit henne få det hon vill. Och hon kan se det som ett sätt att få springa när hon vill om du har otur. Så jag skulle kräva motsatsen, dvs det hon inte vill. Men sen beror det på om du klarar att hålla henne still, tex, ryta till, dra till allt vad du har i grimman och låta henne stå still medan du tittar strängt på henne tills hon sansar sig och då belönar du. Om hon är känslig bör du kunna med lite kraft rycka till så att hon lyssnar. Men om det inte går, så försök inte, för då vinner hon. (Med bett går det ju lättare, kan du ha det)

Det är svårt att ge råd när man inte vet exakt situationen, hinner hon dra iväg och släpa på dej, eller sliter hon sej eller hur går det till?

Men i alla situationer, behåll lugnet och var stenhårt konsekvent. Driv igenom det du har bestämt dig för till varje pris, men sätt inte för höga mål, du måste veta att du har möjlighet att lyckas så att hon inte avgår med segern.
Tappa inte humnöret, men visa vad du kräver och belöna gä'rna med godis (tycker jag) när hon sköter sig.

Försök driva igenom att hon är koncentrerad på dej och vad du vill.
Rycker och drar när du leder så stanna upp, titta på henne säg till lugnt och stå kvar tills hon lyssnar, då berömmer du och går vidare.
Det tar massor av tid och tålamod men hon kommer att fatta att du inte ger dej och då som en smart häst kommer hon att undvika strider med dej:smirk: Jag har till lsut nått dit med den senaste lilla tjejen men hon är ju flera år äldre. NÄr hon var två var hon som sagt ett riktigt monster enligt vad jag ahr hört. Men sen hittar hon ju nya sätt då och då att testa, men det är ingenting mot hur det var fnär jag började rida och hanteran henne.
Ett tag tyckte jag hon var förfärlig och trodde aldrig det skulel bli bättre.

Men en sak har jag förstått , de som går i strid och ska "uppfostra" henne drar kortaste strået. Dem driver hon med och har roligt åt.

Jobba bara med tålamod och envishet.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

minimi skrev:
Men sen beror det på om du klarar att hålla henne still, tex, ryta till, dra till allt vad du har i grimman och låta henne stå still medan du tittar strängt på henne tills hon sansar sig och då belönar du. Om hon är känslig bör du kunna med lite kraft rycka till så att hon lyssnar. Men om det inte går, så försök inte, för då vinner hon. (Med bett går det ju lättare, kan du ha det)

Det är svårt att ge råd när man inte vet exakt situationen, hinner hon dra iväg och släpa på dej, eller sliter hon sej eller hur går det till?

Men i alla situationer, behåll lugnet och var stenhårt konsekvent. Driv igenom det du har bestämt dig för till varje pris, men sätt inte för höga mål, du måste veta att du har möjlighet att lyckas så att hon inte avgår med segern.
Tappa inte humnöret, men visa vad du kräver och belöna gä'rna med godis (tycker jag) när hon sköter sig.

Försök driva igenom att hon är koncentrerad på dej och vad du vill.
Rycker och drar när du leder så stanna upp, titta på henne säg till lugnt och stå kvar tills hon lyssnar, då berömmer du och går vidare.
Det tar massor av tid och tålamod men hon kommer att fatta att du inte ger dej och då som en smart häst kommer hon att undvika strider med dej:smirk: Jag har till lsut nått dit med den senaste lilla tjejen men hon är ju flera år äldre. NÄr hon var två var hon som sagt ett riktigt monster enligt vad jag ahr hört. Men sen hittar hon ju nya sätt då och då att testa, men det är ingenting mot hur det var fnär jag började rida och hanteran henne.
Ett tag tyckte jag hon var förfärlig och trodde aldrig det skulel bli bättre.

Men en sak har jag förstått , de som går i strid och ska "uppfostra" henne drar kortaste strået. Dem driver hon med och har roligt åt.

Jobba bara med tålamod och envishet.

Jag borde filma nångång när vi tränar så skulle du få se hur det går till. :smirk:

Hon har aldrig slitit sig (bara en gång, men hon hann inte uppfatta att hon var lös... jag var snabb som blixten!). Hon drar inte heller så hårt att det direkt är svårt att hålla henne. Hon försöker springa om mig, inte direkt över!

Hon har dessutom väldigt svårt att koncentrera sig, ber jag henne stå still står hon en tag, men hon måste hela tiden söka efter något i omgivningen att titta efter!

Jag tror inte heller att det lönar sig att gå in för att banka vett i denna häst, det kommer ändå att sluta i en större förlust. Men jag är inte rädd att klippa till henne om hon försöker tugga på mig eller sparka mot mig (händer inte ofta)!!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

putt putt...

hur skulle ni få hästen att förstå att den inte skall gå om den som leder?:bump:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
putt putt...

hur skulle ni få hästen att förstå att den inte skall gå om den som leder?:bump:

Genom att vara konsekvent och envis som en röd gris. Och gång på gång på gång flytta tillbaka hästen dit där den ska vara och se till att den stannar där en litens tund och sen gå vidare igen.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Spontant känner jag att hon nog skulle behöva "semester".
Dvs hantera henne inte alls ett par månader. Har du möjlighet att slätpp henne på lösdrift är nog det det bästa.
Efter ett tag så tycker dom människan är en rolig och intressant prick, och blir tillmötesgående.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

hej

antar att "El karisma" är efter Eldorado????
jag hade ett sto som hette EL WITESSE och hon var lite besvärlig,men när jag började med NH så löste det sig.
kosekvens och stort tålamod behövs!!
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

2-årsstoet det handlar om kan inte vara e. Eldorado. Hans yngsta avkommor är 5 år.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

CK skrev:
2-årsstoet det handlar om kan inte vara e. Eldorado. Hans yngsta avkommor är 5 år.

Helt rätt, mor är Kulana och far är Glaz...

Hon hade förra vintern en exakt likadan "tjur" period. Då lät jag bli att leda henne... Istället fick hon vara hos mig i hagen (för hon vill vara med människor, hon vet inte bara riktigt hur man handskas med dom...),när hon uppförde sig. Dessutom jobbade jag med henne så att hon fick vara lös i en mindre hage. Resultatet blev en tillgiven häst till försommaren. :love:

Hon går ute dygnet runt tillsammans med en shettis...

Orsaken till att jag inte skulle ha velat ge upp ledträningen är att hon förhoppningsvis skall ställas ut i början av juni. Dessutom blir hon 2 till våren, så jag inbillade mig att lite press måste hon lära sig ta emot. Men som det går nu på träningen kanske det trots allt vore bäst att börja om från 0. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Du skrev att hon förra vintern hade en likadan tjurperiod. Var det ungefär samma tid på vintern? Dvs kan det vara så att hon har fullt upp med att växa, fälla/sätta päls eller att det är något annat (hormoner eller liknande) som spökar och gör att hon är ur slag och grinig? I så fall håller jag med CK, låt henne bara vara häst ett tag och ta nya, friska tag sen.

Min dam kan vara grinig vid pälssättning och pälsfällning, så då håller jag i henne B-vitamin och låter henne vara tills hon talar om att hon vill vara med igen. Dvs hon får går där och sura och jag hanterar henne bara minimalt (iofs har vi inga problem med ledning etc, utan det är mest attityden det är 'fel' på, hon är som en huggorm och bara tvär och sur) tills hon själv söker mer kontakt igen. Jag KAN göra 'vad jag vill' med henne trots attityden, men när hon så tydligt talar om att hon har fullt upp med pälseriet så ser jag inte varför hon inte skulle få slippa annat än minimal grundhantering (dvs ledas ut till hagen, gå lös in, och snabbkoll av hovar & visitering samt ev täckesbyte. Jag brukar inte ens borsta henne den perioden utan hon får bara vara. Hon rullar tacksamt nog inte så det är inga problem att skippa borstningen)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Alexandra_W skrev:
Du skrev att hon förra vintern hade en likadan tjurperiod. Var det ungefär samma tid på vintern? Dvs kan det vara så att hon har fullt upp med att växa, fälla/sätta päls eller att det är något annat (hormoner eller liknande) som spökar och gör att hon är ur slag och grinig? I så fall håller jag med CK, låt henne bara vara häst ett tag och ta nya, friska tag sen.

Det var exakt samma tidpunkt ifjol som hon tjurade! Inget blir bättre av att vi kivas stup i ett, varken för hästen eller mig. kanske det därför vore bäst att låta henne vara, då skulle vi båda få vila upp våra huvuden.

De dagliga rutinerna funkar (stå still vid borstning, lyfta hovar, torka näsan etc.) Detta var något som inte fungerade förra gången hon tjurade... :crazy: Så nog tror jag att vi är på rätt väg, så länge jag inte förivrar mig och lyssnar på min lilla dam.

Dessutom borde jag sluta jämföra mig och min häst med hur långt andra har hunnit (ifråga om utbildning)... Allt tar sin tid och det är onödigt att stressa sönder, både häst och matte...
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
Dessutom borde jag sluta jämföra mig och min häst med hur långt andra har hunnit (ifråga om utbildning)... Allt tar sin tid och det är onödigt att stressa sönder, både häst och matte...

:bow: :bow: Så sant. Så lätt att glömma. Fast jag borde veta bättre så blir jag emellanåt stressad när jag hör att en annan 5-åring går LA eller en 4-åring startar LB hoppning eller ja, jag vet inte.
Min kommer att ta tid på sig men hon kommer att bli så bra. Hon komer att behöva mycket tid att komma på vad hon ska göra och gilla det (måste alltid ha kontorll och veta vad hon gör och varför:mad: mycket påfrestande, men sån är hon) MEn hon blir bra! För varje framsteg märker jag vilken bra häst hon är. Fast ibland tror jag att hon är 20 innan vi har nått till "färdig att tävla". ( Fast idag senast visade hon att när hon är klar får ni se upp på dressyrbanorna!)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
Det var exakt samma tidpunkt ifjol som hon tjurade! Inget blir bättre av att vi kivas stup i ett, varken för hästen eller mig. kanske det därför vore bäst att låta henne vara, då skulle vi båda få vila upp våra huvuden.

De dagliga rutinerna funkar (stå still vid borstning, lyfta hovar, torka näsan etc.) Detta var något som inte fungerade förra gången hon tjurade... :crazy: Så nog tror jag att vi är på rätt väg, så länge jag inte förivrar mig och lyssnar på min lilla dam.

Dessutom borde jag sluta jämföra mig och min häst med hur långt andra har hunnit (ifråga om utbildning)... Allt tar sin tid och det är onödigt att stressa sönder, både häst och matte...

Då skulle jag låta henne vara ifred mer än de dagliga rutinerna, och vänta tills 'vad det nu är' som är jobbigt för henne nu är över. För är det exakt samma tid som förra vintern så tror jag det är något hon 'inte rår för' som gör att hon blir tjurig och ur slag.

Ang jämföra med andra/stressa - min erfarenhet är att när de är 4 - 5 år så är de flesta på samma nivå igen även om det var väldigt ojämnt när de var två - tre. Sitter grunderna som de ska så spelar det ingen större roll när man lägger sadel på dem, sitter upp etc etc.

Min dam (egen uppfödning) kunde allt jag vill de ska kunna i grunden när hon var 6 månader, sen finslipade vi bara det och gjorde inte spec mkt mer. Andra hade lagt sadel på sin 1½ åring, bettvant osv osv. Och när de började sitta upp på sina 2½ åringar hade jag inte haft sadel än och började känna 'shit'. Men sen en dag la jag sadel på min, utan minsta problem (tacka grundträningen för det!), longeringen lärde hon sig på tv¨å ggr etc. Så vips var hon 'ikapp' utan att jag stressat henne det minsta. För saker som tog tre ggr för de andra och krävde invänjning etc, det gick direkt med min (tack grunderna igen). Sen har hon varit konvalescent och bara tränat på klinikvana och blivit av med sprutfobin men i övrigt ingenting ett helt år som tvååring.

Men fjärde gången jag red henne (alla gånger ute, ensam, utan medhjälpare/ledare etc - tack grunderna igen) så provade vi trava och det gick fint. Och vips hade vi 'gått om' en hel del av de där som sadelvandes som 1½-åringar, för de gick fortfarande i snöre vid ridningen.

Om man tittar på de som ska starta treårstest (min är tre i år..tiden går) så har de ridit i ridhus, de har galopperat under ryttare osv, och jag & lillfjant vi har skrittat och travat i skogen vi och försökt oss på någon stooor volt med vingligt resultat. Men jag är inte ett dugg stressad, får hon bara vara frisk och vi fortsätter ta det i vår takt så misstänker jag att hon är 'ikapp' lagom till treårstestet i alla fall (som vi inte ska delta i, fel ras). Och är vi inte det så - so what.

Men som sagt, när de är fyra fem brukar de flesta vara på samma nivå, även omd e inte var det som två - treåringar. Under förutsättning att grunderna sitter där. Så fortsätt du (när damen blivit på humör igen) att nöta på grunden och låt de andra pyssla som de har lust med. För i slutändan jämnar det helt säkert ut sig!

Sen, en annan sak som jämnar ut är för att häst ett är SADEL det stora, och det tar lååång tid, medan för häst två är det bara att slänga på sadeln. men galopp är svååårt och tar lång tid för häst två, medan för häst ett så när sadeldilemmat är avklarat rasslar det bara till och är inga problem. Den berömda ketchupeffekten.. det händer (kommer) ingenting, ingenting, ingenting och sen kommer allt på en gång!

Och, även om du ligger långt efter -s å vad gör det? När min valack var fem år så fnattade han omkring paniskt, bockandes som en rodeohäst i blind panik över sadeln... När han var sju år så låg han ungefär två år efter årskullen, när han var åtta år blev han vuxen och var nästan ikapp och när han var nio var han ikapp. Sen blev han T-märkt men det är en annan historia..
 
Senast ändrad:
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*


Tack för ditt fina svar! :banana: Tack alla andra också! :bow:

Jag kommer att lägga all träning på tork ett tag framöver (det är ju ändå ganska länge till utställningen, så kanske vi kommer oss dit trotsallt, vi får se!).

Tycker ni att jag skall låta henne helt vara häst en vecka el två (eller tills hon börjar bli mera motiverad och mottaglig för träning) för att sedan börja träna henne lite lös i min "rundcorall"? Eller skall jag skippa allt annat men hålla fast vi att träna henne lös?

just wondering...
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Jag tycker du ska skippa allt tills hon visar att hon är på bättre humör. Låt det ta den tid det tar tills HON säger 'till' att hon vill igen!

Så ingen löscorallsträning =)
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Alexandra_W skrev:
Jag tycker du ska skippa allt tills hon visar att hon är på bättre humör. Låt det ta den tid det tar tills HON säger 'till' att hon vill igen!

Så ingen löscorallsträning =)

Skall försöka med det, jag förlorar ju inget direkt på det... :bump:

Tack för visat stöd.... Det blir väl att återkomma efter ett tag med rapportering om hur situationen utvecklat sig (förhoppningsvis mot det bättre, annars går jag sönder!!!):crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

manina skrev:
Var noga med att ge henne mkt beröm när hon gör det du ber henne om. Som att hon har gjort något helt fantastiskt :) Med beröm kommer man långt och får glada sammarbetsvilliga hästar. :banana:

Ston är speciella och man måste ta dem på rätt sätt, då gör de allt man ber dem om. Beröm vill alla ha, även vi människor!

Tänk på att hästen är din spegel!

Håller med dig ,blir så full i skratt det där med ston,mitt arabpartbreedsto(m,Halvblod´)är en mkt bestämd dam,men oerhört intelligent och lättlärd,jag bara älskar henne (för det mesta..)Får vara bestämd men aldrig ngt bråk
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

armaani skrev:
Håller med dig ,blir så full i skratt det där med ston,mitt arabpartbreedsto(m,Halvblod´)är en mkt bestämd dam,men oerhört intelligent och lättlärd,jag bara älskar henne (för det mesta..)Får vara bestämd men aldrig ngt bråk


Ja jag håller också med. När man skickat alla inlagorna m tre kopior (enligt Kyras tänk) så får man en mycket trevlig häst till slut. MEn missar man en kopia :angel: så kommer problemen och man får backa och ta om. Ungefär så.
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

Hej på er...
Har suttit här o läst era inlägg....och tänkt tillbaka på hur min unghäst var...oooo vad jag kände igen oss i mkt...:(
Har haft hingts, de är speciella, men sto, det skulle jag "aldrig" ha, sa jag, efter att ha sett skräckex i hagen...
Men man kan ju ändra sig...så nu har jag en...hormontant..
Idag 4år...
Hon stämmer verkligen in på Kyras ordspråk...
Hur va det nu den gick?
EN HINGS BER MAN OM,
EN VALLACK SÄGER MAN TILL
OCH ETT STO SKICKAR MAN EN ANSÖKAN I 3 EXEMPLAR TILL....
Ja, så är det nog...:idea:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

BonRaiz skrev:
EN HINGS BER MAN OM,
EN VALLACK SÄGER MAN TILL
OCH ETT STO SKICKAR MAN EN ANSÖKAN I 3 EXEMPLAR TILL....
Ja, så är det nog...:idea:

Jag undrar om det är här det har gått snett i min kommunikation med mitt sto...

Jag har fått mig en ordentlig tankeställare efter att ha analyserat vad det är som är grunden till vårt problem.:idea:

Här följer mina slutsatser:

1. Jag är för hetlevrad
2. Jag har inte hittills lyssnat tillräckligt på hästen
3. Jag har på fel sätt försökt vinna hennes förtroende = gett mig in i strider som hon kunnat anse sig vara vinnare av. Därmed också sjunkit ner till hennes nivå. Istället vore det bättre, som nån redan skrev, att vinna förtroendet och få ett etablerat ledarskap genom att vara konsekvent, behålla lugnet fastän man skulle vilja banka skiten ur henne samt framför allt ta mig tid att betrakta henne hur hon reagerar på olika kommandon/mitt kroppspråk etc....
4. Hästen har ett knepigt lynne, men kommer att bli en riktigt trotjänare bara jag får henne att inse att jag vill dra samma strå till stacken som hon.
5. Det kommer att kräva blod, svett och tårar förrän vi kommer närmare mål linjen. Men tamme f*n om jag ger upp!!! Nåja... lite uppgiven kommer jag högst antagligen att vara mellan varven... :crazy:
 
Sv: grinig unghäst på 2 år.... *SUCK*

El Karisma skrev:
Här följer mina slutsatser:

1. Jag är för hetlevrad
Det är jag med, men m häst mkt lugnare, konstigt nog.

2. Jag har inte hittills lyssnat tillräckligt på hästenDet gör man nog inte på riktigt, förrän någon ger en tankeställare..du är inte ensam:smirk:

3. Jag har på fel sätt försökt vinna hennes förtroende = gett mig in i strider som hon kunnat anse sig vara vinnare av. Därmed också sjunkit ner till hennes nivå. Istället vore det bättre, som nån redan skrev, att vinna förtroendet och få ett etablerat ledarskap genom att vara konsekvent, behålla lugnet fastän man skulle vilja banka skiten ur henne samt framför allt ta mig tid att betrakta henne hur hon reagerar på olika kommandon/mitt kroppspråk etc....

Bra sagt...men kom ihåg...hästar glömmer, om du inte varit alltför elak..de förlåter...

4. Hästen har ett knepigt lynne, men kommer att bli en riktigt trotjänare bara jag får henne att inse att jag vill dra samma strå till stacken som hon.
Även här har du rätt, då hon är så stark i sig, så har du en häst att lita på, när du vunnit hennes förtroende


5. Det kommer att kräva blod, svett och tårar förrän vi kommer närmare mål linjen. Men tamme f*n om jag ger upp!!! Nåja... lite uppgiven kommer jag högst antagligen att vara mellan varven... :crazy:

Det kommer du att vara många gånger, men visa inte henne det...ta m det hem, bearbeta och nästa gång är det glömt...då är det en ny dag....hon är troligtvis en helt annan häst just den dan...de där m ston är ett helt kapittel för sig, men man får nog SE sig själv ordentligt, för att få bättre förståelse..Lycka till...jag hejar på dig..:bow: :bow:
 

Liknande trådar

E
Träning Jaa. here we go again!! Har ett arabsto (läs :devil: ) på 2 år i min ägo. Trevlig liten prick, men inte nu!! Kort sagt: en dam med en...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp