Bukefalos 28 år!

Gröna alger

Nera

Trådstartare
Suck så trötter man blir, har börjat få gröna alger i akvariumet, mest på pump och glaset. Någon som vet hur jag ska bli kvitt dem? Det är så himmla tråkigt att dras med dem..
 
Sv: Gröna alger

Rätt ljus i lagom mängd, inte för gamla rör och inte på allt för länge.

Ej infallande solljus.

Regelbundna vattenbyten.

Inga näringsbrister, dvs göd rätt och brett.

Mycket snabbväxande växter som mår bra och får det dom behöver för att växa.
 
Sv: Gröna alger

Tio timmar per dygn ungefär (inte mer), men man kan dela upp det på två om man vill. Vi har vårt tänt 10-14 och 16-22, så att vi ska hinna se lite av det själva också på kvällen.

Så mycket och så bra ljus du kan, och många snabbväxande växter.

Vi har inga alger alls i princip, då har vi växter som växer så att man får kasta en hel del varje gång man gör rent, vi byter vatten var tionde dag ungefär och göder både mikro och makro, och sen har vi en brigad algätare av olika slag som äter upp det lilla som blir i algväg. Inget infallande solljus.
 
Senast ändrad:
Sv: Gröna alger

Kan du ge tips på bra snabbväxande växter? Jag har en sort (vet inte vad den heter tyvärr) som växer supersnabbt men som också släpper helt otroligt mycket blad. Så jag får varje dag försöka rensa ur en massa blad och vore skönt slippa det.
 
Sv: Gröna alger

Det beror lite på hur mycket ljus man har, men efter att provat mig igenom en del så fungerar de här bra hos mig som har lite halvdåligt ljus:

Hornsärv, Ceratophyllum demersum (flytväxt som växer som ogräs, fördubblar storleken på en vecka ungefär)
220px-Illustration_Ceratophyllum_demersum0.jpg


Hygrophila polysperma (växer fort men tappar lätt blad om det är lite för dåligt ljus, kan det vara den du har?)
503px-Hygrophila_polysperma.JPG


Javaormbunke, Microsorum pteropus. (tål sämre ljus också, växer fort när den väl har kommit igång. Jag har sorten "Windelöv" som har flikiga blad, men det är mer en smaksak)
microsorum_windelov1.jpg


Vattenspikblad, Hydrocotyle leucocephala. (vill ha näring, annars får den snabbt bleka blad, men växer annars snabbt)
Hydrocotyle_leucocephala.jpg
 
Sv: Gröna alger

Det är nr 2 jag har. Har nya lysrör (bytte i våras men den tappar lika mycket blad ändå). Törs man sätta i starkare?
 
Sv: Gröna alger

För mycket ljus kan man aldrig få! Ju bättre ljus du har, ju fler olika växter kan ha, och ju bättre kommer de trivas och växa. Det finns jättemycket fina växter som jag jättegärna skulle vilja ha, men som vill ha bättre ljus än vad jag kan erbjuda.

En bra förstaåtgärd (och lite billigare än att byta hela rampen) är att byta till växtljusrör och sätta dit reflektorer, om du inte redan har det. Glöm inte gödningen också!

När det gäller polysperman så slutade våra att tappa blad när vi förbättrade ljuset och gödningen.
 
Sv: Gröna alger

Jag kan inte byta ramp, den är liksom inbyggd i akvariet. Har ett möbelakvarium. Men växtljusrör ska genast inskaffas. Akvariet är 300 l hur många lux (är det det man mäter ljusstyrkan i lysrör?) törs jag ha?
 
Sv: Gröna alger

Du kan nästan inte ha för mycket ljus, faktiskt. Ju bättre ljus du har, ju bättre växer det. Men om du inte kan byta ramp så har du inte så mycket att välja på, för alla akvarielysrör av en viss längd har samma styrka. En tumregel är att man ska ha minst 0,5 watt per liter vatten. Mer om akvariet är djupare än 40 cm. Din belysning skulle alltså åtminstone behöva summera till 150 watt. Jag har 30 watt i mitt 100-litersakvarium, och det går, men då har jag reflektorer, silverfolie som bakgrund, och bara de allra mest skuggtåliga växterna.

Växter tar upp blått och rött ljus bäst (det är ju egentligen självklart om man tänker efter - det är ju uppenbart att de inte tar upp grönt ljus utan reflekterar det, det är ju därför de ser gröna ut), så växtljusrör ger bara sådant ljus.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
526
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 296
Senast: Gunnar
·
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 213
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
681
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp