Bukefalos 28 år!

Grisar, tänder

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten diskussion i klassen om vegetarianer och djur och vilka vi är lika och vad som är naturligt att äta..

Den diskussionen är irrelevant här, det jag undrar över är hurdana tänder gisar har?

Grisar är ju tydligen det djur som är mest likt människan, med mest likt inälvssystem, som jag förstått det? Så hur ser deras tänder ut?

/ Lavinia, fundersam
 
Sv: Grisar, tänder

Precis som människans och växtätares. Platta och "skrovliga" och käken går att röra i sidled och kan därmed mala mat.
 
Sv: Grisar, tänder

Tack!

Så dom är mer lika människor än bara invärtes?

/ Lavinia, som bara sett grisbetar och aldrig deras tänder.
 
Sv: Grisar, tänder

Kindtänder gris

120px-Pig_tooth.jpg
 
Sv: Grisar, tänder

Tack!

Kul att se bilder på sötnosarnas tänder..

(I min värld har dom huggtänder så det känns skönt att det inte var så- antar att jag tittat för mycket på spindelgrisen...)

/ Lavinia
 
Sv: Grisar, tänder

I min värld har dom huggtänder så det känns skönt att det inte var så
/ Lavinia

Våra sötnosar är inte så söta i munnen. :grin:
Och visst har de "huggtänder".
Spana in detta minigriskranium på en galt. :eek:
Observera framtänderna i undekäken som fungerar som en grävskopa.

kranium1.jpg


kranium2.jpg


Ps. Grisen är ingen vegeterian, utan en allätare.
Precis som människan och björnen. :d
 
Sv: Grisar, tänder

Tack!

Kul att se bilder på sötnosarnas tänder..

(I min värld har dom huggtänder så det känns skönt att det inte var så- antar att jag tittat för mycket på spindelgrisen...)

/ Lavinia

Även suggorna har RUGGIGA hörntänder! Jag fick ett knä vackert svartlila när en sugga tyckte jag skulle hiva fram min matsäck illa kvickt.
 
Sv: Grisar, tänder

TACK!!!!

Underbart att få se hela raddan tänder.

Min sambo blev faktiskt biten/betad (vad man nu kallar det) av en linderödare i somras.. Har fortfarande ett ärr.. Men det är han sååå stolt över:-).

Nej, jag vill nog inte träffa dom tänderna heller, även om huggtänder för mej är mer åt haj-hållet.

Tack igen!

(och jag vet att dom är allätare, det är klasskompisen som hävdar att människan är "grönsaksätare" "för vi är så lika korna i magen".. Ehrmmm 4 magar har vi med:-))

/ Lavinia
 
Sv: Grisar, tänder

hehe, neh. Allätare är vi nog. Däremot äter absoluta majoriteten av oss på tok för mycket kött/animaliska produkter. ca 5% av kosten bör vara animalisk, högre än det så ökar risken för cancer och hjärtsjukdomar betydligt.
Så äta kött en gång i veckan istället för tre gånger om dagen är nog bättre. Svårt här uppe i norden dock

/Trivial

kl*
Grymt häftiga bilder på skallen
 
Sv: Grisar, tänder

Haha var har hon fått det ifrån? Grisar är det som vi liknar inuti. Det är bland annat därför som läkarstudenter får provoperera på just grisar.
 
Sv: Grisar, tänder

Haha var har hon fått det ifrån? Grisar är det som vi liknar inuti. Det är bland annat därför som läkarstudenter får provoperera på just grisar.

Haha..

Jo, Han, vill inte ens lyssna när jag säjer nåt om grisar. Han är på nåt vänster religiös och därför vegetarian och jag gissar att i den religionen är grisar orena.. (Den religionen verkar också ha ett stort mått konspirationsteori i sej men det är en annan historia).

Han sa faktiskt ordagrant att vi var lika både kor och hästar, lika långa tarmar eller vad det nu var....

/ Lavinia
 
Sv: Grisar, tänder

Precis som människans och växtätares. Platta och "skrovliga" och käken går att röra i sidled och kan därmed mala mat.
Som människans o andra allätares. Knöliga tuggytor, måttlig förmåga till sidorörelser, inga emaljåsar på tuggytorna för att effektivt mala grovfoder.
Om man ser längre ner så har grisen, i motsats till oss, en rejält utvecklad grovtarm för jäsning.
PL
 
Sv: Grisar, tänder

Tack!

Och då en följdfråga..

Hur ser kors tänder ut?

Växer dom som hästars?
Och grisars? Växer dom eller är dom som våra?

/ Lavinia, som nu önskar att hon gått ut dom där 3 hemska åren på Finsta för 15 år sen
 
Sv: Grisar, tänder

TS, förlåt för trådkap, misstänker att du inte ville ha den här diskussionen... :o


Så äta kött en gång i veckan istället för tre gånger om dagen är nog bättre. Svårt här uppe i norden dock

... men, va? :confused: Varför skulle det vara svårt att minska köttkonsumtionen bara för att man bor i Norden?
 
Sv: Grisar, tänder

TS, förlåt för trådkap, misstänker att du inte ville ha den här diskussionen... :o




... men, va? :confused: Varför skulle det vara svårt att minska köttkonsumtionen bara för att man bor i Norden?

Hej!

Jag som är inte alls vego har också svårt att förstå vad norr har med saken att göra...

/ Lavinia
 
Sv: Grisar, tänder

hehe, neh. Allätare är vi nog. Däremot äter absoluta majoriteten av oss på tok för mycket kött/animaliska produkter. ca 5% av kosten bör vara animalisk, högre än det så ökar risken för cancer och hjärtsjukdomar betydligt.
Så äta kött en gång i veckan istället för tre gånger om dagen är nog bättre. Svårt här uppe i norden dock

/Trivial

kl*
Grymt häftiga bilder på skallen

Finns inga relevanta belägg för det du påstår!
PL
 
Sv: Grisar, tänder

Kors kindtänder fungerar ungefär som hästars o växer en stor del av livet.
Kors framtänder växer inte vidare.
Hos grisar är det bara betarna som fortsätter att växa.
PL
 
Sv: Grisar, tänder

Tack!
/ Lavinia, som nu önskar att hon gått ut dom där 3 hemska åren på Finsta för 15 år sen

*Helt OT och förlåt för trådkap*

Jag gick också på Finsta. På JO-linjen som den hette då, men det var de två bästa åren i mitt "skolliv"
Det var där mitt stora grisintresse verkligen tog fart! :D
 
Sv: Grisar, tänder

TS, förlåt för trådkap, misstänker att du inte ville ha den här diskussionen... :o




... men, va? :confused: Varför skulle det vara svårt att minska köttkonsumtionen bara för att man bor i Norden?

Kan tänka mig att det är för att vi är I-länder och gärna konsumerar mer än vad man behöver. I U-länderna äter man inte alls så mycket kött. Det är för dyrt.
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 279
Senast: fio
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: hamilton1
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 144
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp